Gå til innhold

hva er frelsen? en modig ide om alternativ til kristen frelse.


Anbefalte innlegg

 

For øvrig er det mye flere historiske kilder utenfor bibelen som beskriver figuren Jesus enn som beskriver den norske kongerekka fra sagatiden, men det er ikke så fryktelig mye krangling om den...

Igjen, nei... Er kun biblen som nevner jesus i det hele tatt, og bibelen er alene om å hevde at jesus er gud, eller hans sønn...

 

Denne wikipediaartikkelens nederste avsnitt sier det samme som jeg skrev. Rundt starten av vår tidsregning tasset der rundt en nasareer som het Jesus (strengt tatt Josva, men det var ikke alle lydene som tålte turen fra arameisk gjennom gresk og latin). Det øvrige som står i nyetestamentet går under "religion", stort sett. Som per definisjon er noe som ikke kan argumenteres hverken for eller mot med ren logikk.

Resten av posten din er stereotypisk "sinna ateist", og jeg har bedre ting å bruke tiden min på enn å diskutere med folk som mener de selv sitter på den absolutte sannhet. Han en fin helg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Gud trenger ikke mitt forsvar, og RWS er ikke interessert i å høre på andre enn de som er enige med ham. Ha en ellers fortreffelig aften.

 

For øvrig er det godt mulig at bildet man har av "brenne i helvete" er en konstruksjon som oppstod uten noen grundig teologisk forankring, men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint av TS å dele sine refleksjoner. Også fint at en sådan debatt engasjerer.

Selv finner jeg styrke i tro. For meg funker bønn, og det bedriver jeg svært ofte. Jeg har ikke reflektert voldsomt rundt frelse, men jeg vet at for min egen del virker bønn positivt for meg. Rent psykologisk er det holdepunkter for dette; Ved å verbalisere sine problemer er det mulig å oppnå forbedring i egen (psykisk) helse.

Hva angår posten over, om godeste herr Pedersen i Vennesla, kan jeg ærlig innrømme at jeg har benyttet meg av telefontjenesten (bønnetelefonen) hans. Jeg var inne i en tung tid, vi snakket sammen og vi ba sammen for mine problemer. Ble ikke veldig dyrt for en prat jeg virkelig verdsatte, fremfor en terapiform jeg puttet mange tusen kroner i, uten positive erfaringer.

Jeg kan ikke snakke for om hvorvidt guddommelige krefter fungerer fungerer lik magiske krefter i universet. Men det å stå sammen med noen når man har det dårlig, og være viss på at andre ber for meg er noe jeg henter styrke fra. Det er heldigvis gratis, og noe vi kan engasjere oss i uten å måtte ringe en bønnetelefon.

Hva annet angår Pedersens misjonsvirke, så står organisasjonen hans for tusenvis av barnehjemsplasser for kasteløse i India. Misjonen har også ordnet brønner med friskt vann som fattige kan hente drikkevann fra. At noen såkalte "naive" nordmenn finansierer dette (gjennom å støtte misjonstjenesten) fremfor å kaste bort femtusen kroner på ei fyllehelg er ikke noe som bør kritiseres.

Endret av satanspawn
Lenke til kommentar

 

Rundt starten av vår tidsregning tasset der rundt en nasareer som het Jesus (strengt tatt Josva, men det var ikke alle lydene som tålte turen fra arameisk gjennom gresk og latin). Det øvrige som står i nyetestamentet går under "religion", stort sett. Som per definisjon er noe som ikke kan argumenteres hverken for eller mot med ren logikk.

 

 

Det var som jeg sa med andre ord, påstandene i bibelen støttes KUN, ene og alene, i bibelen selv... Og det er temmelig syltynt, selv om man ikke bruker logikk i det hele tatt...

 

 

 

Får svare med den samme wikipedia artiklen:

 

that the New Testament has no historical value, that there are no non-Christian references to Jesus Christ from the first century, and that Christianity had pagan and/or mythical roots

Lenke til kommentar

 

være viss på at andre ber for meg er noe jeg henter styrke fra. Det er heldigvis gratis,

En av undersøkelsene som tok for seg om bønn virket viste klare indikasjoner på at de som visste de ble bedt for (og som trodde på bønn) forble dårligere enn de som ikke visste de ble bedt for og som trodde bønn virket... For ateister var det helt likt om de visste de ble bedt for eller ikke.... Så hvis noe skal trekkes ut av det så kan man vel si at undersøkelsen viste at bønn virker dårligere for de som vet at de blir bedt for og som tror på bønn...

 

Ellers viste undersøkelsen at bønn ikke har noen virkning i det hele tatt, annet enn å innbilde den som ber om at han/hun hjelper mange ved å ikke gjøre noenting... Og placebo da selvsagt, i ditt tilfelle... Og det er alt man får ut av bønn...

 

Og det samme er sikkert tilfelle med frelse... Man lever "lykkelig" i selvsuggesjonen om at man har evig liv... For noen virker sikkert en slik innbildning glimrende og de kan dø lykkelige i den tro at en fiktiv engel eller jesus eller lignende kommer og henter en når en dør... Og ikke rekker de å bli skuffet engang...

 

Men så langt er det ingenting som tyder på at det er slik, så jeg ser derfor ingen grunn til å lulle meg inn i slike innbildninger heller... Fint for dem som klarer det sikkert, men det er altså ingenting som tyder på at frelse er annet enn selvsuggesjon...

Lenke til kommentar

 

De kristne er jo moralsk overlegne oss andre :) jeg vet om en på det glade sørlandet som har bønnetelefon der gamle fortvilte folk betaler hauevis med penger for en bønn. Han selger salveduker, og har også tatt betaling for å be til gud om at de skulle få godt vær i ferien sin :) så det er mye penger i religion. Om dette er god moral..... tja

 

Jeg kjenner personlig mange som har brukt denne bønne telefonen, de har ikke fått et fnugg av hjelp, ren svindel, men, men

 

Svindlere finnes fordi det ikke finnes perfekte mennesker, uansett hva de tror. Det finnes mennesker som nettopp utøver og misbruker makt i alle arenaer, bl.a. innen religion, sport og politikk. Det virker som om ikke-kristne gjerne bruker de mest ekstreme eksempler de kan komme over, som argument for at de kristne er umoralske og falske.

 

Når det gjelder slike telefonavtaler er ikke disse opprettet for å ta penger fra oppringere, men for at de som ringer samtidig skal kunne gi en gave til støtte for organisasjonen og tjenesten som står bak. Mange slike organisasjoner baserer sin virksomhet på givertjenester. Så dessverre, det du nevner er ikke økonomisk svindel og bedrag, men nokså vanlige og aksepterte pengegivermetoder som benyttes i vårt samfunn.

 

Og selv om det rent fysisk ikke hjelper, så kan kanskje en samtale være det oppringeren trengte mest. Og som vedkommende velvillig betalte for.

Endret av Technisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Får svare med den samme wikipedia artiklen:

that the New Testament has no historical value, that there are no non-Christian references to Jesus Christ from the first century, and that Christianity had pagan and/or mythical roots

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å la vindmøller være vindmøller, men dette er så latterlig at Rosinante får ta en tørn til.

