Gå til innhold

Neil Young trenger mer penger til musikkspilleren sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir ikke "glattere frekvenskurver" av høyere sampling eller bitrate, jeg er litt usikker på hva du mener med "avkuttet", som i at det ikke går like høyt opp i frekvens?

 

AtW

"Avkuttet" regner jeg med er et annet ord for klipping, og det er vel ihvertfall sant at konvertering til lossy formater som mp3 kan introdusere litt klipping hvis toppene i frevenskurvene i utgangspunktet ligger helt opp mot 0dB. Ellers har jeg aldri opplevd at en 24/192 fil har noe mindre klipping enn 16/44, og det er heller ingen forskjell i forhold til loudness war, så der forstår jeg ikke hva larsy1995 mener.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke "glattere frekvenskurver" av høyere sampling eller bitrate, jeg er litt usikker på hva du mener med "avkuttet", som i at det ikke går like høyt opp i frekvens?

 

AtW

"Avkuttet" regner jeg med er et annet ord for klipping, og det er vel ihvertfall sant at konvertering til lossy formater som mp3 kan introdusere litt klipping hvis toppene i frevenskurvene i utgangspunktet ligger helt opp mot 0dB. Ellers har jeg aldri opplevd at en 24/192 fil har noe mindre klipping enn 16/44, og det er heller ingen forskjell i forhold til loudness war, så der forstår jeg ikke hva larsy1995 mener.

 

Akkurat, konvertering til MP3 kan legge til så mye som 0.5db og gi clipping. Du mister også en del dynamikk, alt over 18K og noe dypbass (delvis fordi en encodingsyklus ikke treffer riktig på lydbølger med lav Hz)

Lenke til kommentar

Men som jeg skrev til Occi ovenfor så er loudness war ett mye større problem enn bitdybde og frekvens som Neil Young liker å snakke om(ikke nøyaktig det samme som jeg skrev, but still). Det jeg derimot har opplevd er at musikken som er i 24/192 ofte har glattere frekvenskurver, eller rettere sagt ikke like avkuttede frekvenskurver.

Selv om jeg er enig i at loudness war er et større problem, så vet jeg ikke helt om noe høyere enn 16/44.1 eller 16/48 har noe for seg utover det at man kanskje kan anta kildematerialet ikke har blitt ødelagt. "Glattere" frekvenskurver er etter mitt inntrykk en lite passende forklaring, noe videoen på xiph.org går i detalj på hvorfor hvis jeg husker riktig. Endret av Occi
Lenke til kommentar

 

Men som jeg skrev til Occi ovenfor så er loudness war ett mye større problem enn bitdybde og frekvens som Neil Young liker å snakke om(ikke nøyaktig det samme som jeg skrev, but still). Det jeg derimot har opplevd er at musikken som er i 24/192 ofte har glattere frekvenskurver, eller rettere sagt ikke like avkuttede frekvenskurver.

Selv om jeg er enig i at loudness war er et større problem, så vet jeg ikke helt om noe høyere enn 16/44.1 eller 16/48 har noe for seg utover det at man kanskje kan anta kildematerialet ikke har blitt ødelagt. "Glattere" frekvenskurver er etter mitt inntrykk en lite passende forklaring, noe videoen på xiph.org går i detalj på hvorfor hvis jeg husker riktig.

Husker ikke helt hva jeg skrev der, men var ikke glattere. Det var det iPaden som skrev for meg.

Lenke til kommentar

Har ein sånn Phono-player ,og er ikkje skuffa akkurat.

 

Brukte den veldig lite heilt i starten etter eg fikk den, mykje av grunnen ,at eg ikkje hadde gode hodetelefoner.

 

Fikk et godt par med Marshall telefonen, eg og forhåndsbestilte, så måtte ha ein lydtest.

 

Har og lært meg fordelane ,med å ha ein fancy MP3 spelar liggande (og Phono-player -er- nettopp det)

Fordelane er at den har solid batteri og at du kan høre på musikk så å sei nonstop dei 5 - 8 timane det tar å køyre over fjellet frå Haugesund - Oslo.

 

....smarttelefon som eg er -heilt- avhengig av brenner opp batteriet fort nok som det er (sjøl med ein god Powerbank)

 

Phono-playeren har veldig god lyd, -og- sterk lyd... såpass sterk lyd ein ikkje får på mobilen (heller ikkje Marshal London, som er meir eller mindre laga for det.

 

Phono-player pros : - Veldig godt batteri.

64GB lagring på system minnet,

kom med 64 GB SD kort i tillegg,

Kan lett hive inn nye/større kort.

 

Bra lydkvalitet, og ikkje minst

-sterk- lyd ,om ein har lyst til å

få litt vibrasjoner i øyreklokkane,

 

Minuser : Den er ganske primitiv, med tanke

på skjerm, ingen Wi-Fi,

vil ikkje sette Toblerone formen som

minus, da det var største grunnen

til eg heiv meg på Kickstarteren

:D Elsker Toblerone.

...min er ikkje gul, men sølv

 

Pono-force-whatever-spilleren som

er et PC program du oppdaterer spilleren med (og hiver inn/ut musikk, nesten like plagsomt og dårlig som Apples Gaytunes.

(-liker ingen av programmene)

 

Dyr .....400 dollar? Får gode Mp3spillere til mindre, men skal leite godt og lenge for å få like kraftig lyd

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...