Gå til innhold

Multireg Z-wave Termostat


Anbefalte innlegg

Veldig interessante betraktninger Moskus...

Men de hjelper ikke meg til å få termostatene mine til å virke med HS3 ;)

Nei, ikke i første omgang. Men sertifiseringen er viktig, og det er to poeng med den i forbindelse med HS3.

 

1. HS Tech skryter på seg å skal ha best støtte for Z-wave utstyr. Alt som er sertifisert skal de støtte. Men det gjelder kun utstyr som faktisk er sertifisert.

 

2. Sertifiseringsprosessen vil kunne oppdage om produsenter har implementert Z-wave-protokollen riktig. Og hvis ikke, noe som kanskje ikke er usannsynlig, må dette korrigeres før en ny sertifiseringsprosess kan startes. Det har skjedd mer enn en gang at erkjente produsenter har gjort feil, og må gjøre ting på nytt.

 

I dokumentasjonen er det nevnt hvilke Z-wave klasser som er implementert, og i bakgrunn av det burde det så vidt jeg vet ikke være noe problem å styre denne fra HS3. Det er derfor jeg stusser. At noe er implementert er ikke nødvendigvis det samme som at det er implementert riktig.

 

 

EDIT: Det ser ut som om den skal være sertifisert:

http://products.z-wavealliance.org/products/1182

Da er det bare å hamre på HST-gutta. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da er det bare å hamre på HST-gutta. ;)

 

 

Jeg er ikke så kjent på HS forumene. Hvor er det riktige stedet å rapportere slikt?

 

Hvis du får disse fikset skal jeg også kjøpe en del, så stå på  :green:

 

Men det er bare setting av temp over Devicet som ikke virker

(Kan settes med parameter)

Alt annet er OK.

 

Moskus:

Er det mulig å sette parametere fra script?

(Så kan jeg bruke det som en workaround inntil videre)

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg Child Devicer for:

 

...

- Device for regulering av lysstyrken på termostaten

 

Hva menes når Termofloor (i mail) svarer at: "(dette ligger inne i configuration command classes)"

Betyr det at HS burde ha generert en Device for det?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

Jeg kunne tenke meg Child Devicer for:

 

...

- Device for regulering av lysstyrken på termostaten

 

Hva menes når Termofloor (i mail) svarer at: "(dette ligger inne i configuration command classes)"

Betyr det at HS burde ha generert en Device for det?

 

 

Det vil si at ifølge Termofloor så skal det være en egen parameter  for å endre lysstyrken i CommandClass-Configuration.

 

Command Class Configuration

The configuration command class is used to set certian configuration valeus that change the behavior of the device. Z-Wave requires that every device works out of the box with out further configuration. However different configuration value significantly enhance the value a device. Configuration parameters are identified by a 8 bit parameter number and a value that can be 1, 2 or even 4 byte long. Z-Wave does not provide any information about the configuration values by wireless commands. User have to look into the device manual to learn about configuration parameters.

 

Så det du trenger fra Termofloor er hvilket Parameter Nummer som hører til lysstyrken, hvilke Verdier lysstyrken støtter og Størrelsen i bytes på verdiene du kan sette.

 

Når du får denne informasjonen så kan du lett sette disse verdiene manuelt via HS3. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du får disse fikset skal jeg også kjøpe en del, så stå på  :green:

 

For å oppsummere dette så er det altså ikke noe feil med termostatene men de bruker en nyere versjon av setpoint enn det HS klarer. (COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT_V3)

 

 

Rich sier: 

 

You are correct, we only support up to ver 2. We are pretty good about supporting the latest ver of just about all the classes, so this is rare. Not sure why they are using ver 3 but that is a sure way to make your producted unsupported by just about every controller!

 

If I can get a device that supports V3 I can certainly add support for it, but this will be a while. V3 just adds some parameters for the precision. Looks like it might have been added for a specific manufacturer so a good chance very few controllers will support this. The set command has not changed so I would think that setting the setpoint will still work, unless we are blocking it due to the version not supported.

 

Dette er en dårlig unskyldning siden termostaten virker i HC2 og en par andre controllere :(

 

 

Mens vi venter har jeg laget en workaround som består av en Virtuell Device som en setter den ønskede temperaturen på.

Når denne endres trigges en Event som kaller opp et skript som setter en parameter på Termostaten og så blir SET Point devicen riktig. 

Termostaten reagerer øyeblikkelig men Web interfacet oppdateres først etter en 20-30 sekuner.