 

Jeg limer her inn hele segmentet som du har klippet setningen din fra. Merk at dette er helt nederst på siden, og det siste avsnittet i det jeg limer inn her er også det "nederste avsnittet i artikkelen":

Myth theory

Main article: Christ myth theory

 

The Christ myth theory is the proposition that Jesus of Nazareth never existed, or if he did, he had virtually nothing to do with the founding of Christianity and the accounts in the gospels.[208] Many proponents use a three-fold argument first developed in the 19th century: that the New Testament has no historical value, that there are no non-Christian references to Jesus Christ from the first century, and that Christianity had pagan and/or mythical roots.[209]

 

In recent years, there have been a number of books and documentaries on this subject. Some "mythicists" say that Jesus may have been a real person, but that the biblical accounts of him are almost entirely fictional.[210][211][212]

 

Most scholars believe that the Christ myth theory has been refuted, and that Jesus did exist as a historical figure.[213][214][215]

Så, ikke bare plukker du ut en bit som utelukkende beskriver et enkelt syn i en meget komplisert debatt, men du klarer til og med å ignorere det som står fire-fem centimeter lenger nede og beskriver at det du kopierte ut er et syn med liten aksept blant folk som har peiling, og som spesifikt var det som du skulle "torpedere" med din kjekke og flotte sitering.

 

Hadde du levert på dette nivået på skolen, ville det blitt stryk og brev hjem. Forhåpentligvis er dette bare en fase.

Lenke til kommentar

 

Så, ikke bare plukker du ut en bit som utelukkende beskriver et enkelt syn i en meget komplisert debatt, men du klarer til og med å ignorere det som står fire-fem centimeter lenger nede og beskriver at det du kopierte ut er et syn med liten aksept blant folk som har peiling, og som spesifikt var det som du skulle "torpedere" med din kjekke og flotte sitering.

 

Hadde du levert på dette nivået på skolen, ville det blitt stryk og brev hjem. Forhåpentligvis er dette bare en fase.

Sukk... Så dette er bevis for påstandene i bibelen om alt det magiske jesus gjorde, at han var guds sønn også videre? Har aldri sagt at det ikke KAN ha eksistert en fyr med navn jesus, det er nedtegnet i fra den tiden at det var drøssevis av religiøst forstyrrede menn som alle påsto at de var den sønnen jødene ventet på og jesus (jehova, yesus whatever...) var en av disse religiøst forstyrrede landsby idoiotene som påsto det. Vi har faktisk i bøtter og spann av slike i dag, og har alltid hatt det... Men det BEVISER ikke at jesus er noe av det bibelen påstår... hvorfor er det så vanskelig å forstå og ta inn over seg?

 

Det er faktisk ingenting som skiller kristne historier og myter i så måte... Kristendom har ingenting som ikke myter har... og omvent..

Lenke til kommentar

Du skrev:

Er kun biblen som nevner jesus i det hele tatt

Hvorpå jeg påpekte at dette er feil.
Deretter skrev jeg:

Det øvrige som står i nyetestamentet går under "religion", stort sett.

Som du tydeligvis ikke har fått med deg i det hele tatt.

Dersom du viser at du faktisk har lest det som folk skriver, blir det så mye enklere å ta deg seriøst. Slik du fremstår i de siste par postene dine er du omtrent like lett å ta seriøst som en kar som står på en kasse på Karl Johan og selger foliehatter.

 

Jeg har aldri påstått at det finnes historiske beviser for at figuren Jesus, som tasset rundt i det som nå er Israel og Jordan for omtrent to tusen år siden, faktisk var/er Guds sønn. Jeg har bare skrevet at denne personens eksistens som en historisk skikkelse er vel så godt fundert i historiske kilder som den norske kongerekken.

Lenke til kommentar

 

Dersom du viser at du faktisk har lest det som folk skriver, blir det så mye enklere å ta deg seriøst.

 

Takk det samme til deg :)

 

Her er hva du påsto:

 

Bibelen kan vel teknisk sett ikke være en livsløgn siden historikere, arkeologer, biologer og forskere innen diverse fagområder stadig finner bevis som bekrefter Bibelens innhold.

Det jeg ville ha svar på, som du nå har feiget ut av fordi du ikke kan bygge opp påstandene med noe som helst, er hvor alle disse bevisene for "bibelens innhold" (Den inneholder faktisk mer enn bynavn om du ikke har fått det med deg...) er i det historikere, arkeologer, biologer og forskere innen diverse fagområder er hen...

 

Og så påstår du at det er JEG som ikke har lest innleggene dine?

 

Jeg skjønner at du feiger ut her, for kristne påstander, altså all magien og lignende denne liksom gudesønnen påståelig skal ha gjort, eier ikke belegg... Så at du vil "slanke" ned påstandene dine til noe som faktisk øyensynlig kan ha skjedd, at det var en religiøst forstyrret fyr ved navn jesus (eller lignende)), skjønner jeg... Det gikk vel plutselig opp at påstandene i denne troen ikke kan bakkes opp av noe fornuftig i det hele tatt...

 

Så til frelsen. Hva er frelse? Jo, nok en påstand om noe som ikke eksisterer andre steder enn i fantasien til kristne, livsløgnen deres...

Lenke til kommentar

Bibelen kan vel teknisk sett ikke være en livsløgn siden historikere, arkeologer, biologer og forskere innen diverse fagområder stadig finner bevis som bekrefter Bibelens innhold.

Med fare for å sjokkere: Oppe til venstre på hver post står et par ord som knytter innlegg av samme person sammen. Har fått med meg at dette kalles et "brukernavn". Mulig det blir enklere å holde på i forumet om man leser disse før man setter sammen hvem som sa hva? Bare en tanke...

 

Så, vis meg da, med riktig sitat fra mine poster, hvor jeg har skrevet det dere påstår.

Lenke til kommentar

Til Carpe Dam og Technick: her er utdrag av to kjente lærebøker, bibelen og koranen. Hva er det her som skal friste meg til å velge kristendommen eller islam

 

Regner som vanlig med at dere ikke gidder å svare. Er det dette som er den guden dere snakker om som er full av kjærlighet?

