Gå til innhold

[Løst] Kjøp av brukt gamingpc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvor dårlig er dette oppsettet?

 

Spesifikasjoner:

- Prosessor: Intel Core i5-2500K (kan overklokkes)
- Hovedkort: ASUS ROG Maximus IV GENE-Z (Gen3)
- Skjermkort: ASUS GeForce GTX 770 2GB
- Minne: Corsair Vengeance 16GB 1866MHz
- Lagring: Seagate Spinpoint 3TB 7200RPM
- Strømforsyning: CoolerMaster SilentPro M600 600W
- Kjøling (Prosessor): CoolerMaster V8
- Kabinett: CoolerMaster CM 690 II

 

Jeg vet at det er noe utdatert, men vil høre hva mer erfarne personer har å si. Hvordan er muligheten for å oppgradere i ettertid? Noe som setter begrensninger? Er student med 7,5k i stipend og 6k i leie, så jeg ser ikke etter noe supermaskin. Skal brukes til Solidworks og div. spill. Bør kunne dra det meste, men trenger ikke å konstant makse av grafikk. 

 

 

Update 1.0: CPUen har vært makset til 4.8Ghz, men kjørt på variabel frekvens til maks 4.2Ghz til vanlig. Er dette skadelig for CPUen?

Endret av heh115
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen er mer enn god nok den til gaming osv.

OC er ikke skadelig så lenge du har ekstreme høye temperaturer over lang tid, og spessielt om du må opp i 1.4v + for å nå 4.8Ghz.

Den maskinen der er vel en 2010 modell, så jeg ville i første omgang kjøpt ny strømforsyning. Ville ikke stolt på en PSU som var 5 år gammel.

Maskinen er vel så å si maskset, så det eneste du får byttet er jo disk og skjermkort.

 

Har kjørt min 2600k på 4.6 i 4 år nå uten tull.

Sjekk temperaturer, sjekk om maskinen har blitt ordentlig rengjort.

 

4.2 er litt lavt, du burde klare mer, men om du ikke trenger det så betyr jo dette mindre varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Den er nok ikke verdt mer enn maks 3.000,- i mine øyne. Men den er mer enn god nok til litt spilling på ok grafikk og vanlige arbeidsoppgaver.

 

Hvis selger argumenterer med 16GB RAM så kan du slenge tilbake at den ikke har en SSD. En overklokket CPU er helt greit og ikke noen fare så lenge eieren ikke har lekt gal professor og prøvd å slå noen rekorder :)

Lenke til kommentar

4000 er max jeg hadde gitt iallfall.

 

 

Den er nok ikke verdt mer enn maks 3.000,- i mine øyne. Men den er mer enn god nok til litt spilling på ok grafikk og vanlige arbeidsoppgaver.

 

Hvis selger argumenterer med 16GB RAM så kan du slenge tilbake at den ikke har en SSD. En overklokket CPU er helt greit og ikke noen fare så lenge eieren ikke har lekt gal professor og prøvd å slå noen rekorder :)

 

Vrir om spørsmålet mitt litt. Hva er markedsverdien på denne? Ev. hva ville dere solgt for hvis dette var din maskin? Har sett en del rundt på finn.no og man finner ikke noe med specs lik denne til 3-4k. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke solgt den da det ikke er verdt det, jeg hadde gitt den bort. Godfølelsen man får av å gi en ok maskin til noen som ikke har råd selv er verdt mer enn bruktprisen.

 

Selgerne på Finn er gale i hodet, spesiellt de som selger datautstyr. Skulle jeg absolutt solgt den så hadde jeg satt den til 4 og akseptert 3 :)

 

Edit; Hvor mye kronasjer vil selgeren ha for maskinen da?

 

Edit; Jeg ville kanskje heller ha satt en liten lapp på en oppslagstavle på høyskolen eller noe slik så noen som faktisk har dårlig råd får en maskin til en grei pris :) Hvis jeg absolutt skulle hatt penger for den.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke solgt den da det ikke er verdt det, jeg hadde gitt den bort. Godfølelsen man får av å gi en ok maskin til noen som ikke har råd selv er verdt mer enn bruktprisen.

 

Selgerne på Finn er gale i hodet, spesiellt de som selger datautstyr. Skulle jeg absolutt solgt den så hadde jeg satt den til 4 og akseptert 3 :)

 

Edit; Hvor mye kronasjer vil selgeren ha for maskinen da?

 

Edit; Jeg ville kanskje heller ha satt en liten lapp på en oppslagstavle på høyskolen eller noe slik så noen som faktisk har dårlig råd får en maskin til en grei pris :) Hvis jeg absolutt skulle hatt penger for den.

