Gå til innhold

Ta to utdanninger på likt.


pen1234

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden å studerer økonomi og administrasjon, som jeg gjerne vil fullføre, men jeg vil også ta lærerutdanningen ved siden av. Da tenker jeg bare grunnskolelærer. 

 

Vil gjerne høre om det her er mulig i det hele tatt og om noen har noe erfaring fra å ta to utdanninger likt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fint mulig, men det kan være ganske hardt å ta begge delar på normaltid.

 

Du må være særlig oppmerksom på at du ikkje har rett til å få tilrettelagt eksamenane på passelige datoar når du tar forskjellige utdanningar, det vil være lettare å få til dette dersom begge utdanningane er ved samme skule. Så her må du være oppmerksom på eventuelle dato-konflikter og prøve å få endra eksamensdatoen så tidleg som mulig, det er ikkje alltid dette er mulig då eksamensdatoen også skal passe for mange andre, men du må være litt ekstra påpasselig. Dersom du får ein dato-konflikt så må du rett og slett velge kva eksamen du møter opp på, og kva eksamen du får 'ikkje-møtt' på (dersom du ikkje melder deg av).

 

Dei som eg kjenner med to bachelorgrader har tatt den siste bachelorgrada ved å ta dei tre semestera med obligatoriske fag på 1 ekstra år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driver for tiden å studerer økonomi og administrasjon, som jeg gjerne vil fullføre, men jeg vil også ta lærerutdanningen ved siden av. Da tenker jeg bare grunnskolelærer. 

 

Vil gjerne høre om det her er mulig i det hele tatt og om noen har noe erfaring fra å ta to utdanninger likt?

 

I teorien skal det gå, men vanskelig hvis det er 2 helt forskjellige studier. Mye lettere å f.eks ta eiendomsmegler/bachelor i økonomi samtidig. Eller bachelor finans/bachelor økonomi etc. Da kan du lettere ta begge på normert tid, selvom det nok er vanlig å bruke 1år ekstra.

 

Alt er mulig, men kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Husk at grunnskolelærerutdanning har obligatorisk oppmøte på minumum 70%.

I tillegg så er prasksisperiodene (ca 6 uker hvert år de to første årene) 100% obligatorisk oppmøte.

Det er sånn det fungerer på UiS, antar at det er nasjonale føringer for det.

 

Med tanke på eksamner så har studenter jeg har gått med endt opp med å bare måtte konte den ene av 2 eksamner som havner på samme dag. De sa det var greit, og da fikk de litt ekstra tid til å øve før eksamen. Men da satt de med eksamensøving gjennom juleferien, noe de ikke var så veldig begeistret for.

 

Noe erfaring selv har jeg ikke, men jeg tenkte å hive meg på siden jeg lurer på om jeg skal gjøre det samme neste år. 

Lenke til kommentar

Tar et realfagsstudie og øk/ad studie, 2. året nå. Det er mulig, men kommer mye på deg selv. De viktigste faktorene er hvor mye du er villig til å jobbe og hvor rask du er til å tilegne deg kunnskap. Ellers kan det jo ofte være at fag samenfaller, så du kan få fritak i det ene eller andre (nå vet jeg ikke kravene for lærerutdanning). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...