Gå til innhold

Hjelp til valg av Hjemme NAS \ Nettverksdisk


Nif

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er på jakt etter en 4+ Bay nas for å migrere endel av diskene som nå er i en eldre maskin til et mer sentralt sted med raid muligheter.

 

Skal kun stå som nettverks disk på to maskiner, med litt kontakt via torrents fra den ene pc'en å litt video \ spill strømming fra begge.

 

Så på https://www.komplett.no/product/829996/datautstyr/nettverkslagring-nas/zyxel-nas540-4-bay-nasvirker grei etter reviews, og https://www.komplett.no/product/832378/datautstyr/nettverkslagring-nas/qnap-ts-431-4-bay-nas som skal yte like bra hvis ikke bedre.

 

Så er spørsmålet om hvilke av disse jeg bør velge? Siden den kun skal stå å være en nettverks disk uten mye annet belastning er jeg usikker på om det er verdt 1000,- for å få litt mer funksjonalitet fra Qnap'en.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, litt sent svar her kanskje, men skriver uansett.

 

Ytelsen på den rimelige Zyxel NAS du linker til er helt grei, men den har en rimelig dårlig programvare. Den er under utvikling fra gammel til ny, så den er både uoversiktlig og noe ustabil. Kan forhåpentlig bli rettet opp når ny programvare er på plass.

 

NAS fra Qnap, Synology og Asustor f.eks. har en bedre programvare med mange muligheter og bra grensesnitt, hva man foretrekker der er gjerne litt smak og behag. Prismessig er jo de en del over de billigste da beklageligvis....

 

Ellers når man først har begynt å bruke en god NAS-løsning, så finner man gjerne ut at man kan bruke det mer enn man hadde tenkt, og behovet for flere funksjoner og mer plass kan komme snikende.... Så det kan i lengden lønne seg å satse på noe bedre enn de rimeligste boksene.

 

Du sier ellers du skal bruke en del av diskene fra en eldre maskin, tenker du da på å bruke disse i en NAS?

Det er normalt best at diskene du bruker i en NAS er av samme type og størrelse, og gjerne også modeller som er beregnet på denne bruken. Mulighetene for problemer og feil øker om man bruker "vanlige" desktop disker, selv om de fleste vil fungere greit. Finner ofte en liste over godkjente disker på produsenten av NAS-boksen sin hjemmeside.

 

Jeg går selv med planer om å bytte ut en Netgear NAS som egentlig var god nok til mitt bruk, men ønsker meg noen flere funksjoner og slikt. Men det var de penga da....  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...