Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC kommer ikke gjennom POST, kode b2 på hovedkortet Gigabyte X99a Gaming 7 WIFI


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg kjøpte data deler på komplett i februar, og bygde min egen datamaksin:

 

  • Gigabyte GA-X99-Gaming 7 WIFI, S-2011-3 (E-ATX,X99,8xDDR4,4xPCIe-x16,SLI/CFX,M.2,SATA-Express)
  • Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3 (6-Core,3.3GHz,15MB,140W,22nm,28 PCIe lanes,Haswell)
  • Cooler Master Nepton 240M CPU Kjøler (240mm Radiator, 775/115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1,FM2(+), 16.5~76 CFM)
  • Crucial DDR4 Ballistix Sport 8GB (Kit (4GBx2), 2400MHz (PC4-19200) CL16 SR x8 Unbuff)
  • ZOTAC GeForce GTX 960 2GB PhysX CUDA (ZT-90301-10M)
  • Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm (SATA 3.0 6GB/s, 9,5mm adapter, 550/330Mb/s read/write)
  • Cooler Master B700 VER.2, 700W PSU (ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 4x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD)
  • Windows 7

 

Alt fungerte bra i begynnelsen, bortsett fra noen ganger når dataen bare restartet av seg selv når jeg slo den på noen ganger. Men den da gikk inn til Windows, så jeg ble aldri bekymret over det.

 

Problemet er at det begynte å skje mye oftere, og nå kommer den ikke til Windows lenger. Den kommer ikke til BIOS en gang. Når jeg slår den på så begynner viftene å funke, samt vannkjøling og alle LED på skjermkortet, men skjermen blir alltid svart, og det står en kode på hovedkortet: b2 --> Legacy Option ROM Initialization. Viftene på skjermkort snur seg et par runder når jeg slår dataen på, men så stopper de.

 

Jeg begynte å google på nettet for å se om andre hadde fått samme problemet, og det ser ut som jeg ikke er den eneste. Folk har til å med fått problemer med å ikke kunne POST med USB harddisk som er koblet på, men jeg har ingen. Jeg har prøvd noen ting som har blitt anbefalt:

 

  • bruke en andre PCI-E slot - hjalp ikke
  • bruke en andre strømkabel fra PSU - hjalp ikke
  • oppdatere BIOS (klarte å gjøre det akkurat sist gang jeg rak å kom inn til BIOS og Windows) - hjalp ikke
  • CMOS på BIOS - hjalp ikke
  • bruke bare en rambrikke - hjalp ikke (fikk til og med kode 50 på hovedkortet: Memory initialization error occurs. Men etter å ha slått den på noen ganger ble den kode borte, og da kom jeg igjen videre til kode b2)
  • ta av vannkjøling og sette den på igjen - hjalp ikke
  • ta av batterien fra hovedkortet, vente 10 minutter (ventet 18) og sette den inn igjen, det skulle nullstille BIOS - hjalp ikke

En andre ting jeg provde var å starte dataen uten å koble PCI-E strøm til skjermkortet. kode på hovedkortet ble fortsatt b2.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor den funket bra før, og plutselig begynte å slitte med å komme seg inn i Windows (uten at jeg har endret noe på BIOS eller overclocket - jeg overclocket den aldri), og nå funker ikke i det hele tatt.

 

Jeg har snakket med Komplett, og de har sakt at det er noe feil med skjermkort og at jeg må returnere den, men jeg tviller på det. Jeg har prøvd skjermkortet på en P8P67 Pro hovedkort til en venn, og det funket ikke heller - men jeg vet ikke om det er fordi de ikke er kompatibel med hverandre. Jeg prøvde også hans Gigabyte GeForce 580 GTX på min datamaskin, og jeg fikk kode 50 med den på hovedkortet, så jeg kan ikke ta noe fra den feilsøk.

 

Hvis noen har noen tips, jeg vil gjerne prøve alt mulig, fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse datamaskinen. Takk for hjelpen!

 

Mvh

Daniel Monteiro

Endret av daniel23rally
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør sjekke om alt er riktig installert.

Sjekk om grafikk kortet er installert i riktig spor og at riktig strøm kabel er plugget til skjermkortet ditt.

 

Hvis du får startet PC og kommer deg inn i BIOS, sørg for å gå gjennom listen NØYE. Sørg for boot listen starter med harddisken --> CD-ROM .. osv.

 

Hvis du er usikker på om ting er endret vilt i BIOS'en, ta å reset den til deafult og gå gjennom listen, kun endre det som er vitkig.

