Gå til innhold

Dynamisk vifteadapter


Anbefalte innlegg

Vifteting.JPG

 

 

Noen som skjønner tegninga ??? altså et dynamisk vifte adapter som kan brukes til vifter fra alle størrelser til alle størrelser nesten ! Altså , det adaptre skrur du ned i de eksisterende hullene der du skal feste grill osv , så er det et avlangt hull i dem som man kan feste vifter f.eks viss du fester dem på en 80 mm vifte , kan du feste 92mm eller 120 mm , eller hva du vil , så lenge det avlange hullet følger med . Er det noen som skjønner tegninga ??? Evt. kontakte en webshop f.eks microplex å prøvd å få dem til å lage en sånn ?

 

 

Btw . ikke mobb mine paint skillz :p er trøtt :!:

 

Noen som vet om denne allerede finnes ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pluss, at med dette adapteret , slipper du all den motstanden de funnelene lager!

Du mener altså at man f.eks kan montere en 80mm vifte i et 120mm hull? En vanlig funnel ville ikke gitt noen motstand den heller...

Hvis jeg har forstått oppfinnelsen din rett, så tror jeg nok ikke det blir en storselger... Det gjelder å ha størst mulige vifter.

Lenke til kommentar

HVORDAN FÅR DERE DET TIL Å BLI AT JEG VIL MoNTERE MINDRE VIFTER PÅ STØRRE VIFTEPLASSER??? herregud , man må ikke være over 5 år for å forstå dette.

Nei , det er ment for å montere større vifter på mindre plasser , bare at du har flere valgmuligheter med samme adapter! f.eks en 92mm på 80 mm , eller 120mm på 80mm...

Lenke til kommentar

Rolig nå...

Sorry, men nå skjønner jeg hvertfall ikke noe... :shrug:

Hva er vitsen med å montere en 120mm vifte på et 80mm hull uten en vanlig funnel? De ytterste delene vil jo blåse rett i veggen rundt hullet. Hjelper ikke om du har en vifte på 10 kvadratmeter så lenge hullet er 80mm i diameter. Og forresten, så så den tegningen helt til høyre ut som det var en vifte som var klar til å monteres i et større hull. Sorry hvis jeg misforsto enda en gang... :-)

Lenke til kommentar

Er meget positivt med slike kreative innspill! :-)

 

Et problem som er nevnt her er at man ikke får bygget opp lufttrykket slik man får ved å bruke funnell noe som betyr mindre effektivitet.

 

Viften vil heller ikke kunne ligge helt inntil anleggsflaten fordi festeskruene vil stikke ut.

 

4 biter med "patentråd" som man får kjøpt mange steder kan brukes til dette formålet, tror ikke microplex vil få produsert noe som allerede er på markedet.

 

Jeg har sett kabinett hvor det er et stort X kryss i stålet, hvor man kan skru på f.eks 80mm vifter eller 92mm vifter, alt ettersom. Samme prinsipp.

Lenke til kommentar
Et problem som er nevnt her er at man ikke får bygget opp lufttrykket slik man får ved å bruke funnell noe som betyr mindre effektivitet.
Håller inte med!

Det man önskar är ju att få luftflöde på rätt plats.

Din lösning ger luftflöde på fel plats.

* Montering av större fläkt på kylfläns (t ex CPU kylare):

Den större fläkten har större motordiameter. Denna täcker en stor central del av flänsen, som då inte får någon luft utan blir varm. Samtidigt kommer ytterkanterna av fläkten att blåsa bredvid flänsen, vilket ytterligare minskar effekten.

* Montering av större fläkt vid ventilationshål:

Återigen täcker motorn en stor del av hålet.

Om fläkten är väldigt nära väggen betydet detta att lufttrycket (och därmed ljudnivån) ökar betydligt!

Om fläkten monteras en bit bort från väggen kommer en stor del av luften att missa hålet och i stället gå åt sidorna längs väggen.

 

Mycket bättre att ha en tratt (5-10 cm lång) med variabel diameter i bägge ändar.

* Montering av större fläkt på kylfläns (t ex CPU kylare):

Luften som tas in längs kanterna på fläkten, dvs utanför motorn, sprids över hela ytan, blåser ner över hela flänsen men inte utanför. Resultatet blir en bättre kylning. (Gäller även med standardstorlek på fläkten.)

* Montering av större fläkt vid ventilationshål:

Samma här. Hela hålet utnyttjas och luftgenomströmningen förbättras.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Hva gir mest luftstrøm ut fra et gitter:

 

A. En 80mm vifte som står 2 cm fra et tett gitter.

 

B. En 80mm vifte som står 2 cm fra et tett gitter + forsegling rundt viften og gitteret.

 

 

Svaret er B, og grunnen til det er at forseglingen (funnell) ikke lar luft unslippe til sidene, men heller bruker viftens evne til å jobbe under mottrykk til å presse luften igjennom gitteret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom eg ikkje har misforstått skal du ha et vifteadapter/funnel som tillater fleire størrelsar vifter i same adapteret slik at det blir eit vanleg adapter/funnel og ein brukar same adapter/funnel på 120vifte på 80 feste og 92vifte på 80 feste. UTEN at lufta går utanfor men alt går inn i den originale størrelsen?

Lenke til kommentar

Herregud.. han skal lage en Tunnel-greie som er elastisk eller noe sånt så den kan monteren bare alle slags vifter.. dette gjør det også mulig for å montere den i alle kabinett vifte-hull. Microplex hadde et sånt sett før, men det ble aldri noe stor sukse og fler som har prøvd den var negative.. Ikke prøv å si det der til microplex.. du forklarer det jo så ...uforståelig!

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg skjønner tegningen din, for jeg pønsker ut sånne ting selv, som nok er mindre nyttige(trykkluftstastatur, og tråsykkel med boggi:D).

Jeg ser tegningen din som et slags festebrakett man skrur viftene på, med et spor som sørger for plass til større og mindre vifter på samme braketten. Veldig smart :thumbup: Det hadde jo blitt skambillig å produsere! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...