 

 

Drap og grusomheter - alle bibelord

 

1Mos 19,13 Herren raserer Sodoma og dreper alle innbyggerne

1Mos 20,3 Herren truer med å drepe Abimelek og familien hans

1Mos 34,25 Jakobs sønner slakter for fote

1Mos 38,7 Herren dreper Er, Judas eldste sønn

2Mos 2,11 Moses dreper en egypter

2Mos 9,1 Herren dreper alle egypternes husdyr

2Mos 9,8 Herren sprer verkebyller på folk og fe i Egypt

2Mos 9,13 Herren har terrorisert egypterne for å vise sin makt

2Mos 9,17 Herren dreper uskyldige egyptere med hagl

2Mos 10,1 Herren har forherdet farao

2Mos 10,12 Herren sender gresshopper over Egypt

2Mos 10,21 Herren lar mørket komme over Egypt

2Mos 10,27 Herren forherder farao

2Mos 11,4 Herren har planer om å drepe alle førstefødte i Egypt

2Mos 11,9 Herren forherdet farao

2Mos 12,12 Herren vil myrde alle førstefødte i Egypt

2Mos 12,29 Herren myrder alle førstefødte i Egypt

2Mos 12,35 Herren lar israelittene plyndre egypterne

2Mos 30,11 Herren vil true israelittene til å gi penger til ham

2Mos 32,9 Herren vil utrydde israelittene, men ombestemmer seg

2Mos 32,27 Herren beordrer nedslakting av 3000 israelitter

2Mos 32,31 Herren stryker synderne ut av sin bok

2Mos 34,23 Herren vil drive andre folkeslag bort fra israelittene

3Mos 10,1 Herren dreper Arons sønner pga en bagatell

3Mos 24,23 Moses og israelittene steiner ihjel en spotter etter ordre fra Herren

3Mos 26,29 Herren vil tvinge israelittene til å spise sine egne sønner og døtre

4Mos 3,11 Herren skal ha alle førstefødte

4Mos 11,33 Herren slakter ned israelitter

4Mos 12,9 Herrens vrede flammer mot Moses og Mirjam angripes av hudsykdom

4Mos 14,11 Herren vil slå israelittene med pest, men ombestemmer seg

4Mos 14,28 Herrens straff for å ytre misnøye

4Mos 14,36 Herren dreper speidere som kommer med dårlig nytt

4Mos 15,32 Herren befaler Moses til å steine en uskyldig mann

4Mos 16,20 Herren vil drepe en flokk med israelitter

4Mos 16,27 Herren myrder uskyldige menn, kvinner og barn

4Mos 16,44 Herren myrder 14 700 uskyldige mennesker med pest

4Mos 20,22 Herren dreper Aron

4Mos 21,5 Herren dreper uskyldige israelitter som klager

4Mos 25,3 Herren ber Moses om å henge uskyldige menn på pæler

4Mos 25,6 Herren har drept 24 000 uskyldige mennesker med pest

4Mos 26,9 250 mennesker ble drept av Herren til skrekk og advarsel

4Mos 32,9 Herren truer med å la israelitten bli lenger i ørkenen

4Mos 33,4 Egypterne gravlegger sine førstefødte som Herren har myrdet

5Mos 2,14 Herren slakter ned israelitter

5Mos 4,3 Herren dreper de som tror på andre guder

5Mos 9,8 Herren ville drepe israelittene

5Mos 9,14 Herren vil utslette israelittene

5Mos 9,25 Moses ber om at Herren skal spare israelittene

5Mos 13,12 Ugudelige folk skal slaktes ned

5Mos 28,52 Herren vil tvinge israelittene til å spise sine egne barn

5Mos 28,56 Herren vil tvinge kvinner til å spise sin egen morkake

5Mos 32,25 Herren vil slakte ned spedbarn og eldre

5Mos 32,42 Herren lar sitt sverd fortære kjøtt

Jos 7,15 Herren beordrer at tyver blant israelittene skal brennes

Jos 7,25 Herren mildnes da Josva og israelittene steiner Akan ihjel

Jos 9,27 Josva tar andre folkeslag som slaver

Dom 1,6 Israelittene torturerer Adoni-Besek

Dom 2,14 Herren straffer israelittene for å ha dyrket andre guder

Dom 3,20 Ehud myrder Moab-kongen Eglon

Dom 4,21 Jael myrder Sisera med en teltplugg

Dom 9,49 Abimelek dreper 1000 menn og kvinner i Sikem-borgen

Dom 9,52 Abimelek blir drept av sin våpensvein

Dom 11,28 Herren lar Jefta drepe sin datter som brennoffer for Herren

Dom 14,19 Herrens Ånd kommer over Samson og han slår ihjel 30 mann

Dom 15,6 Samson slår ihjel mange filistere

Dom 15,14 Samson slår ihjel 1000 filistere med et kjeveben av et esel

Dom 16,26 Samson tar med seg 3000 menn og kvinner inn i døden

Dom 19,22 Gud sender en ond ånd mot Abimelek

Dom 19,29 En mann av Levi-ætten dreper og parterer sin utro medhustru

Dom 21,23 Benjamins-mennene drar på bruderøveri

1Sam 2,22 Herren gjør at Elis sønner synder slik at de kan drepes

1Sam 5,6 Herren gjør filisterne rådløse og redd og slår dem med byller

1Sam 5,8 Herren slår filisterne med sott

1Sam 5,11 Herren dreper filisterne og slår dem med byller

1Sam 6,19 Herren dreper 70 filistere fordi de har sett paktkisten

1Sam 17,45 David vil hogge hodet av Goliat

1Sam 17,51 David hogger hodet av Goliat

1Sam 22,18 Saul beordrer Doeg til å drepe 85 prester

1Sam 25,38 Herren dreper Nabal fordi han ikke ville gi mat til David

2Sam 1,13 David gir ordre om å drepe en amalekitt

2Sam 2,12 Abner og Joab morer seg med unge menn som dreper hverandre

2Sam 4,5 Rimmons sønner slo ihjel Isjbosjet og hogg hodet av ham

2Sam 4,12 David beordrer sine menn å drepe og lemleste Rimmon-sønnene

2Sam 6,6 Herren dreper Ussa fordi han tok i paktkisten

2Sam 12,15 Herren lot en hard sykdom ramme en uskyldig gutt

2Sam 13,10 Amnon voldtar sin søster Tamar

2Sam 21,5 David overlater 7 uskyldige mennesker til tortur og drap

2Sam 24,15 Herren dreper 70 000 israelitter med pest

1Kong 3,24 Salomo vil hogge et barn i to for å avgjøre hvem som er moren

1Kong 13,1 Herren varsler at Josjia skal ofre mennesker for Herren

1Kong 13,23 Herren dreper en gudsmann ved hjelp av en løve

1Kong 13,26 Herren drepte en gudsmann ved hjelp av en løve

1Kong 14,9 Herren vil utrydde Jebroams ætt fordi han dyrket andre guder

1Kong 15,28 Herren sørger for at Basja slakter Jeroboams ætt

1Kong 16,4 Herren vil la de som dør i Basjas ætt bli oppspist av hunder og fugler

1Kong 16,12 Herren lar Simri utrydde hele Basjas ætt

1Kong 16,18 Herren lar Simri brenne seg selv til døde

1Kong 16,34 Herren lar Akabs sønner dø

1Kong 18,40 Elia myrder Ba'al-profeter

1Kong 19,17 Herren vil slakte ned ikke-troende israelitter

1Kong 20,35 Herren dreper en profetdisippel fordi han ikke vil slå en annen

1Kong 21,20 Herren vil utrydde alle menn i Akabs ætt

2Kong 1,4 Herren vil drepe Akasja fordi han vendte seg til en annen gud

2Kong 1,15 Herren dreper Akasja fordi han ville rådspørre en annen gud

2Kong 2,23 Elisja, Guds profet, dreper 42 barn

2Kong 3,26 Kongen i Moab ofrer sin eldste sønn som brennoffer

2Kong 5,25 Elisja smitter Gehashi med en hudsykdom fordi han har lurt til seg penger

