Gå til innhold

[Løst] Tilleggspoeng for (delvis) fullført førstegangstjeneste?


Vulpes Vulpes

Anbefalte innlegg

Ifølge Samordna Opptak må man fullføre hele førstegangstjenesten for å få 2 tilleggspoeng, og slik jeg forstår det kan du ikke få ett, det er enten 2 eller ingen. Går da ut ifra at jeg ikke har rett på noe, men rådfører meg her for å være helt sikker. Har googla og sånn, men fant ikke noe konkret for min situasjon.

 

Jeg hadde vært i førstegangstjenesten i ca 6 måneder da jeg ble dimma på grunn av medisinske årsaker (som oppstod under førstegangstjenesten). Siden jeg ikke kunne forutse dette og at tjenesten videre ville blitt vanskelig i min situasjon, har jeg noen som helst sak for å få 2 tilleggspoeng? Det var halve grunnen til at jeg ville dit liksom..

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den relevante bestemmelsen er § 7-11 i forskrift om opptak til høyere utdanning: 

 

 

 

§ 7-11.Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, siviltjeneste eller militær førstegangstjeneste

 

(1) Det gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høyskole, eller ett år på en folkehøgskole med godkjent skoledokumentasjon, eller fullført militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste.

(2) Et fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng gir 1 tilleggspoeng.

(3) Det gis maksimalt 2 tilleggspoeng etter denne bestemmelsen.

 

Som du ser er det kun halvårsstudium/30 studiepoeng som gir "halv uttelling", dvs. 1 tilleggspoeng. For å få full uttelling må du ha "fullført" militær eller sivil førstegangstjeneste.

 

Den eneste førstegangstjenesten som anses "fullført" etter seks måneder er HV-tjenesten (seks måneder og påfølgende overføring til Heimevernet). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...