Gå til innhold

Jeg har observert noe om utvikling i grafikkortprodusenter


Force

Anbefalte innlegg

At det blir mer og mer komplekst å lage grafikkchip og jeg ble informert i en butikk i dag at det er ca 20% feilrate i bærbare pc'er butikken selger. Det er sjokkerende høyt, jeg trodde først 0,5 - 1%.

Så jeg ser at elektroniske integrerte kretser blir stadig mer komplekst og høyere og høyere feilrate fordi jo flere transistorer jo høyere sannsynlig for at hver og en har feil. Det er nok med at hovedtransistoren har feil.

Og jeg har observert at grafikkchippene har fler og fler parallell datakraft, altså det betyr at det er egentlig beregnet for 2D enn dynamisk 3D grafikk fordi jo høyere parallell chip, jo lavere terskel for ekstrem 3D grafikk. F.eks 1000 logiske enheter går på 4 GHz hver er sikkert bedre enn 3000 enheter som går på 1.2 GHz fordi med 1000 kan hvert enkelte kalkulere raskere en bestemt algoritme. Forenklet sagt, hvis en grafikkort hadde like mange logiske enheter som 2.073.600 = 1920x1080, så delt på 64 piksler = 32400 logiske enheter. Og jeg legger merke til at grafikkortene har ikke økt hovedfrekvens har ikke økt mer enn dobbel gjennom 10 år. De som krymper transistorene sier jo at det blir stadig vanskeligere og vanskeligere å krympe.

 

Det gjelder også CPU.

 

Hva tenker dere?

Endret av Force
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Du mister noen essensielle prinsipper her, slik som hvordan GPU benytter seg av den massive parallelliseringen eller hvordan klokkehastigheten måler opp mot pipeline.

Jeg er egentlig mer imponert hvordan grafikkortene ble produsert i 70s til 00s fram til 2003. Etter det er det egentlig kun fler og fler logiske enheter som har likner på mønster som en FPGA enhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...