Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir dømt for narkotika.


Qlotinio

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vart i mars tatt inn hos politiet i sammenheng med narkotika.
De kom hjem til meg og hentet meg som mistenkt i en narkotika sak, hvor de ransaket rommet mitt, men det eneste relevant de fant var en lighter.

De hadde flere telefonsamtaler hvor jeg hadde ringt "dealeren" og reist dit for å kjøpe cannabis.
Jeg var ikke den som skulle ha men, vennene mine dro dit for å få tak i hasj, dette visste politiet fra telefonsamtaler.
På telefonen vart det prat om hasj og vekt, politiet hadde avlyttet samtalene og fikk derfor greie på alt vi pratet om.
Jeg kjøpt kanskje 3 gram selv i løpet av perioden, men når jeg var på politistasjonen og de avhørte meg. (Jeg var veldig syk og hadde feber).
Så klarte jeg å si det første tallet som kom i hodet mitt som var 7g, etter gjennomtanke fant jeg ut at dette var feil antall og at det var mine venner som kjøpte.

Vennene mine har ikke blitt tatt i saken.

Jeg sendte en melding til politimannen som hadde saken (jeg vart tatt sent i mars og sendte melding i slutten av mars, starten av april, hvor jeg forklarte at jeg har bommet på anntall gram, han sa vi kunne prate om dette etter påskeferien.

Nå har jeg fått ett forelegg på 7000kr.
Jeg synes dette er uretferdig, at jeg får en bot som er større enn det som er realiteten.
I tillegg vil jeg heller ha forenklet forelegg enn ett vanlig forelegg, grunnet jobb og studier.

 

Jeg fikk forelegget i posten, men jeg krysset av på at jeg ikke godtar størrelsen på straffen.

 

Får nok snart ett brev i posten angående saken.

 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke forenklet forelegg for brudd på legemiddelloven, forenklet forelegg kan kun brukes ved "oppgjort på stedet"-saker etter vegtrafikkloven, fritidsbåtloven, og tolloven. 

 

Forelegg er vanlig reaksjonsmengde ved inntil 50 gram cannabis, jfr. Riksadvokatens rundskriv 2/2014 pkt. V.2. 

 

Skal du argumentere for redusert straff må du finne deg sammenlignbare saker - som f.eks. denne

Lenke til kommentar

Når forelegg ikke godtas, sendes de fort til retten. Blir du funnet skyldig i retten, kan du bli idømt sakskostnader i tillegg til bot. Så lenge man ikke er i tvil om man er skyldig, er man generelt best tjent med å avslutte en sak med forelegg.

 

Det første du bør sjekke, er om forelegget du fikk i posten, bygger på kjøp av 3 g eller 7 g. Det skal stå i forelegget. Hvis ikke: Ring politiet og spør.

 

Politiet er ikke ute etter å straffe deg mest mulig. Har politiet gitt forelegget basert på kjøp av 7 g, kan det være lurt å fortelle politiet at det er galt og be om et nytt forelegg basert på 3 g. Hvis du er i tvil om det faktisk var 3 g du kjøpte, bør du nevne det.

Lenke til kommentar

Nekt, nek, nekt!

 

Dem fant ikke en dritt i huset annet enn lighter.

 

Det du gjorde feil var å innrømme kjøp av hasj. hadde du ikke gjort det hadde dem ikke hatt noe og ta deg på.

uansett om det hadde dreid seg om flere kilo med makka, cola for å ta det litt på spisssen, så kunne dem ikke tatt deg så lenge du ikke har varene i huset eller at dem ser  kjøpet.

Det jeg stusser veldig på er det at politiet er så opptatt av og ta kjøpere enn selgere , å når det er et så simpelt stoff som noen få grammer hasj.
*

Politiet prioriterer helt feil, tenk på alle saker som blir henlagt pga 

filleting, alt fra du beskriver til. folk blir banka opp byen, damer blir voldtatt osv osv..

Da jeg ble banka på byen pga det var ei jente i trøbbel, var polakker, begynte og dra av henne klæra og kom med mang stygge ord til a og prøvde og dra henne med seg.

jeg gikk i mellom, fikk meg en på trynet, fikk han ned i bakken (hadde da glemt at det var 4-5-6 andre polakker der som kom etter og sparka meg mens jeg lå nede, flere ganger i bakhodet, magen, fjeset, så og si alle steder på kroppen. 

Svartna for meg, første jeg husker var at jeg satt inntil en vegg nær macdonalds. var titalls vitner, en vakt så alt sammen + det var kamera der.

Ble tatt bilder av og kjørt til legevakta, viste seg at jeg hadde fått kraftig hjernerystelse, og så helt for jævlig ut, hele ansiktet var dekt av blod med kuttskader.

Politiet anbefalte meg og anmelde saken, noe jeg gjorde. Saken ble henlagt etter 2 uker pga manglende bevis (SERIØST!) titals vitner om ikke mer + kameraovervåket området.

Dette fikk en kompis greie på, og fant fort ut av hvem han ene var, dette (altså kompisen min) er en fyr man absolutt ikke kødder med. 

Endte med at han ble såpass hardt banka at han havna på sykehuset, detaljene ville jeg ikke engang vite. får vet hva han er i stand til og gjøre med sånne typer mennesker.

Dette ble ett langt innlegg, men som sagt. dette hadde da vært unngått hadde politiet prioritert slike saker enn simple saker om kjøp av noen få gram med hasj.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...