Gå til innhold

[Løst] Hvordan sette opp Bootcamp med en OSX og to Windows-partisjoner?


Anbefalte innlegg

Sliter litt her. Har bestemt meg for å installere Windows 10 på en av mine iMac'er. Jeg ønsker imidlertid ikke å overskrive Windows 8.1 som jeg har ved siden av OSX på denne maskinen. Jeg vil skape en tredje partisjon og legge Windows 10 på den. Årsaken er at jeg benytter 8.1 mot en Windows server via VPN, og ikke vil slette 8.1 før jeg vet at dette fungerer i Windows 10 også.

 

Så jeg har lastet ned ISO'en og brukt Bootcamp assistant til å lage en USB startpinne. Men Apple har i sin allmektige visdom bestemt at man bare vil ha én OSX-partisjon og én Windows-partisjon, og det er alt Bootcamp assistant vil hjelpe til med. Så nå tilbyr den bare å slette den eksisterende Windows-partisjonen igjen.

 

Jeg ser at Google finner diverse oppskrifter på hvordan man løser dette, men før jeg begynner å se på dem, er det noen som har gjort dette og har en fremgangsmåte som funker? Altså laget to Windows-partisjoner og installert på hver av dem?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd dette selv, men ville forsøkt å krympe eksisterende Windows-partisjon for så å opprette en til for Windows 10. Dette gjør du inne i Windows i Diskbehandling / Disk Manager. Du må kanskje tildele mer plass til eksisterende Windows-partisjon med Boot Camp først.

 

Men anbefaler heller å teste Windows 10 virtuelt, så kan du sjekke at diverse ting funker. Jeg bruker VMware Fusion på min Mac, men det koster penger. Virtual Box er et gratis alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, det kunne være et alternativ. Dette er på en eldre maskin med stor disk, så partisjonene er mer ennn store nok. Og ja, jeg tenkte litt på å teste det virtuelt, men da får jeg erfaringsmessig så mye krøll med tastatur og tegnsett. (Nå er det lenge siden jeg brukte noe annet enn Bootcamp av ytelsesgrunner...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette ble krøllete. Etter mye om og men fant jeg ut at iMac'en var for gammel til å installere Windows 10 på. Så da valgte jeg å gå til den nye maskinen, og installere WIndows 10 under Parallels i en ny virtuell partisjon.

 

Men når det var gjort finner jeg ut at man ikke kan "oppgradere gratis", uten at tidligere versjon av WIndows er installert på samme maskin med det serienummeret jeg vil bruke. Så nå må jeg installere Windows 8 der istedet, og så oppgradere til 10. Skal ikke være enkelt. 

 

Og så får jeg bare håpe at alt virker etter hensikten...

 

Til gjengjeld har jeg hvis dette virker en iMac til overs. Kanskje jeg kan få noen kroner for den... 

 

Oppdatering følger når det endelig er installert og testet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...