 

 

Skriptet kalles med ZWave noden til Thermofloor Termostaten. (Altså IKKE DevRef) of DevRef til Den virtuelle Devicen

Const HomeID as String = "0161XXX" ' Denne finner du i Z-wave menyen '

Sub SET_thermostat_setpoint(parms As String)
  Dim param as String() = parms.Split("|")
  Dim NodeID as String = param(0)  
  Dim VirtualDevRef as Integer = CInt(param(1))
  Dim Value as Double = hs.DeviceValueEx(VirtualDevRef)

   hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Set", {HomeID, Convert.ToByte(NodeID), Convert.ToByte(10), Convert.ToByte(2), Convert.ToInt32(Value)})
   hs.writelog("Thermostat", "Set Setpoint on Node:" & NodeID & " to:" & Value)
End Sub

post-275475-0-06722200-1446998174_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott, det blir en nyttig funksjon, i hvert fall til de klarer å fikse dette ordentlig.

Skal renovere badet nå, og har spesifisert Heatit-termostat, så ingen vei tilbake nå ;)

 

Forøvrig skal jeg installere 3-4 soner med varmefolie. Jeg har ikke gjort så mye research på dette foreløpig, er det bare å erstatte den medfølgende termostaten med Heatit? Eller er det noe spesielt med termostatene for varmefolien?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke de medfølgende termostatene men det står i bruksanvisningen at om du bruker disse på tregulv må du montere gulvføleren og sette max temp sperren til 27 grader

 

Om folien har noen innebygget føler så kan du kanskje bruke den på disse termostatene også da de er konfigurerbare til NTC 10,12,15,33 og 47k ohms følere.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forøvrig skal jeg installere 3-4 soner med varmefolie. Jeg har ikke gjort så mye research på dette foreløpig, er det bare å erstatte den medfølgende termostaten med Heatit? Eller er det noe spesielt med termostatene for varmefolien?

 

Hei, jeg vurderer også Multireg / Heatit når jeg skal få lagt varmefolie på et par gulv i hjemmet. Har du funnet ut om den er kompatibel med folie?

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg vurderer også Multireg / Heatit når jeg skal få lagt varmefolie på et par gulv i hjemmet. Har du funnet ut om den er kompatibel med folie?

 

 

Jada, den surrer og går her den! Vet ikke hvilket fabrikat av folie som elektriker la, men det skulle ikke være noe forskjell på virkemåte. 

 

Husk at det medfølger gulvføler til til termostaten, en fordel å bruke denne så er man sikker på at det blir kompatibelt. Men det er også mulig å velge mellom ulike føler-motstander i oppsettet til termostaten. 

 

Det er mulig å velge mellom ulike oppsett for temperaturføler, enten bare gulvføler, gulvføler pluss romføler, gulvføler pluss ekstern føler, etc. Har ikke satt meg helt inn i detaljene, men har valgt gulvføler pluss romføler, og satt gulvføler til maksbegrensning på 27 C pga. parkett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som jeg oppdaget i dokumentasjonen, men som jeg ikke har sett nevnt i beskrivelsene eller her inne, er at termostaten kan direkte assosieres mot opp til 8 Z-wave brytere (on/off). Så den vil kunne fungere fint med f.eks. en kombinasjon av gulvvarme og panelovner (med plugin-moduler), eller kun mot panelovner for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg forsøker å sette opp en MULTIREG® Z-Wave termostat i Fibaro HC2. Den settes opp automatisk, og ser ved første øyekast ut til å fungere fint. Den er satt opp til å bruke innebygget føler (A-mode).

 

Problem,

Displayet skal vise faktiske grader i rommet, men det kan det umulig gjøre. Dersom jeg senker ønsket temperatur i styringsenheten (HC2), vises måltemperaturen i displayet etter et par minutter. Dette selv om jeg setter den langt under virkelig temperatur. Det er også tydelig ved at den ikke viser ti-deler på temperaturen. Den samme "gale" temperaturen rapporteres også tilbake til Fibaro. Hva den faktisk tror temperaturen er har jeg ikke funnet ut av.

 

Noen som har sett noe liknende?

 

Et mindre problem,

Cooling og Heat mikses med setting av spesifik temperatur slik at det hele blir et "mess".

 

Begynner å lure på om det ikke er bedre med et rele og en ekstern måler. I HC2 kan jeg "lage" en termostat selv, men jeg hadde håpet å klare å kombinere med gulvføleren.

Endret av GampMjat
Lenke til kommentar

I manualen står det motsatt. Den målte temperaturen vises. Når du justerer temperaturen fra controlleren, vises den nye innstillingen i et par minutter.

 

Kan det være at den faktisk viser "grader i rommet" siden den er relativ? Hvis du kun bruker gulvføler vet den jo ikke hva romtemperaturen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...