2Kong 6,18 Herren slår arameerne med blindhet

2Kong 9,6 Herren vil at Jehu skal drepe alle i Akabs ætt og Jesabel

2Kong 9,30 Herren sørger for at Jesabel blir drept

2Kong 9,34 Hundene spiste opp Jesabels lik

2Kong 10,6 På Herrens ordre sørger Jehu for at Akabs 70 sønner blir halshugget

2Kong 10,9 Jehu myrder alle menn i Akabs ætt

2Kong 10,13 Jehu dreper Akasjas 42 brødre

2Kong 10,17 Jehu dreper alle av Akabs ætt i Samaria

2Kong 10,24 Jehu slakter ned Ba'al-dyrkere og ødelegger tempelet deres

2Kong 15,5 Herren gir Asarja en livslang hudsykdom

2Kong 17,18 Herren blir vred på israelittene og støter dem fra seg

2Kong 17,23 Herren lar israelittene bli ført bort til Assyria

2Kong 17,25 Herren bruker løver for å drepe de som ikke frykter ham

2Kong 20,1 Herren vil ikke la kong Hiskia leve lenger

2Kong 21,10 Herren vil straffe israelittene for å ha dyrket andre guder

2Kong 22,16 Herrens harme flammer mot dem som dyrker andre guder

2Kong 23,19 Josjia dreper offerhaug-prester og brenner menneskeben på alterne

1Krøn 10,13 Herren drepte Saul fordi han rådspurte dødningeånder

1Krøn 11,22 Benaja slo ihjel to kjemper fra Moab

1Krøn 13,9 Herren dreper Ussa fordi han tok i paktkisten

1Krøn 21,7 Herren vil straffe Israel fordi David ville holde folketelling

1Krøn 21,14 Herren myrder 70 000 israelitter med pest

2Krøn 13,20 Herren dreper Jeroboam

2Krøn 15,6 Gud skapte uro blant israelittene

2Krøn 17,10 Herren terroriserer landene omkring Juda slik at Josjafat får større makt

2Krøn 21,18 Herren dreper Joram med en forferdelig tarmsykdom

2Krøn 22,7 Herren arrangerer drapet på Akasja

2Krøn 26,19 Herren gir Ussia en hudsykdom

2Krøn 34,24 Herren fører ulykke over israelittene fordi de har tilbedt andre guder

Esra 9,10 Herren beordret israelittene til å gjennomføre apartheid

Neh 9,26 Herren overga israelittene til sine fiender

Job 1,16 Guds ild brenner opp sauer og barn

Job 2,7 Satan slår Job med byller

Job 16,11 Gud lemlester den fredelige Job

Sal 21,9 Herren lager flammende bål av sine fiender

Sal 38,2 Herren har gitt David sykdom

Sal 52,7 Gud vil drepe Saul

Sal 58,11 Når den rettferdige kan vaske sine føtter i blodet av de ugudelige

Sal 59,14 David ber Gud om å drepe sine fiender

Sal 68,3 Herren dreper de "ugudelige"

Sal 68,19 Herren førte fanger med seg

Sal 78,30 Herrens vrede flammet opp og han drepte de kraftigste israelittene

Sal 78,44 Herren gjorde elvene i Egypt til blod

Sal 78,51 Herren slaktet ned alle førstefødte i Egypt

Sal 78,62 Herren lar israelittene dø av sverd og ild

Sal 106,16 Herren drepte uskyldige israelitter med ild

Sal 137,9 Sæl er den som knuser dine småbarn mot berget!

Ordsp 22,23 Herren vil drepe ransmenn

Jes 1,28 Herren vil knuse syndere

Jes 5,25 Herren lar likene av de han dreper ligge som avfall i gaten

Jes 9,19 Herren brenner israelittene til døde

Jes 10,16 Herren skal sende en tærende sykdom mot assyrerkongens menn

Jes 13,9 Synderne skal utryddes på Herrens dag

Jes 13,15 Herren sørger for at småbarn knuses og kvinner voldtas

Jes 14,22 Herren vil slakte ned barna i Babel

Jes 14,30 Herren lar barna dø av sult

Jes 24,1 Herren gjør jorden øde og forlatt

Jes 24,3 Herren vil la jorden herjes og plyndres

Jes 33,10 Herren vil brenne hele folkeslag til døde

Jes 34,2 Stanken stiger opp fra likene av Herrens ofre

Jes 34,6 Herrens sverd blir fullt av blod når han har offerslakting

Jes 49,26 Herren vil la israelittenes fiender ete sitt eget kjøtt

Jes 51,20 Herrens brennende vrede rammet Jerusalems sønner

Jes 63,2 Herren tråkket på folket slik at blodet deres sprutet på klærne hans

Jes 66,23 Herren dreper alle som gjør opprør mot ham

Jer 5,7 Herren vil legge israelittenes byer i grus

Jer 5,14 Herren gjør folket til ved som ilden skal fortære

Jer 7,33 Herren vil la likene av folket bli føde for fuglene

Jer 8,1 Herren vil at asken av Jerusalems innbyggere skal bli gjødsel på marken

Jer 8,17 Herren vil sende giftige ormer som skal bite israelittene

Jer 9,15 Herren vil la israelittene drikke giftig vann

Jer 9,21 Menneskelik skal ligge som gjødsel ut over marken

Jer 13,12 Herren vil knuse Jerusalems innbyggere uten barmhjertighet

Jer 15,3 Herren vil drepe israelittene og la dyr ete opp likene

Jer 16,1 Herren vil la israelittene dø en smertefull død

Jer 19,7 Herren vil la israelittene spise kjøttet av sine egne barn

Jer 19,10 Herren vil knuse israelittene

Jer 21,12 Herren vil la sin harme slå ut som ild

Jer 21,14 Herren vil sette ild på skogen rundt Juda

Jer 25,33 Folk som Herren har drept skal bli gjødsel på marken

Jer 28,14 Herren vil overlate folket som slaver under babylonerkongen

Jer 28,15 Herren dreper profeten Hananja

Jer 29,16 Herren vil forfølge fangene i Babylonia med sverd, hunger og pest

Jer 29,21 Herren vil la babylonerkongen drepe Akab og Sidkia

Jer 30,23 Til sist vil vi skjønne Herrens grusomme plan

Jer 33,4 Herren slo Judas innbyggere ned i sin vrede og harme

Jer 34,19 Herren vil la høvdingene i Juda og Jerusalem bli føde for fugler og dyr

Jer 35,17 Herren vil føre ulykke over Juda og Jerusalem

Jer 38,2 Herren vil la Jerusalems innbyggere dø for sverd, hunger og pest

Jer 38,17 Herren truer kong Sidkia med drap og brenning av byen

Jer 40,2 Herren lot israelittene bli tatt til fange fordi de hadde syndet mot ham

Jer 42,18 Herren truer israelittene til å ikke dra til Egypt

Jer 43,10 Babylonerkongen Nebukadnesar var Herrens tjener

Jer 44,2 Herren ødela Juda og Jerusalem fordi israelittene ikke var trofast

Jer 44,7 Herren mener at israelittene selv er skyld i hans brutale nedslakting

Jer 44,11 Herren vil utrydde hele Juda og slakte ned israelittene

Jer 44,27 Herren vil slakte ned alle judeere i Egypt

Jer 45,5 Herren sender ulykke over alt som lever

Klag 1,18 Herren har handlet rettferdig?