 

Nå er det slik at det er finn.no som er det ledende markede for brukt utstyr. Er selv student med 6k ut hver mnd i leie... Selgeren har den ute til 7k. Hadde mottatt bud på 5k, men avslått det. 

 

Situasjonen min nå er at jeg ikke har råd til å bruke noe mer enn ish 6k. Tenker da at jeg får mer for pengene hvis jeg kjøper brukt. Vet at 6k overhode ikke er noe stort budsjett, men det er det det er. 

Endret av heh115
Lenke til kommentar

7.000,- :omg: Det er galskap. For de pengene så får du en laptop som har nesten like god ytelse, for å dra den litt langt.

 

Jeg sa at selgerne av maskinvare på Finn er gale og du bekreftet nettopp det.

 

Hvis man tenker på salg av delene løst så får man ikke mer enn 4.000,- og prisen på en PC går ikke opp hvis man selger den komplett. Selgerne på Finn venter bare på folk de kan lure penger ut av, de har ikke dårlig tid og tålmodighet er fiskerens beste venn.

 

Hvis du har 6.000,-'ish å bruke så bør du starte en tråd der du spør om hjelp til å kjøpe og helst brukt så du får mest for pengene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65640550&searchclickthrough=true&searchQuery=2500k

(Trenger visst nytt kabinett/sidepanel...bah)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65999718&searchclickthrough=true&searchQuery=2500k

 

Her er et par eksempler på tilsvarende plattform. Mye rom opp til 7K iallfall...

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65640550&searchclickthrough=true&searchQuery=2500k

(Trenger visst nytt kabinett/sidepanel...bah)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65999718&searchclickthrough=true&searchQuery=2500k

 

Her er et par eksempler på tilsvarende plattform. Mye rom opp til 7K iallfall...

 

 

Fikk en liten aha opplevelse nå... Du finner ikke noe brukbart i sør-trøndelag t ish 6k?

Lenke til kommentar

Finner ikke noe i Sør-Trøndelag nå - de er så kjipe der oppe :p

 

Enten må du bare vente å se fremover eller så kan du begynne å kjøpe inn komponenter enkeltvis og sette sammen en maskin selv. Det dukker opp gode priser av og til men de ryker fort. Kanskje sett opp søk på Finn så du får mail?

 

Lagde en ny tråd nå. Sliten litt med kunnskapene her. Vet ikke helt hva jeg skal se etter og hva jeg ikke bør kjøpe. 

Lenke til kommentar

Her er en med X79  :dribble:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65883320&searchclickthrough=true

 

3820 skal kunne klokkes selv om den ikke har åpen multiplikator. GTX 680 er godt nok det for 1080p. Så er det å finne en windows lisens i en retur-container Ser du ikke trenger OS. 

 

Da er ikke denne så gal altså. Det er en solid plattform (!) og god størrelse på SSD. Du kan jo også prøve å prute bittelitt? Og den kan hentes i TrHeim .. Tar du en Dahls på "Brukblæst" i samme slengen for meg og hilser fredagsgjengen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Her er en med X79  :dribble:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65883320&searchclickthrough=true

 

3820 skal kunne klokkes selv om den ikke har åpen multiplikator. GTX 680 er godt nok det for 1080p. Så er det å finne en windows lisens i en retur-container   :)

 

Har win7 lisens, så det er null stress. Jeg antar X79 er et bra kort?

Hva vil du/dere si er er et seriøst bud på denne da?

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Tviler på han kommer til å gå ned noe særlig - den er ganske godt priset. Legg merke til 240 GB SSD og 32 GB minne. X79 er forrige entusiast plattform til intel (socket 2011) og folk kommer til å kjøpe de hovedkorta på brukt'n lenge fremover (men selve prosessoren er egentlig den dårligste i denne serien, men på ingen måte dårlig isolert sett). GTX 680 yter ganske likt som nvidia GTX 770 og AMD 7970 / 280X og ligger rundt 1200 kroner på bruktmarkedet. Kortet i annonsen har også en god kjøler. CPU kjøleren koster rundt 7-800 kroner ny i dag og folk kjøper NH-D14 / NH-D15 (som er helt likt bare rebrand) på løpende bånd ennå.

 

Det eneste negative måtte være at du nok betaler for komponenter du ikke trenger (som 32 GB minne..), samt et hovedkort med funksjoner du heller ikke kommer til å utnytte. 

 

Det er iallfall relativt god kvalitet i alle ledd her, og det beste jeg fant i dine trakter p.t. Prøv å by 5K? Men det står ferdig prutet så han svarer deg nok ikke :p

 

Det vi ikke har tenkt nok over her nå er at den norske kronen er i fritt fall, og PC-deler ER dyrere nå enn tidligere. Så bruktprisene er også litt høyere.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...