Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny her på forumet. Jeg har solgt borettslagsleiligheten min og det nærmer seg overtakelse. I den forbindelse har jeg et spørsmål. På kjøkkenet er det en ventilator som er tilkoblet sentralt ventilasjonsanlegg. Dette er ikke tillatt i borettslaget og jeg får mest sannsynlig beskjed om å utbedre dette.

 

Er det mulig å kjøpe et kullfilter, koble fra sentralt avtrekk og bare resirkulere luften? Eller er det egne ventilatorer for denne typen bruk?

Takknemlig for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. 

Det eneste muligheten for tilkobling er sentralavtrekket i blokka. Dette er ikke tillatt. Ergo har jeg brutt reglementet noen år, men nå blir det overtakelse og dette må utbedres. Ventilatoren er av typen Electrolux silence tech eft 6466. Jeg har skaffet et kullfilter som passer til modellen. Spørsmålet er om røret til sentralavtrekket kan uten videre frakobles fra ventilatoren slik at lufta kun resirkuleres. Må ventilatoren evt "korkes"?
 

Endret av fifafrank
Lenke til kommentar

På side 10 i manualen står det noe om hvordan du skal gjøre det om du har kullfilter.

Hadde samme ventilatoren selv tidligere (sikkert en eldre modell), der kom lufta ut av samme utkastet på toppen av ventilatoren uansett om man brukte kullfilter eller ikke. Det du må gjøre er å enten føre lufta ut av overskapet med en slange/rør, for eksempel ut av toppen av skapet om det ikke går helt opp til taket, eller lage lufting i døra på overskapet for å la lufta slippe ut.

Sånn sett holder det sikkert med å koble fra røret som idag går inn på det sentrale avtrekkssystemet og la lufta blåse ut i rommet - og så må du vel montere på plass igjen ventilen eller hva som nå satt der før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...