Klag 2,20 Herren lot kvinner spise sine barn

Klag 2,21 Herren slaktet ned barn uten skånsel

Klag 3,66 Herren utrydder folk i vrede

Klag 4,4 Herrens terror rammer barna

Klag 4,10 Herrens terror førte til at kvinner kokte sine egne barn

Esek 5,11 Herren vil slakte ned Jerusalems innbyggere

Esek 5,16 Herren lar hungersnøden ramme israelittene

Esek 6,11 Herren vil slakte ned israelittene med pest og med sverd

Esek 7,14 Herren vil myrde alle israelittene

Esek 9,3 Herren ber sine menn om å slakte ned alle innbyggerne i Jerusalem

Esek 9,9 Herrens begrunnelse for å slakte ned innbyggerne i Jerusalem

Esek 12,15 Herren vil myrde de fleste av Jerusalems innbyggere

Esek 21,2 Herren vil utrydde både rettferdige og ugudelige

Esek 21,12 Skrik og hyl, du menneske!

Esek 21,31 Herren vil la ammonittene bli føde for ilden

Esek 22,19 Herren vil brenne israelittene i en smelteovn

Esek 23,9 Herren sørget for at Ohola ble kledd naken og drept med sverd

Esek 23,46 Herren vil steine Ohola og Oholiba og hogge dem med sverd

Esek 26,5 Herren vil la Jerusalems innbyggere bli drept med sverd

Esek 26,8 Herren vil la Nebukadnesar drepe israelittene med sverd

Esek 28,23 Herren vil la blodet flyte i gatene i Sidon

Esek 29,8 Herren sender sverd mot Egypt og utrydder folk og fe

Esek 29,12 Herren gjør Egypt til en ørken

Esek 30,7 Herren skal sette ild på Egypt

Esek 30,14 Herren planlegger terror mot Egypts befolkning

Esek 32,5 Herren vil vanne jorden med faraos blod

Esek 32,12 Herren vil la alle egypterne utryddes av sverd

Esek 33,2 Herren vil sende sverd mot israelittene, men vil advare dem på forhånd

Esek 33,7 Når Herren vil drepe en ugudelig mann

Esek 33,27 Herren vil terrorisere israelittene og slakte dem ned

Esek 35,3 Herren vil legge Se'ir-fjellet øde

Esek 35,7 Herren vil fylle Se'ir-fjellet med dem han dreper

Esek 39,17 Herren vil la fugler og villdyr spise likene av menneskene han slakter

Dan 3,19 Nebukadnesar hiver 3 menn i ovnen for å brenne dem levende

Dan 3,29 Hvis Herren spottes, skal spotteren hogges i stykker

Hos 7,13 Herren vil drepe dem som ikke holder seg til ham

Hos 8,14 Herren vil sende ild mot Judas byer

Hos 10,14 Herren vil knuse mødre og barn

Hos 14,1 Herren vil knuse småbarn i Samaria

Joel 3,13 Herren vil la judeerne selge israelittenes barn

Am 1,4 Herren vil terrorisere og utrydde israelitter

Am 1,8 Herren vil utrydde innbyggerne i Asjdod og resten av filisterne

Am 2,2 Herren vil drepe moabittene i Moab

Am 2,3 Herren vil utrydde kongen og høvdingene i Moab

Am 4,2 Herren har sverget på at israelittene skal slepes bort med fiskekroker

Am 4,6 Herren sultet israelittene for at de skulle vende om til ham

Am 4,11 Herren la Sodoma og Gomorra i grus

Am 6,8 Herren terroriserer Samaria

Am 7,17 Herren sier at Amasjas barn skal drepes med sverd

Am 9,1 Ingen slipper unna Herren når han slakter ned menneskene med sverd

Am 9,10 Herren vil drepe alle synderne i hans folk med sverd

Nah 3,10 Herren sørget for at småbarn ble knust i Ninive

Hab 3,14 Herren støter spydet sitt gjennom hodet på høvdinger

Sef 1,3 Herren vil utrydde menneskene på jorden

Sef 1,17 Herren vil gjøre folk så redde at de går omkring i blinde

Sef 1,18 På sin vredesdag skal Herren fortære hele jorden

Sef 3,8 I sin brennende iver skal Herren fortære hele jorden

Sak 9,4 Herren vil fortære byen Tyrus med ild

Sak 13,7 Herren vil utrydde 2/3 av folket

Sak 14,2 Herren vil sørge for at Jerusalems kvinner blir voldtatt

Mal 4,1 Herren skal brenne de ugudelige

 

Regler og straff - Alle bibelord

 

1Mos 3,16 Herren mener at menn skal råde over kvinner

1Mos 9,4 Man skal ikke spise kjøtt med blod i

1Mos 9,6 Herren befaler mennesket til å være hevngjerrig

1Mos 17,10 Alle menn og gutter skal omskjæres

1Mos 38,9 Herren dreper Onan

2Mos 12,15 Dødsstraff for å spise syret brød i høytiden

2Mos 20,26 Man skal ikke gå på trapper opp til Guds alter

2Mos 21,2 Regler for hvordan slaver skal behandles

2Mos 21,7 Regler for salg av sine døtre som slaver

2Mos 21,12 Dødsstraff for drap

2Mos 21,15 Dødsstraff for å slå sine foreldre

2Mos 21,16 Dødsstraff for kidnapping og menneskehandel

2Mos 21,17 Dødsstraff for å forbanne sine foreldre

2Mos 21,18 Ikke nødvendigvis straff for voldsbruk

2Mos 21,20 Ikke nødvendigvis straff for å drepe slaver

2Mos 21,23 Ved ulykker skal den skyldige påføres samme skade

2Mos 21,26 Vold mot slaver skal føre til frigivelse

2Mos 21,28 Dødsstraff for ikke å passe på en olm okse

2Mos 21,33 Hvis man lar en brønn stå åpen...

2Mos 21,35 Når en okse stanger ihjel en annen manns okse...

