Gå til innhold

Butikken dekke mellomlegg når de ikke har levert til riktig tid?


Dragen

Anbefalte innlegg

Kjøpte en vare i en norsk nettbutikk, hvor stolt skryter av at de leverer senest lanseringsdato.

Som det står på nettsidene deres: "Vi er en norsk nettbutikk med lager i Norge, slik at du alltid kan regne med å ha spillet i din postkasse senest på releasedagen!"

 

Vel, lanseringsdatoen kom og gikk og det lå ikke noe i postkassen. Siden jeg har ventet en god stund, så dro jeg til en konkurrerende butikk og kjøpte det der, til en høyere pris.

 

Kan jeg kreve at butikken som ikke har levert dekker mellomlegget? Det er snakk om 150,- i prisforskjell. Isåfall, hvilken paragraf eller lignende kan jeg peke til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forutsetter at det er en "forsinkelse" etter avtalen deres. 

 

Forbrukerkjøpsloven § 19:

§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

 

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19

 

Her må du nok "heve", jf. § 23 for å komme videre:

 

 

§ 23.Heving

 

Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

 

Første ledd gjelder ikke hvis selgeren har nektet å levere varene, hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis forbrukeren før inngåelsen av avtalen har underrettet selgeren om at levering innen eller på et bestemt tidspunkt er avgjørende. Har selgeren i slike tilfeller ikke levert i tide i samsvar med § 6, kan forbrukeren umiddelbart heve avtalen.

 

Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Hvis jeg forstår deg rett så må du hevde at leveringstidspunktet var "avgjørende for inngåelsen av avtalen" for å kunne heve umiddelbart. 

 

Hvis du kan heve kan du antakelig også kreve erstatning, jf. § 24. Da må du til §§ 52 og 53. Etter § 52 kan du ved kontraktsbrudd få dekket økonomisk tap i form av prisforskjell.

 

 

§ 53.Beregning av prisforskjell ved heving

 

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hele grunnen til at jeg valgte butikken var nettopp at de skryter av at jeg skal ha spillet på slippdagen. Hadde jeg visst at de kom til å sende spillet etter 16 på en fredag når slippdato er på en tirsdag, så ville jeg bestilt spillet en annen plass.

 

Er benyttelse av angrerett en heving? Eller må jeg bruke en annen metode?

 

Betalingsmetode er faktura, hvis det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...