Gå til innhold

Kjøpe bolig nr 2 med sikkerhet i bolig nr1


Karo82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fortsatt min bo adresse i denne boligen. Så nei jeg skatter ikke.

 

Hva betyr det at de er selvstendige leiligheter?

Hele boligen er en hel enhet som ikke er seksjonert.

 

 

Det spiller ingen rolle hvor du har din "bo adresse". Det spiller en rolle hvor du bor, altså ditt skattemessige bosted. Dersom du eier 20 % av boligen og ikke bor der, mens dine foreldre eier 80 % av boligen og bor der, vil 80 % av leieinntekten kunne være skattefri forutsatt at dine foreldre får 80 % av leieinntekten. All leieinntekt til deg blir skattepliktig uansett hvor mye av den du får (du leier ikke ut egen bolig), og din andel av leieinntekten (20 %) er skattepliktig uansett hvem den går til.

 

En familieleilighet er en leilighet som er av en slik karakter at den kan være en permanent bolig for en familie på to voksne og ett barn. Familieleiligheter må vanligvis være på minst 40 kvadratmeter, og ha kjøkken, bad, og minst ett soverom. Det må også være mulighet for å låse av leiligheten.

 

En selvstendig leilighet må være egnet til å være permanent bolig for en voksen person. Minstekravet er eget toalett og at husrommet er låsbart. Ellers vurderes det konkret.

 

Dersom en bolig har minst to familieleiligheter og minst en selvstendig leilighet er den en flermannsbolig, og da er utleieinntektene alltid skattepliktige. Det vil si at en bolig med tre boenheter (utleiers pluss to utleide boenheter) må ha minst en uselvstendig hybelleilighet (leilighet som er uegnet til å være permanent bolig) for at den skal omfattes av skattefriheten for utleieinntekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har fortsatt min bo adresse i denne boligen. Så nei jeg skatter ikke.Hva betyr det at de er selvstendige leiligheter?Hele boligen er en hel enhet som ikke er seksjonert.

 

 Det spiller ingen rolle hvor du har din "bo adresse". Det spiller en rolle hvor du bor, altså ditt skattemessige bosted. Dersom du eier 20 % av boligen og ikke bor der, mens dine foreldre eier 80 % av boligen og bor der, vil 80 % av leieinntekten kunne være skattefri forutsatt at dine foreldre får 80 % av leieinntekten. All leieinntekt til deg blir skattepliktig uansett hvor mye av den du får (du leier ikke ut egen bolig), og din andel av leieinntekten (20 %) er skattepliktig uansett hvem den går til. En familieleilighet er en leilighet som er av en slik karakter at den kan være en permanent bolig for en familie på to voksne og ett barn. Familieleiligheter må vanligvis være på minst 40 kvadratmeter, og ha kjøkken, bad, og minst ett soverom. Det må også være mulighet for å låse av leiligheten. En selvstendig leilighet må være egnet til å være permanent bolig for en voksen person. Minstekravet er eget toalett og at husrommet er låsbart. Ellers vurderes det konkret. Dersom en bolig har minst to familieleiligheter og minst en selvstendig leilighet er den en flermannsbolig, og da er utleieinntektene alltid skattepliktige. Det vil si at en bolig med tre boenheter (utleiers pluss to utleide boenheter) må ha minst en uselvstendig hybelleilighet (leilighet som er uegnet til å være permanent bolig) for at den skal omfattes av skattefriheten for utleieinntekter.

Aha. Takk nå skjønner jeg ,er. Dette var ikke jeg klar over.

 

Jeg får vurdere hva jeg gjør. Litt små komplisert sak for meg dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...