I tillegg fjern logo booten i BIOS (sett den til disable), da vil du se mer om hva som lastet inn (POST).

Lenke til kommentar

Update:

 

Prøvde å reset CMOS igjen med bruk av en knap på HK, men det samme skjer, jeg får fortsatt kode b2.

 

Har da prøvd å oppdatere BIOS fra en minnepen, som er beskrevet på bruksanvisningen, men ingenting skjedde heller...

Jeg er svært svært forsiktig når det gjelder å flashe BIOS, for å si det sånn: Jeg kommer ALDRI til å røre mitt BIOS.  Ting som kommer rett fra fabrikken SKAL funke med det BIOS'en som følger med. Med mindre fabrikken sender ut klar beskjed om at det MÅ flashe's da det er oppdaget noe feil.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke om alt er riktig installert.

Sjekk om grafikk kortet er installert i riktig spor og at riktig strøm kabel er plugget til skjermkortet ditt.

 

Hvis du får startet PC og kommer deg inn i BIOS, sørg for å gå gjennom listen NØYE. Sørg for boot listen starter med harddisken --> CD-ROM .. osv.

 

Hvis du er usikker på om ting er endret vilt i BIOS'en, ta å reset den til deafult og gå gjennom listen, kun endre det som er vitkig.

I tillegg fjern logo booten i BIOS (sett den til disable), da vil du se mer om hva som lastet inn (POST).

 

Det har jeg gjort igjen, og har hatt en venn som har bekreftet at alt står riktig. Egentlig så står alt sånt som det sto før, da PCen funket bra. Jeg begynte å få kode b2 uten å røre på noe, den bare kom en vakker dag...

 

Den går ikke gjennom POST en gang, så jeg kan ikke sjekke noen ting.

 

Og om BIOS, ting skal fungere fra fabrikken, men det er definitivt noe som ikke funke her. Har lest om mange andre som måte koble av alle USB harddisk for å kunne starte PCen. Det ser ut som X99 Chipset har hatt mange problemer.

 

  • funkweb: har du noe erfaring med en X99 HK? Hvis ja, hva har skjedd og hva måte du (eller andre) gjøre?
Lenke til kommentar

Høres veldig ut som en defekt komponent egentlig. Problemet er bare å få stilt diagnose. Har du muligheter for å få prøvd andre komponenter som er kjent fungerende, slik som ram, gpu og cpu?

 

Jeg har som sagt prøvd en 580 GTX og det funket ikke, siden jeg fikk kode 50. Men det kan være at det var pga RAM. kode 50 er nå borte, så jeg skal kanskje prøve med den inn igjen. Vet du om HK og den 580 GTX GPU er kompatibel?

 

Kan også prøve med RAM som min venn har. Men har ikke noe andre CPU, jeg kjenner ingen som har en i7-5xxx som passer på socket 2011v3

Endret av daniel23rally
Lenke til kommentar

Overså at du hadde prøvd gpu, men da er det nok ikke det, får du prøvd annen ram, så er det nok lurt. Erfaring tilsier at ram ikke er uvanlig problem. Når det gjelder kortet du prøvde så skal det fungere ja, jeg har hvertfall ikke vært borti gpu som ikke er kompatibel før.

Lenke til kommentar

Overså at du hadde prøvd gpu, men da er det nok ikke det, får du prøvd annen ram, så er det nok lurt. Erfaring tilsier at ram ikke er uvanlig problem. Når det gjelder kortet du prøvde så skal det fungere ja, jeg har hvertfall ikke vært borti gpu som ikke er kompatibel før.

 

Skal se om jeg kan prøve både RAM og den 580 GTX igjen i kveld og så skrive her hvordan det gikk.

 

kjipt, muligheten hovedkortet er defekt? hm hm, men det har funket før for deg bortsett fra at den har restartet her og der noe jeg mistenker at powersupply mister loaden sin og den repeterer igjen.

 

Du har ikke prøve en annen powersupply bare for å sjekke?

 

Det er det jeg mistenker. Den HK er også ikke til salgs lenger på Komplett.no, og den modellen er ikke så gammel...

 

Siden jeg har lest mange steder at folk får samme problemet (at PCen restarter seg selv) og det slutter å skje når de kobler av alt som er lagringsenhetter med USB, da tenkte jeg at PSU burde være bra.

Men skal prøve å se om jeg kan få låne en til en venn bare for å bekrefte.

Endret av daniel23rally
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...