Gå til innhold

Partisjonerings kludder - hva kan jeg slette?


Anbefalte innlegg

Hei.

Nettop oppgradert til w10, for å så utføre clean install av w10. Da jeg er misfornøyd ønsker jeg å gå tilbake til w8.1 via clean install, og således ønsker å bli kvitt "unødvendige" partisjoner.

 

ser det er flere "gjenoppretingspartisjoner" hvilke av disse kan jeg trygt slette?
jeg ønsker egentlig ingen partisjoner, kun 1 ssd og 1 hdd om du kan kalle det "partisjoner".

Selvfølgelig ønsker jeg ikke å slette nødvendige gjenoppretingspartisjoner/windowspartisjoner, men i mine øyne ser det ut som jeg har noe for mye.

Er det slik at jeg kan slette disse når jeg alikevel kjører w8.1 clean install fra boot, og denne da oppretter minimum av nødvendige partisjoner selv? uansett, hvilke av partisjonene sett under kan jeg slette når jeg clean installer w8.1?

 

håper noen kan hjelpe meg. legger ved bilde av diskoversikt. GoSiXoY.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første og siste er noe som PC produsenten har lagt inn, de blir ikke laget av Windows. 

Hvis du har installasjonsmedium (DVD, USB) så kan du slette alt og installere på en 'blank' disk. Windows lager da to partisjoner, en 100 MB System og resten blir C:

 

er du sikker? partisjonen på 457 var ikke der før jeg oppgraderte til w10.

Hva er EFI partisjonen? kan denne trygt slettes, slik at jeg da eventuelt står igjen med bare C disken/SSD og D disken/HDDn?

Endret av Megaknut
Lenke til kommentar

OK, den recovery partisjonen er noe nytt i Windows. Har ikke sett den i Win7 eller 8.

EFI partisjonen inneholder systemfilene som booter Windows. Det er mulig å installere uten å få den generert, men jeg ser ikke poenget.t

 

takk for svar igjen!

det er greit. For min del har jeg absolutt ingenting i mot å ha den der, så fremt den ikke forhindrer en "ordentlig clean install" eller en lignende ny EFI partisjon vil bli laget, slik at jeg igjen har "for mange og unødvendige" partisjoner eller "duplikater" av partisjoner.

Ergo, hva skjer om jeg sletter den? har dette noe for seg ifht en clean install? om slettet, vil windows 8.1 installern alikevel genere en EFI partisjon på nytt?

Lenke til kommentar

Hvis du booter fra et annet medium (DVD, USB) så kan du bare slette alle partisjoner, og så lar du Windows automatisk opprette det du trenger. 

http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-clean-install-part-1.htm#step11

Det blir som å sette inn en ny disk.

 

EFI partisjonen brukes både av UEFI ("BIOS") og Windows. https://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den første og siste er noe som PC produsenten har lagt inn, de blir ikke laget av Windows. 

Hvis du har installasjonsmedium (DVD, USB) så kan du slette alt og installere på en 'blank' disk. Windows lager da to partisjoner, en 100 MB System og resten blir C:

 

Jeg fikk slike partisjoner, da jeg installert Windows 10 i Hyper-v og UEFI støtten var slått på, så det er nok Windows som lagde de...

Jeg har også 4 partisjoner på min clean install på Laptoppen.

 

Så TS, ikke slett noen av de fire partisjonene på system disken.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...