Gå til innhold

Uninett - IPTV - Asus RT N66U no work?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg sitter på høyskolenett (Uninett) og de kjører IPTV multicast.

Jeg får ikke dette til å funke gjennom Asus routeren min som jeg bruker bla. fordi det ikke er trådløsdekning på rommet.

Noen som har tips til dette?

Det jeg har funnet via google og i menyene er:

2015-08-19_17-22-31.png

Endret av nemo81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikke spesifikt til Uninett, men forsøk med:

Choose IPTV STB Port: Ethernetporten på ruteren du kobler TVboksen din til

Use DHCP routes: Disable

Enable multicast routing (IGMP Proxy): Enable

Enable efficient multicast...(IGMP Snooping): Enable (Usikker på hva denne faktisk gjør, test gjerne med disable også)

UDP Proxy: 0

Skrevet

Den settingen for IPTV STB port gir valget mellom LAN portene internt. Greia er at jeg skal bruke VLC for å se multicasten, dette er supportert av Uninett.

Det som er litt uvanlig er at man har egen router på rommet.. :(

Prøvde å slå av og på de to multicast settingene uten hell..

Skrevet

_troooor_ ikke den støtter multicast på WiFi. Forsøk å sett til en av Lanportene dine, og en ledning fra den til PCen din. Mulig det skal fungerer, men aner ikke hvordan det blir med vanlig internett da...

Skrevet (endret)

Prøvde det samtidig istad. Gjør jeg det så dør internett, og jeg får fortsatt ikke stream.. :)

Det morsomme var at når jeg satt det tilbake igjen så krasja routeren så jeg måtte resette den.. Ikke alltid like god den firmwaren.

Når det er sagt:

Det må være noen her som har erfaring med dette? Uninett er jo på samtlige høyskoler i Norge (ellerno)..

Endret av nemo81
Skrevet

En knotete løsning kan være å bruke en unmanaged svitsj (dum svitsj) og ha ledning fra den til PCen, og en annen ledning fra svitsjen til routeren.

Men om det er så vanlig, bør det jo være noen som vet noe om det ja? Er det ikke en orakeltjeneste el. som kan hjelpe på universitetet?

Skrevet

https://www.uninett.no/iptv

Ikke trådløst
Kvaliteten på videostrømmene er meget god, ~10Mbps. Likevel, p.g.a. multicast, belaster de nettet minimalt. Mobile enheter med trådløs aksess sliter dessverre med å motta TV via multicast per idag.

Hva om du setter Asusen i bromodus? Da er det ikke sikkert den bryr seg om signalene den videresender er multicast eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...