Gå til innhold

Møkk lei q-tec!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare svarte cd-rommer så veit ikke helt

åssen det ser ut med hvite! Men du kan jo ta av

dekslet på dem og spray lakke dem svarte :yes:

Ser bra ut det også.

 

Må bare si at jeg kjører Cpu'en på Xp 3500 nå

på 41 grader :) Veldig fornøyd med det :thumbup:

Har også bestillt støydempings matter kan komme

med noe info om det også.

Lenke til kommentar
Har bare svarte cd-rommer så veit ikke helt

åssen det ser ut med hvite! Men du kan jo ta av

dekslet på dem og spray lakke dem svarte :yes:

Ser bra ut det også.

 

Må bare si at jeg kjører Cpu'en på Xp 3500 nå

på 41 grader :) Veldig fornøyd med det :thumbup:

Har også bestillt støydempings matter kan komme

med noe info om det også.

Tja, jeg har aldri vært helt stødig med lakken men kanskje. VEl, uansett, det er nå bare å komme med flere tilbakemeldinger, skal bli interessant å sjekke hvordan temperaturen blir med støydempningsmatter.

Lenke til kommentar
Hei jono.kx...

Hvor stor er cpuen din standard?

Jeg har klokket til ca 3800+ men ingen tror meg... :cry:

Når jeg leser siggen din så er jeg én av de som stiller seg skeptisk til det du sier. Kan du ikke kanskje legge ut en compare URL for 3DMark resultatet ditt?

 

 

 

Jon Olav: Jeg stikker innom senere idag for å se på kabinettet;)

Endret av gixer
Lenke til kommentar
Hei jono.kx...

Hvor stor er cpuen din standard?

Jeg har klokket til ca 3800+ men ingen tror meg... :cry:

Det er en Xp2500 ja. Men kjører jo den vanlig som Xp 3200

så det blir jo bare å klokke den 300 Mhz! Noe sånt ;)

Men enig med gixer her, det hadde vært en ide å

lagt det ut på 3dmark sida så folk får sett det mer

eller mindre med egne øyer. Vanskelig å bare ta noen

på ordet. Kan jo bare si at jeg har klokka til Xp5000 :p

Endret av jono.kx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt seint å poste nå kanskje, er jo et par måneder siden siste post var lagt ut. Men er spent på hvordan din opplevelse av støyen i kabinettet er. Særlig den medfølgende 12cm vifta med lys i forskjellige farger (går det forresten an å koble ut disse lysene relativt enkelt?)

 

Dessuten hadde det vært knall med en liten statusrapport fra kabinettet: hva er din erfaring etter et par måneders bruk? Sårbart for riper?

 

Tenker å kjøpe enten a600a eller h600b. Førstnevnte er nesten dobbelt så dyrt, men ser jo mye bedre ut (dette er jo ikke så viktig for meg), men er også mye mer kjølende enn sistnevnte kabinett pga viftestørrelse og aluminiumen.

Lenke til kommentar

Skal en se, jeg er fortsatt ganske fornøyd med kabinettet ja :yes:

Men!

Det får lett riper hvis en ikke er forsiktig det er sant det, nå

har jeg vært veldig forsiktig med det så det er veldig få av de.

Det med lyset i 120mm vifta bak har jeg faktisk ikke sett noe videre

på, så kan dessverre ikke svare på den.

Det eneste som irriterer meg litt over kabinettet er at det bare er

plass til 1 120mm vifte, syntes det kunne vært plass til minst 1 til.

og på full guffa har den 120mm vifta som følger med litt for høyt

støynivø så den kjøres som regel bare på medium hastighet.

Har vurdert å kjøpe papst vifter eller noe lignende å teste ut hvordan det

er, men så er jo den største støy grunnen i kabinettet mitt cpu vifta.

Har du fler spørsmål er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ofte lyset av i rommet når jeg spiller, ser på filmer og sånt så da er jeg ikke særlig interessert i et diskolys i vifta.

 

Lydnivået er jeg spent på; særlig om pentium 4 boxed-vifta eller kabinettvifta bråker mest. Kjøper i tillegg en 8cm papst vifte (12db), så da får jeg god luftgjennomstrømning og kan sette ned 12cm-vifta litt så det ikke bråker så fælt.

 

Ripene går det jo an å unngå, men det er jo liten vits med et flashy fint kabinett om det må behandles som løvtynt porselen.

 

Tror kabinettet blir bra. Det eneste jeg er skeptisk på og er usikker på om jeg kan leve med er LED-lyset i vifta. Irriterende at de legger til sånt syns nå jeg... men om du ikke har merka noe til lyset kan det ikke være noe problem vel. Men om du hadde giddi kunne du jo ha skrudd av lyset og sett hvordan det så ut.

Lenke til kommentar

Blir lyset i vifta for irriterende

koster det vel ikke allverden for en 120mm

papst vifte som antageligvis bråker mindre også.

Har vurdert det selv faktisk.

 

Er selv opptatt av det skal være

stille så har vurdert støydemping, men har litt stramt budsjett om

dagen :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

 

Nå lurer jeg på hvordan du har gjort det med vifteløsningen din.

