Gå til innhold

[Løst] Beholde min gamle PSU eller oppgradere?


Frepz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å oppgradere pcen min, men lurer på om jeg kan bruke min nåværende PSU.

 

Jeg har en Corsair HX1000W som er ca. 5 år gammel nå. På det systemet den kjører på nå, så har jeg ikke opplevd noe særlig problemer med strømforsyningen, men er usikker fordi den begynner å bli litt gammel nå.

 

Hvis psu'en plutselig skulle slutte å fungere imens den er i den nye riggen så kan den potensielt ødelegge flere komponenter også, og er litt redd for å risikere dette. Er derfor jeg henvender meg hit.

 

Kan jeg beholde den uten å bekymre meg, eller bør jeg bytte den siden den er så gammel?

 

Den kjører for øyeblikket på følgende specs:

 

i7-2600k

DDR3 16GB ram

Asus P8z77-V Pro

nVidia 770 GTX

128 GB SSD

1 TB HDD

70GB HDD

350GB HDD

og en eller annen billig CD-ROM.

 

OS: Win7

Endret av Frepzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra spesifikasjonene på maskinvaren din så har du brukt kanskje 350Watt maks i noen korte perioder (kanskje litt mer avhengig av last til skjermkortet ) så akkurat overbelastet har den trolig ikke blitt.

 

Jeg tipper at den trolig har minsket maks i effektivitet med 5% til 10% , hovedsakelig pga aldring til kapasitorene , utifra det kan jeg tippe at du har den i trolig 5 år til om du ikke øker wattage forbruket.

 

Edit : Avhengig av kvaliteten til komponentene som er brukt i en strømforsyning er det ikke uvanlig at man kan ha den i opp til 15 - 20 år ( Men da må man gjøre litt vedlikehold og bytte vifter).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...