Gå til innhold

Boliglån som ung ufør. Håpløst...


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg synes kanskje det er noe rart at kommunen/nav/Husbanken ikke vil hjelpe med lån i større grad.

Hva begrunner de avslaget med?

 

Trodde hensikten med startlån osv. var nettopp med tanke på hjelpe slike som deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg ser som kan bli problematisk her er at trådstarter akter å kjøpe en enebolig. Mulig det er det bankene reagerer på. Ikke fordi de ikke unner ham det, men fordi det fort kan bli dyrere enn man hadde tenkt. Plutselig trenger man et par hundre tusen ekstra til oppussing. Og det er vel også noen statutter om at boligen skal være "hensiktsmessig", "tilstrekkelig" og den slags som kanskje kan virke begrensende når en (så vidt jeg har fått med meg) singel person skal kjøpe et helt hus. Husbanken vil kanskje si at det ikke er deres oppgave å hjelpe enslige folk til å eie enebolig. Men her virker det likevel som om det ville vært den greieste løsningen,

 

Trådstarter, hvis du har litt oppsparte midler kunne det kanskje vært en tanke å høre med en jurist/annen ekspert som kan hjelpe deg å snakke rundt kjipingene?

Lenke til kommentar

Hei igjen. TS her.

Jeg synes kanskje det er noe rart at kommunen/nav/Husbanken ikke vil hjelpe med lån i større grad.

Hva begrunner de avslaget med?

 

Trodde hensikten med startlån osv. var nettopp med tanke på hjelpe slike som deg.

Begrunnelsen var ikke direkte avslag, men at de ikke får nok midler fra husbanken. Små kommuner får mindre penger å gi sammenligned med store, og som jeg nevnte tidligere så kunne de gi meg 40 000 i etablerings tilskudd, men de kunne ikke gi meg nok i startlån så da kom vi ingen vei. De prata noe om at de kun hadde fått tildelt 80 000 året før og enda mindre dette året og de var allerede gitt bort så jeg kunne prøve igjen neste år, men måtte da være tidlig ute med å søke. Men hvis de får så lite tildelt som de sier så kommer jeg ikke langt uansett. De anbefalte meg å prøve i en større kommune istedet, men da får jeg selvsagt ikke bruke pengene på dette huset da pengene skal brukes til kjøp i kommunen som gir lånet. Men jeg søke i en annen kommune nå i Januar så får vi se hva som skjer der.

 

Det eneste jeg ser som kan bli problematisk her er at trådstarter akter å kjøpe en enebolig. Mulig det er det bankene reagerer på. Ikke fordi de ikke unner ham det, men fordi det fort kan bli dyrere enn man hadde tenkt. Plutselig trenger man et par hundre tusen ekstra til oppussing. Og det er vel også noen statutter om at boligen skal være "hensiktsmessig", "tilstrekkelig" og den slags som kanskje kan virke begrensende når en (så vidt jeg har fått med meg) singel person skal kjøpe et helt hus. Husbanken vil kanskje si at det ikke er deres oppgave å hjelpe enslige folk til å eie enebolig. Men her virker det likevel som om det ville vært den greieste løsningen,

 

Trådstarter, hvis du har litt oppsparte midler kunne det kanskje vært en tanke å høre med en jurist/annen ekspert som kan hjelpe deg å snakke rundt kjipingene?

Bankene har aldri nevnt at enebolig versus leilighet kan være et problem når jeg har søkt iallefall så jeg tror ikke det skal ha noe å si? Huset er i veldig god stand som sagt tidligere og dette visste banken også. Som nevnt i posten over så var lånet fra husbanken vanskelig av andre årsaker.

 

Angående jurist/ekspert, dette har jeg faktisk ikke tenkt på en gang og det høres ut som en god idé! Skal undersøkes, takk :)

 

Men hvis boligen er verdt 850.000,- og du kun trenger 500.000 i boliglån, vil ikke banken allerede ha 380.000 ekstra i sikkerhet her? 

Sikkerhet skal ikke være noe problem tror jeg, det har bankene aldri kommentert iallefall. Det er inntekten min som er hovedproblemet i banken sin øyne.



Anonymous poster hash: 010ae...c3f
Lenke til kommentar

Synes bankene tenker rart her.

 

TS viser gode tall økonomisk, og får kjøpe en bolig banken allerede vil ha høyere sikkerhet i enn lånebeløp. Hvis TS ikke skulle klare lånte vil jo banken uansett gå mange 100.000 i pluss.

 

Men nå er jo jeg ung og relativt uerfaren så det er sikkert noen faktorer jeg ikke ser for meg her.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Som tidligere rådgiver har jeg slitt med å overbevise sjefene mine om å gi lån som ikke akkurat kommer positivt ut. Den ene (ufør alenemor med 3 barn) kom vel 11.000,- i minus på SIFO/bankens utregning. Fikk presset det gjennom kommisjonen av øveste-ledere som normalt tar for seg sånn over 100-millioners lån på grunn av hennes budsjett, spareevne (begge over 2 år) samt under 60% belåningsgrad. Tror de kjørte gjennom ca 1 slik sak i året, og dette var en av våre storbanker. Og i den tiden kunne jeg beregne med mindre skatt for uføre og alle de andre fordelene som ble borte.. 

Banken fikk smekk på labben av finanstilsynet for hver eneste sak som så ut til å gå ei krone i minus, og det har sikkert ikke blitt mindre strengt i løpet av de siste 5 årene.

Det er bedre sjangs hos kommunen for å være helt ærlig. Det kan lønne seg å søke enten sent i året (om kommunen har mer midler igjen vil de gjerne bruke de opp) eller tidlig (før pengene er brukt på andre). Synes du skal legge press på kommunen slik at de får tak i litt mer penger, så du kan få noe! Har du sjekket om det er mulig å låne av husbanken direkte? 

Lenke til kommentar

Hvis du sier deg villig til fastrente over mange år, så bortfaller det enorme rentepåslaget (som gjør at du kunne betjene en rente på 6-7%). Da slipper du unna med en fast rente på 3% - 4% og det er fort en tusenlapp. Hvis du har null gjeld og trekkdato på samme dag som pengene kommer inn, så begynner saken å bli sterkere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...