2Mos 22,1 Straff for å stjele okser og sauer

2Mos 22,2 Det er lov å drepe innbruddstyver før soloppgang

2Mos 22,16 Bruden koster mer hvis faren er vrang

2Mos 22,18 Trollkvinner skal drepes

2Mos 22,19 Dødsstraff for sex med dyr

2Mos 22,20 Ikke-kristne skal bannlyses

2Mos 22,21 Dødsstraff for å plage innvandrere

2Mos 22,29 Førstefødte sønner skal ofres til Herren

2Mos 23,13 Man skal følge alle påbud Herren har gitt

2Mos 28,39 Dødsstraff for ikke å kle seg riktig når man er prest

2Mos 29,10 Ofring av dyr til en duft som behager Herren

2Mos 30,33 Dødsstraff for å lage og bruke kryddersalve

2Mos 30,38 Dødsstraff for å lage røkelse

2Mos 31,14 Dødsstraff for å jobbe på sabbaten

2Mos 34,26 Du skal ikke koke et kje i melken fra moren

2Mos 35,2 Dødsstraff for å arbeide på sabbaten

3Mos 1,9 En duft som behager Herren

3Mos 1,14 Hvordan ofre fugler til Herren

3Mos 2,13 Husk salt i grødeofferet

3Mos 3,6 Ildoffermat for Herren

3Mos 3,16 Fett og blod skal man ikke spise

3Mos 4,1 En syndende prest skal ofre en lyteløs okse

3Mos 4,13 Slakt av okse hvis Israels menighet synder

3Mos 4,22 Ofring av geit når en høvding synder

3Mos 4,27 Syndforlatelse ved ofring av geit

3Mos 5,1 Den som ikke sladrer, synder

3Mos 5,2 Den som rører ved noe urent, synder

3Mos 5,4 Den som sverger, synder

3Mos 5,7 De fattige kan ofre duer istedenfor sauer

3Mos 5,17 Hvis du synder uten å vite om det

3Mos 7,21 Dødsstraff for å spise av Herrens måltidsoffer når man er uren

3Mos 7,25 Dødsstraff for å spise fett eller blod

3Mos 10,8 Dødstraff for å drikke vin i møteteltet

3Mos 11,1 Man må ikke røre ved de døde kroppene av griser og andre urene dyr

3Mos 11,9 Forbudt sjømat

3Mos 11,24 Å gå med pels er forbudt

3Mos 12,1 En fødende kvinne er uren i sju dager

3Mos 12,3 Gutter skal omskjæres når de er åtte dager gamle

3Mos 12,5 Ofring av dyr etter en fødsel

3Mos 13,40 Skallede menn med uslett i hodebunnen skal rope "Uren, uren!"

3Mos 14,33 Hvis Herren lar det komme sopp på huset

3Mos 15,1 Hvis det kommer utflod fra en manns legeme, er han uren

3Mos 15,16 Når det går sæd fra en mann, er han uren

3Mos 15,28 Etter menstruasjon skal kvinner ofre to fugler

3Mos 16,1 Dødsstraff for å gå inn i møteteltet

3Mos 16,29 Sabbat 10.juli

3Mos 17,1 Dødsstraff for ikke å dele med Herren når man slakter

3Mos 17,8 Dødsstraff for å ofre uten å dele med Herren

3Mos 17,10 Dødsstraff for å spise blod

3Mos 18,6 Du skal ikke ha samleie med kvinner du er i slekt med

3Mos 18,7 Du skal ikke ha samleie med din mor

3Mos 18,9 Du skal ikke ha samleie med...

