Gå til innhold

Lektorutdanning eller mastergrad pluss PPU?


Julibj

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest sannsynlig studere på UIB fra og med høsten 2016 og ønsker å studere til å bli lektor. Det jeg lurer på er om jeg burde ta lektorprogrammet deres (nordisk med historie som fag 2) eller ta mastergrad og PPU. Jeg interesserer meg for historie, samfunnsfag (først og fremst sosiologi og politikk) og norsk.

 

Grunn nummer en til at jeg er usikker er fordi jeg ikke har snittkarakter i matte på 4 eller bedre, men jeg er likevel kvalifisert til forkurset som skal innføres. Ettersom det er lite informasjon om forkurset, utenom at det skal holdes i fire uker sommeren før studiestart, er dette også ett hinder med tanke på støtte fra Lånekassen, leie av bolig i perioden osv.

 

Fagkombinasjonen nordisk/historie er grunn nummer to. Jeg skulle nemlig ønske meg å kunne undervise i samfunnsfag og jeg kunne sett for meg å heller ta master i dette enn i nordisk.

 

I tillegg ser jeg for meg at videre studier (doktorgrad) etter masteren er enklere hvis man tar den rene masteren. Dette tenker jeg kan være lurt om man ønsker å studere videre og vil prøve å få jobb i høyskole/på universitet.

 

Det jeg ser for meg nå er enten å gå lektor i nordisk med historie eller gå master i sosiologi (hvilke fag vil dette gi meg undervisningskompetanse i?) med påfølgende årsstudie i nordisk eller historie + PPU. Eventuelt master i nordisk + årsstudie og PPU. Er det forresten mulig å få undervisningskompetanse (60 relevante studiepoeng) i ett annet fag mens man tar bachelor eller master? Så man på den måten slipper å bruke så mye lenger tid på utdannelsen, enn det man hadde brukt på lektorprogrammet?

 

Valget må selvfølgelig også gjøre meg ettertraktet på arbeidsmarkedet og jeg må ha nok faglig tyngde til å kunne undervise i fagene.

 

Noen som har erfaring med de ulike studiene, eventuelt noen generelle tanker rundt dette?

 

Håper på svar som kan gi meg løsningene på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...