Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mol, stoffmengde, kjemi og forvirring


Anbefalte innlegg

HEI. 

 

Jeg leste litt i fagboka (i kjemi) og fant et eksempel jeg ikke forsto. 

 

Eksempelet (s.59, Kjemi 1 Aschehoug), 

 

Vann har den kjemiske formelen H2O. 

Hva er den totale stoffmengden av atomene i 1,00 mol vann?

 

Løsning: 1,00 mol H2O er bygd opp av 2,00 mol hydrogenatomer, og 1,00 mol oksygenatomer. Den totale stoffmengden atomer er derfor 3,00 mol. 

 

Hvordan kan det være to mol hydrogenatomer i én mol vann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEI. 

 

Jeg leste litt i fagboka (i kjemi) og fant et eksempel jeg ikke forsto. 

 

Eksempelet (s.59, Kjemi 1 Aschehoug), 

 

Vann har den kjemiske formelen H2O. 

Hva er den totale stoffmengden av atomene i 1,00 mol vann?

 

Løsning: 1,00 mol H2O er bygd opp av 2,00 mol hydrogenatomer, og 1,00 mol oksygenatomer. Den totale stoffmengden atomer er derfor 3,00 mol. 

 

Hvordan kan det være to mol hydrogenatomer i én mol vann?

 

to en O :-)

Lenke til kommentar

 

HEI. 

 

Jeg leste litt i fagboka (i kjemi) og fant et eksempel jeg ikke forsto. 

 

Eksempelet (s.59, Kjemi 1 Aschehoug), 

 

Vann har den kjemiske formelen H2O. 

Hva er den totale stoffmengden av atomene i 1,00 mol vann?

 

Løsning: 1,00 mol H2O er bygd opp av 2,00 mol hydrogenatomer, og 1,00 mol oksygenatomer. Den totale stoffmengden atomer er derfor 3,00 mol. 

 

Hvordan kan det være to mol hydrogenatomer i én mol vann?

 

to en O :-)

 

 

Det har jeg skjønt, men hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Det har jeg skjønt, men hvorfor er det slik?

 

Fordi mol er bare et tall. I tusen vannmolekyler har du to tusen hydrogenatomer.

 

Tydeligvis vanskelig å forstå dette. ;)

 

Litt merkelig oppgave, men det er en sånn banal oppgave hvis man har forstått mol, og helt uforståelig absurd ellers.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som forklart tidligere er dette en veldig rar oppgave, men se for deg dette:

 

H2O(Beklager stygg skrivemåte, men dette skjønner du regner jeg med) er ett molekyl, altså det består av to hydrogen atomer og ett oksygen atom

 

Det betyr at om en har 1000 H20 molekyler har en 1000 oksygen atomer og 2000 hydrogen atomer. Så i dette tilfellet er 1000 molekyler = 3000 atomer. 

 

Mol er bare ett navn på ett tall, som pi eller e og andre navn på tall. Tallet mol er dog stort, veldig stort. Det er hele 6.022 * 10^23. Altså når jeg sier "Hent meg ett mol stein", betyr det akkurat det samme som om jeg sier "hent meg ett dusin stein". Det er dog mye lettere å hente ett dusin da det er 12 stein mot mol sine 602200000000000000000000 stein. 

 

Så tilbake til oppgaven, når en sier 1 mol H2O molekyler, betyr det 602200000000000000000000 molekyler av stoffet H2O og som jeg forklarte over er det 3 ganger så mange atomer som molekyler i det stoffet. Altså henter du ett mol H2O, henter du også 3 mol Hydrogen og oksygen atomer

 

Mulig det er dårlig forklart, men jeg er ingen lærer og oppgaven er som nevnt litt rar :p 

 

Men her må en skille mellom molekyler og atomer og vite hva enheten mol er, sånn lett forklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi mol er bare et tall. 

 

 

 

Mol er bare ett navn på ett tall, som pi eller e og andre navn på tall. Tallet mol er dog stort, veldig stort. Det er hele 6.022 * 10^23. Altså når jeg sier "Hent meg ett mol stein", betyr det akkurat det samme som om jeg sier "hent meg ett dusin stein". Det er dog mye lettere å hente ett dusin da det er 12 stein mot mol sine 602200000000000000000000 stein. 

 

 

Jeg tror det var dette jeg trengte å høre, men jeg må likevel tenke litt mer på dette. 

 

:) TAKK! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...