3Mos 18,19 Du skal ikke ha samleie med en menstruerende kvinne

3Mos 18,20 Du skal ikke være utro

3Mos 18,22 Herrens syn på homofili

3Mos 18,23 Det er motbydelig å ha sex med dyr

3Mos 18,29 Dødsstraff for avvikende seksualitet

3Mos 19,19 Du skal ikke bruke klær som er laget i to slags garn

3Mos 19,26 Du skal ikke spise noe med blodet i

3Mos 19,27 Du skal la hår og skjegg vokse

3Mos 19,28 Du skal ikke tatovere deg

3Mos 19,29 Du skal ikke la din datter bli en skjøge

3Mos 20,1 Dødsstraff for å tilbe guden Molok

3Mos 20,6 Dødsstraff for å vende seg til gjenferd og spådomsånder

3Mos 20,9 Dødsstraff for å forbanne sine foreldre

3Mos 20,10 Dødsstraff for utroskap

3Mos 20,11 Dødsstraff for incest

3Mos 20,12 Dødsstraff for incest

3Mos 20,13 Dødsstraff for homofili

3Mos 20,14 Dødsstraff ved brenning for å ta både mor og datter

3Mos 20,15 Dødsstraff for sex med dyr

3Mos 20,17 Dødsstraff for å ha sex med søsken

3Mos 20,18 Dødsstraff for sex under menstruasjon

3Mos 20,19 Sex med slektninger straffes med barnløshet

3Mos 20,27 Folk med ånder i seg skal steines ihjel

3Mos 21,5 Prester skal ikke barbere seg

3Mos 21,9 Dødsstraff for prestedøtre som driver utukt

3Mos 21,16 Herren diskriminerer handikappede

3Mos 22,10 Prester kan ha slaver

3Mos 23,26 Dødsstraff for å spise og arbeide på soningsdagen

3Mos 24,10 Dødsstraff for å spotte Herrens navn

3Mos 24,17 Dødsstraff for drap

3Mos 24,18 Øye for øye, tann for tann

3Mos 25,17 Du skal frykte Herren

3Mos 25,44 Regler for kjøp av slaver

3Mos 26,14 Herrens fryktelige straff

3Mos 27,29 Bannlyste mennesker skal drepes

4Mos 1,51 Dødsstraff for å komme nær lovteltet

4Mos 5,9 Presten skal beholde alle hellige gaver som gis til ham

4Mos 5,27 Buken skal hovne opp på utro kvinner

4Mos 9,13 Dødsstraff for ikke å feire påske

4Mos 14,18 Herren straffer uskyldige

4Mos 15,22 Man skal følge alle Herrens bud

4Mos 15,27 En synder skal ofre en geit for å få tilgivelse

4Mos 15,30 Dødsstraff for å synde med vilje

4Mos 16,39 Dødsstraff for å brenne røkelse for Herren

4Mos 17,10 Dødsstraff for å klage

4Mos 18,1 Dødsstraff for å gjøre feil i møteteltet

4Mos 18,7 Dødsstraff for å nærme seg møteteltet

4Mos 19,13 Dødsstraff for å røre ved et lik

4Mos 35,9 Fristeder for drapsmenn

4Mos 35,16 Dødsstraff for å begå drap

4Mos 35,19 Blodhevn er påbudt

4Mos 35,33 Gjerningsmenn må drepes

5Mos 4,25 Dødsstraff for å lage gudebilder

5Mos 5,8 Streng straff for å lage gudebilder

5Mos 5,32 Dødsstraff for ikke å følge Herrens regler

5Mos 6,13 Dødsstraff for å dyrke andre guder

5Mos 7,2 Dødsstraff for å dyrke andre guder

5Mos 7,25 Null toleranse for andre religioner

5Mos 8,19 Dødsstraff for å tilbe andre guder

5Mos 11,16 Dødsstraff for å dyrke andre guder

5Mos 12,32 Du skal følge alle Herrens bud

5Mos 13,5 Dødsstraff for falske profeter

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

5Mos 14,1 Man skal ikke rispe seg opp av sorg

5Mos 14,21 Du kan gi selvdøde dyr som mat til innflyttere og utlendinger

5Mos 14,21 Du skal ikke koke et kje i melken fra dets egen mor

5Mos 15,1 Hvert sjuende år skal du ettergi all gjeld

5Mos 15,12 Slaver skal frigis etter sju år

5Mos 15,16 Hvis en slave vil bli hos deg

5Mos 16,22 Herren hater steinstøtter

5Mos 17,1 Herren liker ikke lyter på dyr

5Mos 17,2 Dødsstraff for å tilbe andre guder

5Mos 17,12 Dødsstraff for ikke å høre på presten

5Mos 18,11 Du skal ikke søke råd hos de døde

5Mos 19,21 Øye for øye, tann for tann

5Mos 21,10 Herren aksepterer tvangsekteskap

5Mos 21,15 Herren aksepterer flerkoneri

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

5Mos 21,22 Dødsstraff kan utføres ved henging

5Mos 22,5 Herren avskyr kvinner i mannsklær og menn i kvinneklær

5Mos 22,8 Når du bygger nytt hus, skal du lage rekkverk på taket

5Mos 22,10 Du skal ikke pløye med okse og esel sammen

5Mos 22,11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff

5Mos 22,12 Du skal ikke sette dusker i kappen din

5Mos 22,20 Dødsstraff for piker som gifter seg uten å være jomfru

5Mos 22,22 Dødsstraff for utroskap

5Mos 22,23 Dødsstraff for kvinner som blir voldtatt i byer

5Mos 22,25 Dødsstraff for voldtekt

5Mos 22,28 Hvis en mann ligger med en jomfru

5Mos 22,30 Du skal ikke gifte deg med din fars kone

5Mos 23,1 Herren diskriminerer menn med ødelagte peniser

5Mos 23,2 Herren diskriminerer andre folkeslag

5Mos 23,10 Hvis du er uren etter sæduttømming

5Mos 23,12 Grav ned avføringen din med en kjepp

5Mos 23,17 Tempelutukt er en styggedom

5Mos 23,19 Du skal ikke kreve renter av landsmenn

5Mos 23,24 Herren aksepterer å gå på slang

5Mos 24,5 Nygifte menn skal ikke dra i krig

5Mos 24,6 Du skal ikke ta håndkvern eller kvernstein i pant

5Mos 24,7 Dødsstraff for menneskehandel med israelitter

5Mos 25,1 Skyldige skal tildeles opptil førti slag

5Mos 25,4 Du skal ikke ha muleband på en okse som tresker

5Mos 25,11 Hvis en kvinne tar tak i kjønnsdelene på en som krangler

5Mos 28,15 Straffen for ikke å følge alle Herrens bud

5Mos 28,58 Man skal følge alle Herrens lovbud

5Mos 28,66 Straffen for ikke å følge Herrens regler

5Mos 29,19 Herrens straff for ikke å følge hans bud

5Mos 31,16 Herren vil straffe dem hardt, som tilber andre guder

5Mos 32,4 Falsk propaganda om Herren

1Kong 9,6 Dødsstraff for å dyrke andre guder

1Kong 11,2 Herren er imot blanding av folkeslag

Job 5,17 Den allmektiges tukt skal du ikke forakte

Ordsp 5,23 Den gudløse må dø av mangel på tukt

Ordsp 12,24 De late blir overlatt til slaveri

Ordsp 31,6 Gi alkohol til de fattige og deprimerte

Jes 5,22 Ve dem som drikker vin

Jes 14,21 Gjør slaktebenken klar for gjerningsmennenes sønner!

Jes 66,17 De som spiser svinekjøtt skal gå til grunne

Jer 4,4 Herrens vrede flammer opp om man ikke omskjærer seg

Jer 13,22 Herren straffer synd med å utsette lemmer for vold

Jer 17,21 Herren vil drepe dem som ikke hviler på sabbatsdagen

Jer 25,27 Drikk så dere blir drukne og spyr!

Jer 34,14 Herren vil at slaver kun skal tjene israelittene i 6 år

Jer 48,10 Herren forbanner dem som ikke dreper i hans navn

Esek 4,12 Byggkakene skal stekes med tørket menneskemøkk som brensel

Esek 18,4 Den som synder, han skal dø

Esek 20,25 Herren ga israelittene lover som de ikke kunne leve med

Esek 44,9 Ingen uomskårne får komme inn i Herrens tempel

Sef 1,8 Herren straffer alle som kler seg i utenlandsk drakt

Mal 2,16 Herren vil ikke vite av skilsmisse

 

 

Til den muslimske mann:

 

Du skal vende deg mot Mekka og be fem ganger hver dag.

Hvis det er tid for bønn og du gjør noe annet, vil du bli pisket.

Alle menn skal ha skjegg. Den riktige lengde på skjegget er minst en knyttneve under haken. Hvis du ikke overholder dette påbudet vil du bli pisket.

Alle gutter skal gå med kalott. Gutter fra første til sjette klasse skal ha svart kalott. Gutter over sjette klasse skal ha hvit kalott. Alle gutter skal være kledd i islamske klær.

Sang er forbudt.

Pardans er forbudt.

Kortspill, sjakk, hasardspill og drageflyging er forbudt.

Å skrive bøker, lage film og male bilder er forbudt.

Hvis du holder papegøyer vil du bli pisket. Fuglene blir drept.

Hvis du stjeler vil hånden din bli hugget av ved håndleddet. Hvis du stjeler en gang til vil foten din bli hugget av.

Alle guttebarn skal omskjæres.

Du som er kristen skal ikke utøve din religion slik at en muslim kan se deg. Hvis du gjør det vil du bli pisket og fengslet. Hvis du blir tatt i et forsøk på å omvende en muslim til kristen tro, vil du bli henrettet.

 

 

Hvis du er kvinne gjelder følgende regler:

 

Du skal holde deg i ditt hjem. Det sømmer seg ikke for kvinner å gå formålsløst ute. Hvis du går ut, skal du være i følge med en maharam, en mannlig slektning.

Hvis du blir tatt alene på gaten, vil du bli pisket og sendt hjem.

Du skal ikke under noen omstendigheter vise ansiktet ditt. Du skal dekke deg med burka når du går ute. Hvis du ikke gjør det, vil du bli alvorlig straffet.

Kosmetikk er forbudt.

Smykker er forbudt.

Du skal ikke kle deg i iøynefallende klær. Gå med hijab – da er du en ren kvinne og kan ikke bli voldtatt. Selv hendene skal ikke være utildekket.

Du skal ikke snakke uten å være snakket til.

Du skal ikke ha øyekontakt med menn.

Du skal ikke le på offentlige steder. Hvis du gjør det vil du bli pisket.

Du skal ikke lakkere neglene dine. Hvis du gjør det vil du miste en finger.

Det er forbudt for jenter å bli undervist. Alle skoler som underviser jenter, skal stenges umiddelbart.

Det er forbudt for kvinner å arbeide.

Hvis du blir funnet skyldig i ekteskapsbrudd, vil du bli drept ved steining.

Skilsmisse kan du få i norsk rett, men den er ikke gyldig uten islamsk bekreftelse.

Lytt, lytt nøye og adlyd. Allāhu Akbar!

Lenke til kommentar

Jeg heller litt mot RWS sin holdning, der mest mulig overtro og magi tenking er fjernet som forklaringsmodell.

