Gå til innhold

"Utenlandsk forsikring" via Norsk agent?


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Har fått et veldig bra tilbud på forsikring via Tide forsikring og lurer på om det er noen "feller å gå i" derosm jeg velger dem...

 

De er ca 25% billigere enn de andre jeg har innhentet tilbud hos, bl.a. ved fordi at de øker bonusen på bil ved å gi oss "oppstartsbonus"....

 

 

Men, Tide er ikke godkjent som forsikringsselskap og selger forsikringer på vegne av et annet selskap; "Forsikringen er levert av: Zenith Insurance Plc, avtalenr. B0879C003 "

 

Betyr dette noe i det hele tatt, så lenge vilkårene er "OK", eller kan dette bety trøbbel dersom f.eks. Tide går konkurs?

 

Hva om "Zenith Insurance" går konkurs? 

 

Kjenner jeg er litt skeptisk, men prisen og startbonusen frister....

 

Innspill noen? :-)

 

 

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens hva som ligger i forskjellige "tilbud" (ansvarsforsikring, delkasko, kasko) i Norge er forholdsvis standardisert mellom norske forsikringstilbydere er det mer risiko involvert i utenlandske (her et Gibraltar-basert selskap). Gibraltar er en attraktiv jurisdiksjon å etablere forsikringsselskap i på grunn av lav selskapsskatt (10 % nominell, lavere for forsikringsselskaper) og det fullverdige EU-medlemskapet (herunder tilgang til det indre tjenestemarkedet). 

 

I dette konkrete tilfellet ser det ut som om de kun dekker glasskader hvis du har såkalt "comprehensive coverage". Dette ligger vanligvis på delkaskonivå i Norge, men da altså fullkaskonivå i dette selskapet. 

 

Et annet spørsmål er i hvilken grad et norsk forsikringsselskap vil anerkjenne bonus opptjent i dette selskapet (da særlig denne "oppstartsbonusen"). 

 

Tide er som forsikringsformidler forpliktet til å ha forsikring for eventuelt ansvar de pådrar seg i fem år etter virksomheten opphører. Denne forsikringen gjelder imidlertid bare feil Tide selv gjør. 

 

Det er et par punkter å være obs på, som du skjønner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Takk for svar Krikkert!

 

Var ikke klar over at andre selskaper kan "underkjenne" bonusen opptjent gjennom Tide/Zenith... Trodde dette var et relativt standardisert system hvor de kunne koble seg opp mot en felles database for å avlese bonus...

 

Fremdeles veldig usikker; kunne jo tenkt meg å kanskje byttet til "Tide", hatt de i et halvt år, og hoppet videre til et annet selskap med 60% bonus, men om "ingen av de store" anerkjenner Tide-bonusen så er det ikke noe poeng i å gjøre det ......

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har fått et veldig bra tilbud på forsikring via Tide forsikring og lurer på om det er noen "feller å gå i" derosm jeg velger dem...

 

De er ca 25% billigere enn de andre jeg har innhentet tilbud hos, bl.a. ved fordi at de øker bonusen på bil ved å gi oss "oppstartsbonus"....

 

 

Men, Tide er ikke godkjent som forsikringsselskap og selger forsikringer på vegne av et annet selskap; "Forsikringen er levert av: Zenith Insurance Plc, avtalenr. B0879C003 "

 

Betyr dette noe i det hele tatt, så lenge vilkårene er "OK", eller kan dette bety trøbbel dersom f.eks. Tide går konkurs?

 

Hva om "Zenith Insurance" går konkurs? 

 

Kjenner jeg er litt skeptisk, men prisen og startbonusen frister....

 

Innspill noen? :-)

 

 

 

 

Hei!

Hyggelig at du har fått et bra tilbud fra oss på forsikring. Jeg ser at du har noen spørsmål vedr Tide Forsikring AS og Zenith Insurance, som jeg vil forsøke å svare deg på.

 

Litt info vedrørende Tide.

Tide Forsikring AS er registrert i konsesjonsregisteret hos Finanstilsynet som agent for utenlandske forsikringsselskaper i Norge, og representerer et utvalg utenlandske forsikringsselskaper. Tide Forsikring AS er godkjent Coverholder at Lloyds.

Våre forsikringer, som alle andre norske forsikringselskaper,  er sikret gjennom TFF og et garantifond som sikrer at kundene ikke blir skadelidende ved evt konkurser og annet. Dette er EU regulert, og gjelder alle selskaper som er godkjent av Finanstilsynet.

Dette betyr at dine forsikringer er 100 % sikre, uansett hva som skjer og hvilket forsikringsselskap du har forsikringene dine i.

 

 

Zenith Insurance ble etablert i 1937 og er i dag en del av Markerstudy Group. 

Markerstudy Group ble etablert i 2001 og omsetter for 55 milliarder kr pr år.

Utenlandske selskaper som skal etablere seg og tilby kjøretøy forsikring i Norge er pliktig å registrere seg hos Finanstilsynet, FNO og TFF  og har samme strenge krav som et norsk selskap. 

Ved en evt. konkurs settes selskapet under administrasjon.

Kundene får melding om å finne seg et nytt selskap innen 1 måned

Hvis det ikke skulle være nok midler i boet, trer TFF i Norge inn og  foretar resterende utbetalinger fra et garantifond 

Nye skader som skjer i måneden etter konkurs hefter TFF for.

Dette er EU regulert.

 

Vedrørende bonus.

Ved opprettelse og avvikling av et forsikringsforhold hos Tide Forsikring AS, innhenter og avgir vi bonus på lik linje med øvrige forsikringselskaper i Norge.

Håper dette er svar på dine spørsmål, og håper vi får deg som fornøyd kunde hos oss i Tide Forsikring AS.

 

Mvh

Jørn Ernst

Markedsdirektør

Tide Forsikring

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...