Gå til innhold

Ta opp Matte S1 uten godkjent Matte T


HitchSlap

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går tredje året på VGS, og har dessverre ikke fått godkjent MATTE T fra første klasse. Jeg har tenkt til å ta opp MATTE T neste år som privatist i siste semester.

Mitt spørsmål er simpelt, Jeg har ambisjoner om å ta opp MATTE s1 som privatist også, men er det mulig, siden jeg ikke har MATTE T godkjent? Må jeg ta opp MATTE T først, og deretter ta opp MATTE S1 ved neste anledning?

Takk på forhånd!


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forsått det så er ike 1T er krav for å ta S1.

Men S1 bygger på 1T kunnskapen.

Du kan nok gå rett på S1, men det kommer nok til å være vanskelig.

Se for deg å gå rett fra 8 klasse til 10 klasse på ungdomsskolen for en "normalelev". Det kan gå, men det krever ekstra jobbing for å holde nivået oppe.

Du kan jo selfølgelig jobbe med 1T som privatist, uten å ta eksamen i det. Da får du grunnkunnskapen og du er klar til S1. 

 

Det finnes mange gode sider som kan hjelpe deg der.

NDLA

Campus Inkrement

Matematikk.net

Lenke til kommentar

Jeg har tatt R1 som privatist med bare P1 som grunnlag, så det burde ikke være noe problem.

 

 

Jeg tror din, og min situasjon er litt annerledes. Du bestå P1, og deretter tok du R1 som privatist. Jeg dermed, har ikke bestått T1 (grunnlaget mitt, som du besto), og ønsker å ta S1 og T1 samtidig neste år.

Lenke til kommentar

Jeg tror din, og min situasjon er litt annerledes. Du bestå P1, og deretter tok du R1 som privatist. Jeg dermed, har ikke bestått T1 (grunnlaget mitt, som du besto), og ønsker å ta S1 og T1 samtidig neste år.

 

Bare en liten rettelse, 1P er ikke teorigrunnlag for R1. 1P er bare viderføring av ungdomsskolepensum. 

1T er grunnlag for både S og R matte.

 

Men noen er flinke i matte og har ikke noe problem å gå rett på R1.

 

Nivåene, fra lett til vanskeligst: 1P, 2P, T1, (T2 - veldig uvanlig), S1, S2, R1, R2.

S1 + S2 = R1.

Tar du S1 og S2 får du R1 pensum fordelt ut over 2 år. 

 

Det som er relevant for deg, er at 1T legger grunnlaget for S1 og S2. Du kan gå rett på S1, men vist du skal ha mest mulig utav det (siden du strøk på 1T) bør du gå gjennom 1T pensumet før du begynner deg ut på S matte. 

 

Det er hvertfall min anbefaling.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror din, og min situasjon er litt annerledes. Du bestå P1, og deretter tok du R1 som privatist. Jeg dermed, har ikke bestått T1 (grunnlaget mitt, som du besto), og ønsker å ta S1 og T1 samtidig neste år.

 

Bare en liten rettelse, 1P er ikke teorigrunnlag for R1. 1P er bare viderføring av ungdomsskolepensum. 

1T er grunnlag for både S og R matte.

 

Men noen er flinke i matte og har ikke noe problem å gå rett på R1.

 

Nivåene, fra lett til vanskeligst: 1P, 2P, T1, (T2 - veldig uvanlig), S1, S2, R1, R2.

S1 + S2 = R1.

Tar du S1 og S2 får du R1 pensum fordelt ut over 2 år. 

 

Det som er relevant for deg, er at 1T legger grunnlaget for S1 og S2. Du kan gå rett på S1, men vist du skal ha mest mulig utav det (siden du strøk på 1T) bør du gå gjennom 1T pensumet før du begynner deg ut på S matte. 

 

Det er hvertfall min anbefaling.

 

 

Jeg tror vi misforstår hverandre.

 

 

Det, jeg tror, og gjerne vill ha oppklart, er om man kan studere nivå 2-klasse-matte uten å ha godkjent en type første klasse matte.

 

I første klasse besto jeg ikke første klasse matte, men jeg har siden jobbet hardt med matten, og har mestret pensumet. Jeg hadde tenkt til å melde meg opp, men mistet fristen, har dermed tenkt å melde meg opp neste år som privatist. Det jeg lurer på, er om jeg kan ta s1 matten samtidig som jeg tar t1 matte, siden jeg i andre klasse valgte P2, og ikke s1, men har ombestemt meg for hva jeg skal studere videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...