Gå til innhold

[Løst] Zyxel P8702N - Problemer med 2,4GHz WiFi


Illus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig fått Fiber av Canal Digital med en medfølgende Zyxel P8702N ruter. Det er ikke noe problem med selve nettet (100/100) eller 5GHz WiFi båndet, men utstyret jeg har som ikke støtter 5GHz må jeg dessverre kjøre på 2,4GHz og her har jeg store problemer. Det er snakk om en tv, bærbar pc samt en printer.

 

Siden dette er en lavblokk med omkringliggende leiligheter så er det en del signalstøy. Så vidt jeg kan se så påvirker dette nettet såpass mye at den hyppig driver å hopper fra kanal til kanal. Det virker på meg som om problemet starter når den hopper til kanal 11 eller høyere, men dette kan være tilfeldig synsing fra min side.

 

Det som skjer er at enhetene mister kontakt med 2,4GHz nettet og nye enheter får ikke koblet seg opp. Eneste som løser opp når den har "hengt seg" er å reboote hele ruteren. Det hjelper ikke at ruteren hopper tilbake til en lavere kanal (ref synsingen om kanaler over). Det hjelper heller ikke å sette en fast kanal da ruteren overstyrer dette og hopper som den vil.

 

Noen som har noe tips til hva som kan være feil her ? Eventuelt hva jeg skal skrive i supportsaken til Canal Digital ? Jeg har allerede prøvd meg på en mail til dem, men der var det svært lite teknisk kompetanse å spore. Så her må man finne feilen selv tydeligvis.

 

Løsningen blir nok å koble tilbake den gamle linksys/cisco ruteren min som har fungert som en drøm i mange år, men siden CD nå har ansvar for det trådløse nettet i borettslaget skal jeg gi dem litt å tygge på før jeg gir meg :)

 

Takker for innspill!

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

last ned programmet inSSIDer, der kan du se hvilke kanal alle de omliggende nettverkene er på, så setter du ditt på den med minst "støy"

Som nevnt så er dette ikke mulig. For det første så hopper de andre ruterne rundt meg slik at støyen ikke er konstant. Og for det andre er det ikke mulig å sette fast kanal på denne ruteren med den firmwaren som er der nå (jeg prøvde og den hoppet like vel. med forbehold om at det er noe jeg ikke har fått med meg av innstillinger).

Lenke til kommentar

du skal kunne sette fast kanal under "wireless" menyen, med å bare velge en kanal istedenfor auto og så trykke "apply" under det nettverket du endrer (kan bare endre en frekvens om gangen)

 

 

 

edit: vist de andre hopper rundt så er det jo ikke så lett nei, måtte jo da gått til "alle" og fått dem til å sette manuelt også :p

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

En liten oppdatering på denne. Fikk til slutt valgt en statisk kanal uten at den overstyrte denne. Men det tok ikke lange tiden før den begynte å tulle med 2,4GH'en igjen. Har ikke tid til å styre med dette så bestilte en Asus AC3200. Enkelt oppsett og dønn stabil så langt. Noen enkle tester viser også at overall performance på denne er merkbart bedre enn zyxel shaiten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...