Gå til innhold

[Løst] BIOS sier 8G 1333MhZ -- men jeg har i 2 × 8G 1666MhZ -- hva er galt?


bernalex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har cpu-en support for 1666?

Det vet jeg faktisk ikke. Har en intel i5-2500K.

 

Problemet er delvis "løst". Jeg fant nå ut at durrr det er jo 4G-moduler til et 8G-sett, men det står bare 8G på modulene. (Gammal maskin som jeg ikke har sett inni eller brukt på ei stund.)

Lenke til kommentar

 

Har cpu-en support for 1666?

Det vet jeg faktisk ikke. Har en intel i5-2500K.

 

Problemet er delvis "løst". Jeg fant nå ut at durrr det er jo 4G-moduler til et 8G-sett, men det står bare 8G på modulene. (Gammal maskin som jeg ikke har sett inni eller brukt på ei stund.)

 

 

Fra Intel sin side.

Memory Types DDR3:    1066/1333  

 

Kan leses i sin helhet her:

http://ark.intel.com/products/52210/Intel-Core-i5-2500K-Processor-6M-Cache-up-to-3_70-GHz

 

CPU støtter ikke hastigheten på minnet ditt, så den "nedgraderer" til høyeste støttede hastighet.

Endret av - Slaktarn -
Lenke til kommentar

 

Fra Intel sin side.

Memory Types DDR3 1066/1333

 

CPU støtter ikke minnet ditt.

 

A-ha! Takk. Problem solved isåfall. :)

 

 

Tror cpu-en har en "uoffisiel" støtte på 1600mhz, men det må settes på manuelt i biosen. Anbefaler at du tar og googler litt og sjekker om andre har erfaring om systemet holder seg stabilt med den hastigheten

Lenke til kommentar
Tror cpu-en har en "uoffisiel" støtte på 1600mhz, men det må settes på manuelt i biosen. Anbefaler at du tar og googler litt og sjekker om andre har erfaring om systemet holder seg stabilt med den hastigheten

 

Har helt ærlig ingen problem med RAM som flaskehals, så orker ikke bry meg. Var bare litt dumbfounded over at BIOS "tok feil". Alt skal oppgraderes om et år elns uansett.

Lenke til kommentar

 

Fra Intel sin side.

Memory Types DDR3 1066/1333

 

CPU støtter ikke minnet ditt.

 

A-ha! Takk. Problem solved isåfall. :)

 

 

Min CPU har i følge Intel støtte for max 1866MHz, men det går altså fint med 2400MHz. At 2500K ikke skulle takle 1600MHz høres helt usannsynlig ut for meg, det er hastigheten jeg hadde på RAM brikkene i mitt X58 system med en mye eldre i7 920 CPU. Men den hadde heller ikke offisiell støtte for 1600MHz.

 

Som en annen sier her så må du nok sette hastigheten manuelt i BIOS. Muligens er det så enkelt som at du velger en XMP profil, men kan også være at du må gjøre det manuelt. Selv mine 2400MHz brikker kjører på 1333MHz om jeg ikke stiller det manuelt..

 

Edit: Hvis du går i CPU-Z og kikker på timingstabellen under SPD fanen, så får du se hva RAM brikkene er "hardkodet" med av muligheter.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...