Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke raskere trådløs nettverkkort?


LMH1

Anbefalte innlegg

Det finnes routere i dag som klarer Wireless AC 3200.

 

Men vet noen hvorfor det ikke finnes nettverkkort som klarer samme standarden?

 

Raskeste jeg kan finne:

 

StarTech.com USB 3.0 AC1200 Dual Band Wireless-AC Network Adapter - 802.11ac WiFi Adapter - 2.4GHz / 5GHz USB Wireless - AC Network Card (USB867WAC22)

Men vet ikke om det er slik den klarer maks 933 mbit på 5 ghz og 268 mbit på 2.4 ghz frekvensen.

 

USB 3 klarer fint 400 MB\S så der er ikke flaskehalsen.

 

PCIe Half Mini Card/ M.2 (NGFF) skulle nok ha mere en nok båndbredde til dette.

 

Vet ikke om man kan si Wireless AC 320 har blitt mere vanlig de siste årene.

10 gigabit ethernet er nok lenger unna og usb 3.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så flink på å gjøre søk du?

 

AC1900 kort solgt i norsk butikk til og med!

https://www.komplett.no/product/800007/datautstyr/nettverksprodukter/nettverkskort/asus-pce-ac68-ac1900-wireless-adapter

 

Uansett disse standardene er ikke laget for å få bedre ytelse mellom 1 sender og 1 mottaker. Dette er for å forbedre forholdet mellom 1 sender og mange mottakere.

 

De har uansett også kun Gigabit Ethernet porter så det er ganske care i et miljø med bare 1 sender og mottaker med bare fouks på hastighet. Disse er for lokal overføring mellom mange klienter, uten at det skal ut på et ethernet LAN.

 

AC3200 benytter seg også av nesten samtlige åpent bandbredde spekter tilgjengelig i 2.4Ghz og 5Ghz så du må plassere det et sted med 0 naboer som benytter seg av samme frekvenser skal du oppleve noe forbedring fra eldre standarder.

Endret av MegaMann2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er for stasjonær, jeg spurte hovedsak for laptop.

 

Samme om det er usb 3 eller m.2.

 

Men har AC3200 flere kanaler\frekvenser? Det må vel til som du nevner hvis ikke det kommer konflinkt med naboens router?

Er det mulig å bruke 2.4 ghz og 5.0 ghz samtidig? Hos meg får jeg kun valgt 1 av gangen i windows 10.

Så betyr det den standarden ikke er noe bedre med mindre man har avansert programvare på lengere avstander?

Lenke til kommentar

Det er for stasjonær, jeg spurte hovedsak for laptop.

 

Samme om det er usb 3 eller m.2.

 

Men har AC3200 flere kanaler\frekvenser? Det må vel til som du nevner hvis ikke det kommer konflinkt med naboens router?

Er det mulig å bruke 2.4 ghz og 5.0 ghz samtidig? Hos meg får jeg kun valgt 1 av gangen i windows 10.

Så betyr det den standarden ikke er noe bedre med mindre man har avansert programvare på lengere avstander?

Hvis du skal spørre spesifikt til laptop da får du nevne det i første posten din. Det står ingenting om det der nå.

 

 

Standarden AC3200 har ikke flere kanaler, standarden tar i bruk flere av de kanalene som er tilgjengelig i 2.4Ghz og 5Ghz båndet lisensiert for åpen bruk enn tidligere standarder.

 

Normalt lå wifi kanaler på 20Mhz, med 802.11ac bruker man opp til 160MHz kanaler, det tilsvarer 8 kanaler på for eksempel 802.11g som bare støttet 20Mhz kanaler. 

 

Så jo den kommer til å forstyrre naboer i mye større grad enn tidligere, og skal du klare å yte kapasiteten det reklameres for må du ha frekvensene for deg selv, derfor 0 naboer som forstyrrer.

 

AC3200 er egentlig kun en "instilling" som brukes på standarden 802.11ac slik at du tar i bruk flere kanaler og mer avansert modulasjon av frekvensbåndet, dette gjør at du kan håndtere flere klienter, har ingenting med avstander å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men betyr det hvis man hadde hatt 10 gigabit WAN port og 3 gigabit internethastiget også tilsvarende nettverkkort ville det vært mulig å få rundt 3 gigabit hastighet?

 

Eller er det slik det må deles på 3 personer får rundt 1 gigabit hver på grunn av kanalene?

 

Er det blitt bedre automatiske sjekk på at ikke flere bruker samme kanal?

Det burde vel være slik at det er forskjellige frekvenser på trådløs som standard.

Lenke til kommentar

Men betyr det hvis man hadde hatt 10 gigabit WAN port og 3 gigabit internethastiget også tilsvarende nettverkkort ville det vært mulig å få rundt 3 gigabit hastighet?

Nei.

 

 

Eller er det slik det må deles på 3 personer får rundt 1 gigabit hver på grunn av kanalene?

Ja, mer teoretisk riktig men feil.

AC3200 er yter teoretisk opp til 2.6Gbit på 5Ghz.

I praksis langt lavere.

 

 

Er det blitt bedre automatiske sjekk på at ikke flere bruker samme kanal?

Det burde vel være slik at det er forskjellige frekvenser på trådløs som standard.

Det er forskjellige frekvesner, hver kanal har forskjellige frekvenser. Noen overlapper hverandre. Frekvenser er ikke noe vi har uendelig av, og kun et fåtall av dem kan benyttes uten lisens fra NKOM. Da blir det og veldig begrenset hva privatpersoner kan ha som trådløsnett i hjemmene sine.

 

2.4Ghz WiFi benytter fra 2412 Mhz til 2472 MHz. Her ligger det 13 kanaler, hver med 5Mhz offset fra hverandre. Hver kanal 22Mhz. Unntaket er kanal 14 som er litt spesiell, kan ikke brukes i Norge.

 

5Ghz er en del mer oppdelt utifra hvor i verden man befinner seg, men går hovedsaklig fra 5035 Mhz til 5825 Mhz.

 

Mangel på frekvenser er også noe av det som gjør at vi i fremtiden ikke kan belage oss på trådløs kommunikasjon til høykapasitets forbindelser.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Betyr dette man skal være forsiktig å kjøpe router fra USA eller kina selv om det er EU strømplug og bruke det i norge?

 

Har hørt noen som kjøpte trådløs hustelefoni i usa som bruker samme frekvens som netcom bruker på 4g.

 

Nå tror jeg ikke trådløs nettverkkort har like stor problem som routere.

Men tror du har rett i det er lenge til man får 10 gigabit over trådløs.

 

Hvor rask AC3200 kan det klare til en bruker på kort avstand?

Rundt 1 gigabit eller 1300 mbit maks?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...