Gå til innhold

Nå får YouTube sin egen abonnementstjeneste uten reklame


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Får meg til å lure på hva kostnader Youtube har.. 80 kroner mnd per bruker, 960 i året per bruker..

 

Med ca en milliard brukere, om f.eks halvparten ville bruke tjenesten, så blir det 480 milliarder norske kroner i året i inntekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvsagt koster det penger å lage innhold, og skal du dedikere tiden din til det så krever det gjerne at du gjør det til en bedrift for å kunne lage gjevnlig og nytt innhold. Men vi har også eksempler på de som utnytter dette til de grader. Da handler det ikke om at hjulene skal gå rundt, men å tjene mest mulig.

 

Det er målet til svært mange (dei fleste?) bedrifter. I butikkar eller som tenester kan det gå bra inntil dei når eit punkt der forbrukarane ikkje er villige til å betale. Problemet på Internett er at når brukarane er lei av reklamen, eller har installert Ad-block frå før av, så får dei framleis tilgang til produktet, utan å "betale" for seg. Dette går så over til at brukarane forventer og forlanger at alt skal vere gratis.

 

Ære være dei som driv med sånt på privaten eller hobbybasis, men når du kjem litt opp i storleik er det ikkje så realistisk lengre. Dette gjeld dei fleste redaksjonelle nettsidene, nettsamfunn osv. Youtube, Instagram, Facebook, Twitter osv... Dei vil få flest moglege brukarar og få så mykje ut av kvart besøk som mogleg. Det er alltid ein balanse i forhold til kva brukaren aksepterer, men som sagt, når dei kan omgå "betalinga", så blir det vanskeleg å drive bedrift.

 

 

Gode poeng her. Det kan bli interessant å se hva som skjer med reklamer på internett i fremtiden. AdBlock ser ut til å flytte flere og flere tjenester bort fra å selge seernes oppmerksomhet til reklamebyrå, og over til å faktisk ta penger for tjenesten. 

Lenke til kommentar

Det er målet til svært mange (dei fleste?) bedrifter. I butikkar eller som tenester kan det gå bra inntil dei når eit punkt der forbrukarane ikkje er villige til å betale. Problemet på Internett er at når brukarane er lei av reklamen, eller har installert Ad-block frå før av, så får dei framleis tilgang til produktet, utan å "betale" for seg. Dette går så over til at brukarane forventer og forlanger at alt skal vere gratis.

Til en viss grad, ja. Men de som utnytter crowd-funding, eller påstår de trenger x antall penger for å produsere y produkt - men i realiteten bare er griske og ikke trenger pengene. Det var poenget mitt.

 

Og ja, mange bedrifter tenker bare penger og lar det gå utover arbeidsgiveretikk, sikkerhet, velferd, miljø, kvalitet eller fornuft. Og noen synes dette er greit, fordi det er slik "business fungerer - økonomisk karrierespill". I mitt hode har disse folkene misforstått, og jeg synes det blir bortkastet tid til mennesker. Men dette er en digresjon som omhandler mitt syn på ting.

 

Selv om digresjonen leder meg videre til et av mitt opprinnelige poeng - hvorfor skal alle måtte tjene penger på alt? Det er en veldig fin tanke at folk lever livet sitt ikke etter penger, men etter meningsfulle ting som har en verdi. Og om de trenger penger for å leve ut en interesse etc., så gjør det ingenting, fordi de bruker virkemidlet penger, med en meningsfull grunn. Ikke bare av grunnen "vil ha mer penger uten hensyn til noe annet". Sistnevnte er, spør du meg, en søppeltanke.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...