Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kaldstartproblemer, 1986 Volvo 740


samaron

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

EDIT: Gjorde en test ved å starte bilen, skrudde den av med en gang, og startet igjen. Den var fortsatt litt vrang, men startet relativt kjapt. Lot den stå i noen minutter og prøvde igjen, da var den like vrang som første gang. Da kan vel dette sies å være et kaldstartproblem og ikke bensintrykkproblem som jeg antok.

 

Bilen det er snakk om er en 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler.

 

Har i lengre tid slitt med at bensintrykket forsvinner over tid. Snakk om noen timer. Var en bensinlekkasje i tankarmaturet som nå er utbedret. Trodde dette var årsaken, men tydeligvis var det ikke det. Byttet nettopp bensintrykkregulator ettersom merkeforhandleren sa den var garantert synderen. Like tungstartet dagen etter bytte. Bensinpumpen i tanken ble nettopp byttet og pumpen under bilen (trykkpumpen) ble byttet for knapt 2 år siden sammmen med filteret.

 

Har sett over bensinsystemet flere ganger, både med og uten trykk, men finner ingen ytre lekkasjer. Klarer ikke lukte noe bensin heller. Noe jeg garantert burde gjøre hvis det var lekkasje i trykksiden. Lekkasjen i tankarmaturet var veldig liten og ikke trykksatt, men kjente det stinket ganske godt rundt bilen.

 

Jeg vet garantert at trykket forsvinner. Når jeg byttet trykkregulatoren så hadde bilen stått i ro over natten. Når jeg tok av regulatoren så var det ikke noe trykk. Hvis jeg starter bilen etter den har stått lenge så må jeg kinne den i 10-20 sekunder, slippe nøkkelen, og starter rett opp når jeg vrir igjen.

 

Starter jeg bilen kort tid etter den har vært i drift, så starter den uten problemer. Har den stått i et par timer så går den gjerne 2-3 sekunder lenger på starteren før den starter opp. Ved kjøring er det ingen problemer med ytelsen. Går som et oljet lyn. Drivstofforbruket er også normalt.

 

Noen forslag på hva som kan være galt?

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen har et styresystem som heter Motronic 1.0. Motronic 1.0 til 1.3 starter ikke pumpene før motoren sviver rundt. Med andre ord så vil ikke disse gå når bare tenning blir slått på, jeg må vri på starteren for å bygge opp trykk.

 

Motoren ble overhalt for under ett år siden, ville nå tro at pakningene skulle holde lenger enn det? Har sprayet rundt med startgass, men fant ingen vakumlekkasjer. Er et ordentlig motorverksted som tok seg av overhalingen. Ikke noe garasjemekk.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Kan jo være en dyse som lekker, men da burde den bare hoste litt og være sur i noen sec.

 

Har aldri målt hvor mye bensintrykket faller når bilen står stille, men jeg vet hvertfall at det bygger seg fort opp igjen. Det tar ikke 20sec å bygge opp trykket igjen. Det kommer med en gang hvis alt er i orden.

 

Den trykkpumpen som ble byttet for 2år siden, Biltema?

 

Har ikke disse også en kaldstartdyse? Virker den?

 

Er du sikker på at det er bensintrykk som er feilen?

Lenke til kommentar

Når jeg har kinnet en liten stund og vrir om nøkkelen igjen, så starter bilen rett opp uten problemer. Oppfører seg ikke som om den er sur.

 

Jeg kjøper ikke ting fra feiltema. Bensinpumpen, sammen med alle andre deler, kommer fra Volvoforhandleren. Kvaliteten på originaldeler er nå noe tvilsom etter min mening, men i det minste får jeg riktige deler stort sett. Har opplevd at f.eks. dempere ble ødelagt etter halvannet år. Kan jo hende check ventilen i pumpen som skal holde trykket er ødelagt?

 

Hvor vil denne kaldstartdysen i så fall sitte? Er hvertfall 4 dyser som jeg kan se på toppen. Usikker på hvordan jeg skal teste disse, får vel lese litt mer på BMW og Porsche forum om dette styresystemet.

 

Jeg er ikke noe ekspert, men når bensintrykket mangler når jeg tar av tryggregulatoren etter 12 timer, så antar jeg det er problemet. Trodde nå trykkregulatoren stenger når motoren stopper, og check ventilen i bensinpumpen under bilen også stenger? Hvis det er meningen at trykket skal forsvinne, hvorfor er det check ventiler i systemet i det hele tatt?

 

Må beklage om jeg er helt på villspor nå. Er lite hjelp i bilverksteder siden dette involverer feilsøking og reparasjon. Tydeligvis noe bilverksteder ikke kan gjøre i dag. Så da må glade amatører som meg forsøke å rette opp problemene. Kan en del, men mye jeg ikke kan. :)

Lenke til kommentar

Så litt over innsuget nå. Godt gjemt under insuget fant jeg en femte injector. Dette må vel være det du kaller for kaldstartdyse, eller på engelsk "start injector"?

