Gå til innhold

Er en uklar e-post grunn til å ikke betale?


Anbefalte innlegg

Jeg eier et enmannsforetak, og var dum nok til å si ja over telefon til en nummeropplysningstjeneste der jeg blir oppført på sidene deres.

 

Etter ca. seks måneder, 9. desember 2014, ba jeg om å avslutte abbonementet. Dette fikk jeg som svar:

 

Deres oppsigelse er registrert. Minner om utestående faktura, nr XXXXXX. Denne opprettholdes og forventes innbetalt da oppsigelsen ikke kom oss i hende innen oppsigelsesfristen som var 02.12.2014 [denne har jeg betalt]. Dette fremkommer i korrektur/ordrebekreftelse av 30.10.2014.

 

 Her er to relevante avtalevilkår:

 

3.3.            Korrektur sendes med statistikk per post før ny periode, hvoretter avtalen fornyes pr 12 mnd etter utløp av introperioden.

 

3.4.            Eventuell oppsigelse av avtalen gjøres skriftlig pr post, e-post eller telefaks innen 21 dager etter at korrektur med statistikk er tilsendt. [...]

 

I juni i år fikk jeg en ny faktura; spørsmålet mitt er om jeg må betale denne? På den ene siden så sa jeg ikke opp abonnementet innen fristen (se bold), og da ble avtalen automatisk fornyet med 12 mnd (frem til ca. oktober 2015). 

 

På den andre siden så trodde jeg at "Deres oppsigelse er registrert" betydde at jeg ikke kom til å få flere regninger. De nevnte ingenting om at den automatiske fonyelsen fortsatt var i gang, at jeg fortsatt var bundet i 12 mnd. Og siden jeg ikke hadde lest nøye gjennom betingelsene, så trodde jeg at forholdet vårt var over.

 

3.4.            [...] Oppsigelsen anses som gyldig når Kunden har mottatt skriftlig bekreftelse fra 180 pr post eller e-post.

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjelder fakturaen du har fått nå, og hva gjelder fakturaen du har betalt, dvs, hvilke perioder?

 

Utgangspunktet etter avtaleteksten er at hvis du sier opp innenfor 21-dagersperioden kan du si opp med virkning fra og med påfølgende periode. Hvis du sier opp etter 21-dagersperioden gjelder oppsigelsen ikke for den påfølgende perioden, men perioden etter dette.

Lenke til kommentar

Hva gjelder fakturaen du har fått nå, og hva gjelder fakturaen du har betalt, dvs, hvilke perioder?

 

Utgangspunktet etter avtaleteksten er at hvis du sier opp innenfor 21-dagersperioden kan du si opp med virkning fra og med påfølgende periode. Hvis du sier opp etter 21-dagersperioden gjelder oppsigelsen ikke for den påfølgende perioden, men perioden etter dette.

 

Fakturaen jeg har fått nå gjelder for perioden jeg ikke husket å avbestille innenfor 21-dagersperioden. Jeg bare lurer på hvor stor vekt man kan legge på uklar kommunikasjon; om jeg kan skylde på at de ikke klargjorde hvilken periode oppsigelsen gjaldt for, når jeg hadde bedt om å avslutte forholdet mitt til dem.

 

Deres oppsigelse er registrert. Minner om utestående faktura, nr XXXXXX. Denne opprettholdes og forventes innbetalt da oppsigelsen ikke kom oss i hende innen oppsigelsesfristen.

Lenke til kommentar

Nei, det tviler jeg på. For at uklarhet i et utsagn skal skape en berettiget tolkningstvil hos mottaker må det være en kime til nettopp rimelig tvil i utsagnet. Det er det ikke her. Her sier de direkte at du måtte ha sagt opp innen en frist for at oppsigelsen skulle gjelde inneværende faktura, og da er rettsordenens naturlige forventning at du avklarer hvis du har videre spørsmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det tviler jeg på. For at uklarhet i et utsagn skal skape en berettiget tolkningstvil hos mottaker må det være en kime til nettopp rimelig tvil i utsagnet. Det er det ikke her. Her sier de direkte at du måtte ha sagt opp innen en frist for at oppsigelsen skulle gjelde inneværende faktura, og da er rettsordenens naturlige forventning at du avklarer hvis du har videre spørsmål. 

Problemet er vel å få sagt opp fra slike firmaer. Er vel større sjanse for at en snøball skal klare seg en hel time I helvete enn at man skal klare å få sagt opp hos en av disse kataloghaiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...