Gå til innhold

Skruer til vifter? (luftkjøling)


Rims

Anbefalte innlegg

(Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg gir det et forsøk :p)

 

Kjøpte meg en Cosmos II fra komplett for en uke siden, og kjøpte samtidig noen 120mm vifter fra Cmstore.eu. (Cooler Master, selve produsenten). Det jeg ikke oppdaget før pakken med viftene kom, var at det ikke fulgte med noen skruer til viftene. Sikkert pga at viftene var OEM eller noe i den duren. 

 

Begynte å lete litt mer på cmstore, og fant ut at de selger skruene separat fra delene deres :p Dessverre er de utsolgt for "fan screws"  nå, som er deres skruer beregnet på pc vifter...

Vet ikke om jeg gidder å vente på at de skal ta inn skruer igjen på lageret... :/

(Hvis de i det heletatt kommer til å gjøre det)

 

 

Det jeg lurer på er følgende; 

 

Hvor kan jeg kjøpe/bestille noen passende skruer til viftene mine? (Helst i Norge?)

Hvilken størrelse er "standard" størrelse på denne typen skruer?

 

Kommer bare på Clas Ohlson og Biltema i farten, men finner egentlig ingenting passende på nettsidene deres.

 

Skruene som fulgte med kabinettet mitt (Cosmos II) passer IKKE til disse viftene, så jeg er nødt til å få tak i disse skruene fra andre steder.

 

Noen ideer? :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eBay.

 

Ulempen er at du må vente et par uker.

http://www.ebay.com/itm/Computer-PC-Case-Cooling-Fan-Mount-Screw-For-Fan-60mm-80mm-120mm-Dream-on-SEAU-/131546165440?hash=item1ea0c330c0(dette var bare et eksempler, det er mange å velge mellom, bruk søkefunksjon på eBay)

 

Med avansert søk kan du spesifisere hvor selgeren er lokalisert, her søkte jeg på UK:

http://www.ebay.com/itm/Case-Fan-Screws-x-8-/200552830315?hash=item2eb1e1556b(Antatt ankomsttid er mye kortere)

 

 

Disse er som du ser enda dyrere, men du får dem også enda kjappere.

http://www.multicom.no/startech-pkg-of-50-case/cat-p/c/p1299256

 

 

Eventuelt, om du har PC-spesifike butikker i nærheten så har de garantert bokser med skruer til PC-bygging. Clas hadde dette før, men de gikk mer og mer bort ifra dette temaet.

 

 

Litt morsomt er at om du trenger det "NÅ", så er det kanskje billigere å kjøpe en vifte hvor det følger med skruer, så kan du bruke de og bestille flere skruer fra eBay til under 10 kr. Ville selvsagt da kjøpt en vifte som faktisk er av kvalitet, slik at du kan bruke vifta du kjøpte (utnytte pengene du brukte). Siste link vil koste deg 49,- og så kommer frakt (90 kr tror jeg), da blir prisen plutselig tilsvarende en ny vifte fra en butikk med gratis eller billig frakt.

 

En Noctua-vifte fra TechBay koster f.eks. 150 kr inkl. frakt (31 kr). Kan linke til flere gode alternativer om du trenger det. Så her koster det en 10-kroning opptil 150 kr avhengig av hvor kjapt du vil ha det.

 

 

Edit: Det er standard skruehull og skruer til vifter. Gikk igjennom alle viftene på cmstore. Eksakt dimensjon vet jeg ikke, men det er meningen de skal "bårre" seg inn i skruehullet. På f.eks. radiatorer festes de med tynne maskinskruer (gjenger i radiatoren), men har ikke sett noen kabinetter med dette, så jeg vil anta at kabinettet ditt bruker samme standardskruene for vifter.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

hadde samme problem.

 

sendte en enkel mail to corsair (i dont have enough screws for fans)

 

fikk beskjed dagen etter

 

"your replacement parts have been shipped and will be with you very soon". fikk pakke med alt av skruer for både vifter, hovedkort, stand offs etc."

 

vedder 200 kr på at ingen andre bedrifter hadde gjort noe slik :)

 

 

yzA9WY5.png

Lenke til kommentar

Takker for tips, og gode råd :)

 

Tror jeg kommer til å for multicom til tross for at de er dyrest. Jeg har litt fordommer mot ebay... Vet ikke hvorfor :p
Har aldri handlet der, men er av en eller annen grunn litt skeptisk til de :/ 

 

Skal ha skruer til 7 vifter, så den pakken multicom selger med 50 skruer er midt i blinken for meg :) 

 

Takk igjen :-)

Lenke til kommentar

Har en kg skruer her jeg hvis du trenger noen .. Kan sikkert slenge en konvolutt i posten.

Hvilke vifter er det snakk om og hva er diameter på skruehullene?

 

Evig takknemlig for at du tilbyr dette, men foretrekker heller å kjøpe skruene dersom det er mulig :D

Skal prøve meg på skruene fra multicom, som AdNauseam linket i posten sin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...