 

Startet bilen, skrudde den av med en gang, og startet igjen. Den var fortsatt litt vrang, men startet relativt kjapt. Lot den stå i noen minutter og prøvde igjen, da var den like vrang som første gang. Da kan vel dette sies å være et kaldstartproblem og ikke bensintrykkproblem som jeg antok. I stand corrected.

 

Får vel se litt nøyere på hvordan denne blir testet. Har mine tvil om at det er temperatursensorene, da jeg byttet disse i forbindelse med motoroverhalingen. Bilen går problemfritt når den først starter. Jevn og fin gange både på tomgang og pådrag.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert, men når bensintrykket mangler når jeg tar av tryggregulatoren etter 12 timer, så antar jeg det er problemet. Trodde nå trykkregulatoren stenger når motoren stopper, og check ventilen i bensinpumpen under bilen også stenger? Hvis det er meningen at trykket skal forsvinne, hvorfor er det check ventiler i systemet i det hele tatt?

 

Må beklage om jeg er helt på villspor nå. Er lite hjelp i bilverksteder siden dette involverer feilsøking og reparasjon. Tydeligvis noe bilverksteder ikke kan gjøre i dag. Så da må glade amatører som meg forsøke å rette opp problemene. Kan en del, men mye jeg ikke kan. :)

 

Det skal holde et visst "vedlikeholdstrykk" når bilen ikke brukes, men jeg tror ikke dette er mye. 0.1 - 0.2 bar kanskje. Det skal ikke stå 3-4bar i systemet døgnet rundt. Selv uten et vedlikeholdstrykk så henger det i systemet pga vakum som vann i sugerør osv.

 

Trykket kommer på et brøkdel av et sekund så lenge det står bensin i systemet. Selvom hele systemet må fylles så tar det eller ikke lengre tid enn 5-6 sec.

 

Husker at det satt noen ventiler i bensinpumpa. Tror det var en holdeventil og en overtrykksventil som åpner ved 8 bar ellernoe. Det kan jo skje ting her. Jeg så for meg at en av disse ventilene i bensinpumpa kanskje henger. Du kan høre at pumpa går, men den leverer ingenting. Den står bare å slurer.

 

Plutselig er det noe som løsna og først da får du bensintrykk. Slå på pumpa osv.

 

Kjenn om det klikker i start injektoren(har alltid kalt det for en kaldstartdyse). Sjekk ohm over denne. Jeg vil tippe noe lavt 1-4ohm, eller noe rundt 15ohm. Da er den i orden. Sett spenning rett på dysa og sjekk at det klikker.

 

Så kan du ta en H7 pære e.l og koble denne med noe ledningsmekk til kontakta som går til dysa. Prøv å start og da skal det lyse sterkt å fint i den pæra noen sec alt utifra temperatur. Da er ECU/ledningsnett i orden.

 

SIden motoren må svive for at noe av dette skal skje så hadde jeg koblet vekk coilen under feilsøk. Tempraturen kan du også manipulere med kjølespray, isbiter e.l rett på temp føler.  

 

Have fun :)

Lenke til kommentar

Startinjektoren blir visst styrt av en termisk bryter. Antagelig er ikke denne byttet, ligger nok ikke under motorstyringssensorene som jeg bestilte. Skal visst bryte ved 35 grader. Ohmet pinnene på denne og fikk 63 ohm ved kald, og 60 ved varm. Vil vel tro denne skal ha 0 ohm når den er kald, altså at den leder strøm? Mulig jeg har målt feil. Får spenning i kontakten som kobles til hvertfall når nøkkelen blir vridd om.

 

Selve injektoren er forferdelig vanskelig å komme til. Den er gjemt under innsuget med masse kabler og slanger i veien. Om jeg hadde klart å koble av kontaktstykket, så hadde jeg ikke komt til med måle/testinstrumenter.

 

Kan prøve å lytte på injektoren med et langt skruejern. Fungerer den så skal jeg vel høre et klikk eller noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig fått byttet den termotidsbryteren. Heldigvis riktig del som ble bestilt. Testet den med å slenge den i fryseboksen litt, og kunne måle tilnermet 0 ohm. Puttet den i varmt vann og motstanden økte igjen. Den som var i bilen hadde over 60 ohm til enhver tid. Trodde denne delen ble byttet i forbindelse med motoroverhalingen som jeg hadde for nesten ett år siden nå. Tydeligvis ikke, da den bærer preg av å ha stått i bilen en del lenger...

IMG_20151025_131005_zpspujxhkjn.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...