Gå til innhold

Lyst til å søke høyere utdanning


sim1th

Anbefalte innlegg

Hei, 
Jeg tar for tiden fagbrevet som energimontør og er ferdig utdannet i februar. Jeg har i det siste merket at jeg ikke kunne tenke meg å jobbe videre her. Har tenkt veldig mye på å ta en ingeniør utdanning i det siste, og blir bare mer og mer innstilt på å skulle gå skole. Er bare ikke sikker på hva jeg vil og hvilke retninger som vil være riktige i forhold til fremtidens jobber. 3 til 5 år, hvis jeg skulle se for meg silvilingeniør.
Jeg får jo som sagt fagbrev som energimontør, og ser for meg at Y-vei kan være fint, for da går ikke et år til forkurs til ingeniør. Ikke at det er noe jeg ikke er villig til. 

Det jeg har kikket mye på i det siste er: 
Mekatronikk ved UiA: Her vet jeg ikke om jeg kan komme meg inn via Y-vei, men er villig til Forkurs. 

Fornybar Energi ved UiA: Her kan jeg gå inn via Y-vei. 

Forkurs til Ingeniør for å kunne gå en annen ingeniør linje som ikke faller innenfor faget jeg har tidligere.

Dette er vel noe av det jeg har kikket mest på. Lurer på om folk har noen erfaringer fra disse fagene? forslag til andre ingeniør utdanninger som er spennende? hvor store muligheter det vil være for jobb senere? Og eventuelle andre tips som kunne hjelpe meg videre! 

Tusen takk for alle svar jeg får! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha noe innenfor elektro? Og helst UiA?

 

Sikre ingeniør utdanninger akkurat sånn som det ser ut idag (hvem vet hvordan det ser ut om 3 år) er vel:

Bygg (er vel den som har blitt minst påvirket av oljen)

Elektro

Automasjon

Elkraft

Maskin (kanskje)

 

Fornybar energi er jeg litt usikker på. Har hørt fra folk at det er vanskelig å få jobb. Og at før sto oljebransjen for mange av ansettelsene. Men om det blir mer fokus på det nå pga oljen er vanskelig å si. 

Mekatronikk vet jeg ikke hvordan ligger an.

Kjemi og bio skal det også være vanskelig å få jobb mener jeg. 

 

Kan eventuelt følge denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1684574&do=findComment&comment=22762875

Lenke til kommentar

Hei, 

Jeg tar for tiden fagbrevet som energimontør og er ferdig utdannet i februar. Jeg har i det siste merket at jeg ikke kunne tenke meg å jobbe videre her. Har tenkt veldig mye på å ta en ingeniør utdanning i det siste, og blir bare mer og mer innstilt på å skulle gå skole. Er bare ikke sikker på hva jeg vil og hvilke retninger som vil være riktige i forhold til fremtidens jobber. 3 til 5 år, hvis jeg skulle se for meg silvilingeniør.

Jeg får jo som sagt fagbrev som energimontør, og ser for meg at Y-vei kan være fint, for da går ikke et år til forkurs til ingeniør. Ikke at det er noe jeg ikke er villig til. 

 

Det jeg har kikket mye på i det siste er: 

Mekatronikk ved UiA: Her vet jeg ikke om jeg kan komme meg inn via Y-vei, men er villig til Forkurs. 

 

Fornybar Energi ved UiA: Her kan jeg gå inn via Y-vei. 

 

Forkurs til Ingeniør for å kunne gå en annen ingeniør linje som ikke faller innenfor faget jeg har tidligere.

 

Dette er vel noe av det jeg har kikket mest på. Lurer på om folk har noen erfaringer fra disse fagene? forslag til andre ingeniør utdanninger som er spennende? hvor store muligheter det vil være for jobb senere? Og eventuelle andre tips som kunne hjelpe meg videre! 

 

Tusen takk for alle svar jeg får! 

 

Har du tid og råd til det er definitivt en 5årig det mest ettertraktede sammen med fagbrev. Ville nok gått for automasjon/elektro/elektro hvis jeg var deg, da det passer relativt bra med ditt fagbrev. Da kan du starte med 3årig(ingeniør) for å deretter gjerne ta 2år til for å ta sivil. Da har du ihvertfall valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...