Gå til innhold

[Løst] Veiledning i semesteroppgaver?


bhostby

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har aldri hatt noe sånt som en oppgaveveiledning og det er en liten stund til enda heldigvis! Jeg skal skrive semesteroppgave i faget exphil i løpet av oktober-november og vi må ha en veiledning, tror jeg  da, men i alle fall veldig lurt!  

 

Tema for oppgave er noe vi trekker selv.. så det er ikke trukket enda, men jeg er i del 2 og skal skrive om et tema i etikk delen av faget.  Antall ord. er mellom 2800-3200. Visst nok så nevnte min seminarlærer at vi må utarbeide en tekst på forhånd slik at han har noe å vurdere etter det var en del han mente vi måtte skrive. ca.1000-1500 ord.  "utkast".  Så hvordan forbereder man seg? noen erfaringer?  

 

Som det ikke er nok så er jeg også sjenert og innadvendt  :blink:  :ermm:  slike veiledninger skal jo gjerne inneholde flyt i samtalen.  Tanken er nok pga. at jeg forbinder ordet "professor" med noe veldig autoritært og små skummelt.

Dette er i bunn problemet.. at kommunikasjonen kan gå i dass..

 

Dette er jo noe jeg kan nevne ved starten av veiledningen evnt. at jeg er sjenert/ gruet meg til samtalen,  hvis han ikke har skjønt det at jeg er sjenert allerede, i de timene noe som det kan virke som? Å gå og grue seg skal man ikke gjøre..

Endret av bhostby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet noen semesteroppgaver, men jeg har aldri møtt veilederne. Veiledningene har utelukkende kommet skriftlig. Uansett er det vel frivillig fra din side?

 

Hvis du vil ha en best mulig tilbakemelding, bør du levere ei oppgave som er mest mulig ferdigskrevet til veileder.

 

Da jeg hadde lignende i Ex.Phil var det ikke professor, men en annen student (master eller doktorgrad-student innen feltet) som hadde veiledningen! Kanskje det hjelper deg aa slappe av litt.

 

 

hei, ja jeg har seminarbasert undervisning og seminarlærer vil ha disse veiledningene selv. ja.. jeg får slappe av :)

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet noen semesteroppgaver, men jeg har aldri møtt veilederne. Veiledningene har utelukkende kommet skriftlig. Uansett er det vel frivillig fra din side?

 

Hvis du vil ha en best mulig tilbakemelding, bør du levere ei oppgave som er mest mulig ferdigskrevet til veileder.

 

 

ja, det er hele poenget. Han sa jo at vi må ha utarbeidet en teskt så ellers vil jo ikke veiledningen ha noen hensikt, så må ha en tekst å vurdere og innhold mm. 

Lenke til kommentar

Har dere fått noe informasjon om akademisk skriving?

 

Jeg har ikke hatt ex.phil., så jeg vet ikke hvordan oppgavene ser ut i det kurset, men en vanlig struktur vil være innledning, teori, analyse og konklusjon, i den rekkefølgen.

 

Vær nøye med kildebruken. Ikke påstå én ting du ikke har dekning for i en troverdig kilde du har lest og vurdert, slik at du ikke misforstår eller går glipp av noe. Før opp referansene pent og konsekvent i henhold til den stilen du velger.

Lenke til kommentar

Har dere fått noe informasjon om akademisk skriving?

 

Jeg har ikke hatt ex.phil., så jeg vet ikke hvordan oppgavene ser ut i det kurset, men en vanlig struktur vil være innledning, teori, analyse og konklusjon, i den rekkefølgen.

 

Vær nøye med kildebruken. Ikke påstå én ting du ikke har dekning for i en troverdig kilde du har lest og vurdert, slik at du ikke misforstår eller går glipp av noe. Før opp referansene pent og konsekvent i henhold til den stilen du velger.

 

jeg har studert før så jeg har det akademiske inne, vi har også fått info om den oppgaven. Et  to siders ark med huskeliste  :thumbs:

Joda jeg tror det kommer til å gå bra, det er kun møtet jeg gruer meg til fordi jeg er sjenert :blush:

Lenke til kommentar

Som nevnt er det vel opp til deg om du vil ha veiledning, men det er klart at du går glipp av en verdifull tilbakemelding hvis du står over. Se på det som trening til senere. Du kommer garantert til å få mange flere tilbakemeldinger på ting du har gjort videre i studiene og i arbeidslivet. Og husk at veilederen antakelig ikke er ute etter å kritisere deg, men ønsker at du, som alle andre, skal skrive ei oppgave som er så god som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...