 

Når det gjelder luft som går inn og ut ved hjelp av vifter er det ideelle å ha større volum av luft strømmende inn enn ut. Slik vil du kunne sette på en tynn nylonsstrømpe eller annet filter på de innsugende viftene, og dermed slipper du støvproblem. Dersom du har større luftstrøm ut enn inn vil det bli undertrykk inne i kabinettet slik at luft strømmer inn fra sprekker og hull. Da vil det samle seg støv i kabinettet, og det er ikke ønskelig. Siden varm luft stiger opp vil det være best å ha innsugning nederst i kabinettet så kaldest mulig luft kommer inn, og utsugning av luft øverst i kabinettet slik at det suges mest mulig varme ut av kabinettet.

 

 

A600A har følgende vifter:

PSU: 120mm

Kabinett: 120mm

Kabinett: 80mm m/kanal

 

PSU går jeg ut i fra at suger luft inn i kabinettet. Denne er plassert øverst, og her er det jo egentlig en fordel at luften suges UT; ikke INN. Men siden jeg vil sørge for at PSU får kald luftgjennomstrømning vil jeg ikke snu viften. Denne må da bli hovedkilden til luftinnsprøytningen.

 

Jeg vil helst ha en vifte som suger luft ut; det er ikke nok at den siver ut av sprekker. Det må bli enten 80mm eller 120mm vifta.

 

80mm har en medfølgende kanal som skal kjøle ned CPU bedre. Det kan kanskje være best å utnytte denne muligheten? Da gjenstår 120mm som blir den eneste mulighet for utsugning. Men etter de bildene jeg har sett så er alle tre viftene rettet mot samme punkt! Dette må da være litt dumt... kald luft som kommer inn vil jo da ikke få sirkulert og tatt opp varme fra komponentene særlig før det blir sugd ut igjen!

 

Noen forslag eller erfaringer?

 

Kabinettviften på 80mm er også plassert midt på kabinettet, men i døra. Denne vil jo være gunstig å bruke til å kjøle ned CPU ved bruk av den medfølgende kanalen.

 

Da står vi igjen med kabinettviften på 120mm, som er plassert midt på kabinettets bakside. For å sikre at man kvitter seg med varm luft må man ha en vifte som suger luften ut. Det

Lenke til kommentar

Okei for det første er det bare med en 120mm vifte bak på kabinettet som

kjøler ned samt Cpu vifta.

Jeg har ikke noen 80mm vifte med kanal :dontgetit:

Har satt på en 80mm foran til å suge luft inn, men ikke

noe mer enn det. Har ikke lagt merke til noe mye støv eller lignende i

kabinettet ennå. Nå er jeg litt trøtt og kan sikkert ha misforstått spørsmålet

ditt, hehe, så er det noe mer, så bare spør

;)

Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvordan du har satt opp innsugning og utsugning av luft i kabinettet. Skal finne ut hva som funker best, ved å bruke prinsippet "suge mer luft inn ved hjelp av vifte enn det som dras ut med vifte". Da vil det ikke lekke (støvfylt) luft inn i sprekker, som ville skjedd om man hadde sugd mer luft ut av kabinettet enn det som ble blåst inn. Setter man en nylonstrømpe utenpå den innsugende vifta har man nesten totalt eliminert støvproblem i maskinen.

 

En støvfri maskin er en sunn (og mindre varm) maskin :)

 

 

Okei for det første er det bare med en 120mm vifte bak på kabinettet som

kjøler ned samt Cpu vifta.

 

Men det er jo en 120mm vifte på strømforsyningen bak på pcen i tillegg til den 120mm kabinettvifta? Og denne strømforsyningsvifta trekker vel luft inn i kabinettet. Denne lufta kjøler vel ikke kabinettet særlig, siden den er varmet opp av strømforsyningen når den kommer inn i kabinettet.

 

Det er vel da kanskje best å i tillegg kjøre kald luft inn i kabinettet med den 120mm kabinettsvifta, og heller suge luft ut med 80cm-vifta (droppe innsugning av kald luft direkte på cpu via kanalen).

 

CPU-vifta kjøler jo ikke ned selve systemet; den bare flytter varmen fra CPU og over til lufta som sirkulerer inne i kabinettet. Denne varme lufta vil jeg få ut av kabinettet og erstatte med kald luft. Jeg vil blåse mer m3/time inn i kabinettet enn ut.

 

Skulle hatt litt annerledes vifteløsning på kabinettet :(

 

Har forresten sett på et kabinett fra Compucase som har 2x120mm vifter. Men man må kjøpe strømforsyning i tillegg.

 

Et viktig moment er jo at 80mm vifter bråker mer og flytter mindre luft enn 120mm-vifter.

 

Jeg får vel titte litt og undersøke enda noe mer :)

Lenke til kommentar

Joa, skjønner hva du vil fram til her ja.

Syntes det er kjedelig at det ikke er plass til en 120mm vifte

foran i kabinettet egenltlig og siden det bare er plass til

en 92mm orker jeg ikke stresse med å bytte min 80mm der.

Joa strømforsyningen har en vifte som blåser luften ut og

som sitter under på psu'en.

Lenke til kommentar

Lian Li PC6070 har litt for dårlig "gjennomtrekk" til å være helt ideelt. Det er rett og slett for få og små åpninger. Støydempingsmaterialet er også for tynt og lett til å ha noen større effekt, men det er vel bedre enn ingenting.

 

Antec Sonata er bra, men 3700BQE (Black Quiet Edition) er nok hakket bedre, og billigere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...