Gå til innhold

[Løst] Tips om treningsform for forbedre utholdenhet i legger?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jogget litt i våres og sommer, 1-2 ganger i uken med lengder på 4-15km hvor de kortere distansene har hatt en del motbakker.

 

Jeg deltok i to ultraløp i sommer, ett som var et 12-timers løp (løp 52km på 11:15 med 3000 høydemeter) og ett ultra-maraton(43km på 6:22 med 1500 høydemeter). På begge disse løpene fikk jeg mye kramper de siste 10-15km, og måtte veksle mye mellom å gå og å jogge lett. Det er greit nok, jeg er ikke i noen superform, jeg deltok mest for å se om jeg ville klare å gjennomføre, men mitt spørsmål er:

 

Hva slags trening er best for å øke utholdenheten i leggene så ikke krampene kommer så fort? Må jeg løpe flere lengre treningsturer? Eller er det kun mengdetrening som gjelder, så jeg må løpe oftere? Eller er det kanskje at jeg trenger mer styrketrening?

 

Om noen har noen inspill eller tips setter jeg pris på det. Hadde vært gøy å delta på et 80+km løp til neste år og kunne gjennomføre det, men jeg er ikke på langt nær der enda :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tips!

 

Ang. landing, prøver jeg å variere, men blir mest å lande på hælen og rulle på flata. I bakker blir det stort sett å lande på tærne.

 

Tenker jeg skal prøve å få til litt intervaller på turene, da jeg stort sett bare finner en komfertabel fart og holder meg der til vanlig. Det er vel kanskje det enkleste å begynne med, så kan jeg se om jeg også kan prøve å presse inn en ekstra tur i uken når jeg har tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...