Dog samtidig må jeg si å være litt enig i det technisk sier dog kan bli ofte mangle en rasjonell årsak-virknig forklaring.

 

Men det kan vel tenkes at det faktisk finnes en rasjonell og logisk forklaring på bønn og tro?

Samtidig som at studier av menneskets psyke og hjerne kan fremvise hvorfor vi trenger religion og noe å tro på?

at vi på den måten kan luket all irrasjonell overtro som våre tanker liket seg å tenke.

 

At feks det de før kalte "eter" ble senere kalt "elektrostatisk felt",

og dermed fikk mer empirisk forklaring på noe som før ble ansett som en uforklarlig kraft,

og at denne Gud er ikke uforklarlig men vi mennesker gjør kraften gud til tanke produkter av irrasjonell tro.

 

Fordi hva vitenskapen har oppdaget av elektrisitet og elektro magnetisme og ulike galakser og svarte hull osv,

så burde vel et enkelt fenomen som bønn være enkelt å forklare ut i fra hvordan energi beveger seg?

muligens gå inn i telepati og hvorden tanken og følelsen påvirker vår ytre virkelighet.

Da kan kanskje død også forståes muligens?

 

Idealet er minst mulig fri fantasi og mest mulig prinsipiell empiri, -enten dette er synlig eller antydende usynlig.

 

Det slår meg nemlig at vi snakker om samme virkelighet dog på ulike stadier,

og at den energien tilskriver en Gud må også styre mye av vibrasjonene rundt oss angående bønn og frelse og det å ha behov for å tro,

samtidig som at vi mennesker bruker den samme energi som de fysiske lover bruker.

blir absurd å isolere åndelighet fra en fysisk virkelighet da.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Til Carpe Dam og Technick: her er utdrag av to kjente lærebøker, bibelen og koranen. Hva er det her som skal friste meg til å velge kristendommen eller islam

Tankerekken din begynner i feil ende. En tro basert på et "logisk valg" er ikke religion, men filosofi.

 

Tror du vil få en enklere hverdag om du slår deg til ro med at du ikke kommer til å forstå hvorfor folk tenker og føler slik som de gjør.

 

Dog, det er jo litt besynderlig at du velger å bruke så mye energi på noe som til syvende og sist ikke har det spor av innvirkning på livet ditt. Dersom dette er noe du faktisk ønsker å sette deg ned og få vettuge svar på, send meg en PM så kan det hende jeg kan sette deg i kontakt med noen som er flinkere til slikt enn meg.

Lenke til kommentar

 

Til Carpe Dam og Technick: her er utdrag av to kjente lærebøker, bibelen og koranen. Hva er det her som skal friste meg til å velge kristendommen eller islam

 

Regner som vanlig med at dere ikke gidder å svare. Er det dette som er den guden dere snakker om som er full av kjærlighet?

 

 

Drap og grusomheter - alle bibelord

 

Joda, vi gidder å svare. Og ikke vær så nedlatende og uvennlig, da.

 

Nå har også jeg oppdaget - bibelen.no - som faktisk enkelt kan brukes til å søke på diverse stikkord. En kan selvsagt gå i fellen og trekke ut elementer helt løsrevet fra sin sammenheng. Tror mye av dette vil kunne litt mer mening dersom en får satt innholdet i et helhetlig kosept og ikke bare som løsrevne utdrag. Ellers blir argumentasjonen ganske tynn.

 

Spørsmålet derimot, er veldig bra. Viser at en er reflektert og muligens også nysgjerrig på bakgrunen for at det står slik som det står skrevet. Jeg har ikke svar på disse ting. Det får heller de mer skriftlærde forklare. Håper at vi så kan holde oss til temaet frelse, og heller åpne egne emnetråder på alt det andre.

 

Men, det ser derimot ut til at også Jesus ble møtt med disse spørsmålene. Følgende kan faktisk belyse noe av sammenhengen mellom lover og bud, og kjærlighet, nåde og temaet frelse:

 

Matt 22,36-40

"«Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «'Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene hviler hele loven og profetene.»"

 

Mark 7,14-23

"Han kalte igjen folket til seg og sa: «Hør på meg alle, og forstå! Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Nei, det er det som går ut fra mennesket, som gjør mennesket urent. Om noen har ører å høre med, så hør!». Da han var kommet innendørs, bort fra mengden, spurte disiplene ham om lignelsen. «Forstår ikke dere heller noe?» sa han. «Skjønner dere ikke at ingen ting som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent? Det kommer jo ikke inn i hjertet, men bare ned i magen, og går ut og dit det skal.» Dermed slo han fast at all mat er ren. Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord, ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet. Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»"

 

Joh 13,34

"Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre."

 

Rom 13,9

"For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv."

 

Joh 1,17

"For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus."

 

Joh 8,3-11

"Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»"

 

Rom 3,20

"For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne."

 

Jak 2,10

"For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle."

 

Ef 2,8

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave."

Endret av Technisk
Lenke til kommentar

Bare sånn kort innpå:

 

Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne

Her gjentar du en usannhet (løgn), for dette sitatet var IKKE med i orginalskriftene og derfor tilføyd av en ukjent skribent etterpå... Hvordan kan denne ukjente skribenten, som skrev dette hundre år pluss etter jesus sin død, vite hva jesus sa ordrett?

 

Har til og med sett dette sitatet stående på et alter og jeg satt og gliste hver gang jeg leste det, for snakk om å bygge sitt alter på en løgn...  :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan denne ukjente skribenten, som skrev dette hundre år pluss etter jesus sin død, vite hva jesus sa ordrett?

 

Tja, hvordan vil vi vite - etter hundre år - at Holocaust faktisk fant sted når mennesker i dag er overbevist om og forsøker å utbasunere at dette ikke fant sted?

 

Det vil alltid finnes mennesker med motstridende verdensoppfatning. La oss derfor etterstrebe å omgås i fred, forståelse, kjærlighet og vennlighet. Dette er jo tross alt summen av hva Bibelen tydeligvis forteller.

Lenke til kommentar

 

Tja, hvordan vil vi vite - etter hundre år - at Holocaust faktisk fant sted når mennesker i dag er overbevist om og forsøker å utbasunere at dette ikke fant sted?

 

 

 

Vil vel si at holocaust er litt bedre dokumentert av litt flere enn en skribent som syntes det passet...

 

 

 

Det vil alltid finnes mennesker med motstridende verdensoppfatning. La oss derfor etterstrebe å omgås i fred, forståelse, kjærlighet og vennlighet. Dette er jo tross alt summen av hva Bibelen tydeligvis forteller.

Jepp, enig, men vi er nok nødt til å kutte ut bibler og slikt, da både den kristne bibelen og alle mulige andre bibler har gjort en serdeles dårlig jobb i å lage nettopp fred, kjærlighet og forståelse.

 

Skal vi ha kjærlighet, forståelse og fred må vi nok gå for sekulære modeller og la de religiøse være... Dessverre ikke mulig pr i dag, da det er alt for mange som løper rundt og tror på div innbilte guder og at vi må følge all den ignoransen, intoleransen og hatet som disse biblene fremmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...