Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN for en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan hjelpe meg her inne :yes:  Jeg er norsk, men bosatt i Spania. Jeg har to PC'er, en stasjonær, som jeg vil ha slik den er nå, og en bærbar som jeg skal bruke via TV'en for å kunne se film,serier og TV-program. Jeg vil gjerne se amerikansk Netflix (gjør det i dag gjennom å bruke Chrome og Hola, men jeg vil også se norsk TV. Dette lar ikke min tilbyder av internett meg gjøre uten at jeg bruker VPN, og har prøvd en gratisversjon( CyberGhost tror jeg det het) men synes hastigheten var dårlig og TV-bildet låste seg ofte eller datt ut. Jeg er nå begynt å se på eventuelle betaltjenester av VPN, men med min begrensede kunnskap om dette gjør at jeg etter å ha søkt rundt her og andre steder er mer forvirret :huh:  Jeg lurer på om noen har noen forslag på hvordan jeg kan løse dette så det blir enkelt og ikke for dyrt, og at eventuelle VPN-tilbydere dere foreslår er enkel å bruke for ei som er heller dårlig på dataspråk :blush:

PS hender også jeg vil laste ned TV-serie-episoder :ninja:

Endret av nita59
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok få mange anbefalinger basert på personlige erfaringer, og hvilken av dem som er best for ditt behov kan nok diskuteres. Jeg har brukt Astrill nå i 2 år og er fornøyd med det. Veldig brukervennlig, går kjapt (men ikke alle servere som leverer full hastighet da, fleste er litt lavere enn ditt hovednett) og kanskje ikke den rimeligste, men gjør jobben.

 

Tror de har 30-dagers gratis periode for testing.

 

https://www.astrill.com/

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Var det ikke Hola som ble avslørt for å være noe Botnet-greier?

Jeg har også prøvd Astrill, som Myst anbefaler, og var fornøyd med det.

Nå har du allerede mistet meg, jeg aner ikke hva Botnet-greier er :huh:  er jo det som er årsaken til at jeg skriver såpass utfyllende her. Jeg trenger noe som ikke krever spesielle kunnskaper for å sette opp, som lar meg gjøre det jeg skriver her uten spesiell kunnskap :)

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg kun av personlig erfaring med Astrill, har ikke prøvd andre tjenester og vet ikke om deres brukervennlighet, men, med Astrill så trenger du kun å gjøre to ting: velge server fra lista og trykke på den store knappen. Resten fikser det selv. Man må bare passe på valget mellom OpenWeb og OpenVPN på venstre hjørne. Gratis-perioden er veldig begrenset da, man bør kjøpe det for å full utnyttelse, men for meg så er 570 kr året verdt det.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg kun av personlig erfaring med Astrill, har ikke prøvd andre tjenester og vet ikke om deres brukervennlighet, men, med Astrill så trenger du kun å gjøre to ting: velge server fra lista og trykke på den store knappen. Resten fikser det selv. Man må bare passe på valget mellom OpenWeb og OpenVPN på venstre hjørne. Gratis-perioden er veldig begrenset da, man bør kjøpe det for å full utnyttelse, men for meg så er 570 kr året verdt det.

Nå nærmer du deg kjernen av problemet mitt, OpenWeb og OpenVPN er begrep som like gjerne kunne vært russisk for min del, jeg aner ikke hva de betyr. Hvilken av de burde jeg velge ut i fra behovet jeg har beskrevet ovenfor? O g noen gratisperiode kan jeg ikke se at de har ;)

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte ikke det var nødvendig med teskje, siden jeg ga deg linken og de har en flott instruksjonsvideo av hele greia. ;) Se den under "How VPN works" først, så kan du heller supplere med ting du fortsatt ikke forstår.

 

Eneste jeg må rette på er at det er høyre hjørne man velger OpenWeb eller OpenVPN, som også er forklart i videon.

 

Du må registrere deg og installere programmet først, så får du beskjed om prøveperioden.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å se den, men den sier for lite om hva det innebærer med OpenVNP og OpenWeb, i alle fall ikke nok til at jeg forstår hva det betyr. Installasjonen ellers ser grei ut, men jeg går ut i fra at det er viktig om jeg velger OpenWeb eller OpenVNP. Og ja jeg må nok ha det inn med teskjeer, det blir for mange begreper, og da virker de bare forvirrende.

 

Nå så jeg videoen en gang til, så da prøver jeg her for å se om jeg har forstått det rett. OpenWeb betyr at alt jeg åpner går via Astrill, men hvis jeg velger Open VNP velger når jeg vil gå gjennom Astrill?

Endret av nita59
Lenke til kommentar

Da så. I korte trekk:

 

OpenWeb: kjører vpn-tilkoblingen kun gjennom nettleseren din (Firefox, Chrome, IE, osv) og påvirker ikke de andre programmene som benytter seg av nettet, de vil fortsatt bruke ditt åpne nett.

OpenVPN: kjører full vpn-tilkopling for hele nettet og påvirker alle programmene, f.eks. når du laster ned ting gjennom andre programmer, f.eks torrent.

 

Jeg bruker kun OpenVPN, da jeg både surfer og laster ned samtidig som oftest. For kun nettleser-formål/streaming, type Hulu og Netflix, burde OpenWeb funke fint.

 

Hvis du velger å kjøpe fullversjonen, vil du se to typer servere (eksempel): Sweden og Sweden* (med gul stjerne). De med stjerne er servere som er satt opp slik at de funker med programmer for nedlasting, f.eks. torrents. De andre uten er vanlige servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...