Gå til innhold

Portefølje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

Dette var en utfordring.....Her må det synke litt inn. Har vært innom et par ganger allerede....og kommer nok innom flere ganger. Et bilde som gjør en nysgjerrig...og setter noen tanker i sving.

Lenke til kommentar

Å ta bilder hvor lyset gjennom et vindu skal skape seeropplevelsen er fascinerende men ikke helt enkelt å få til. Prøver ofte på dette selv men blir sjelden helt fornøyd. Med din sans for komp og motiv samt gode kunnskaper når det gjelder etterbehandling burde alt ligge til rette for et godt resultat. Dette bildet har samme utgangspunkt som ditt forrige men med litt forskjellig uttrykk. Det er alltid et spørsmål hvor mye lys som skal skinne igjennom, valg av og plassering av motiver i rommet etc. Dette bilder ser jeg jeg slik er lagt der for at du i utgangspunktet skal betrakte de og gjøre deg inntrykk av ved hjelp av lyset fra vinduet. Og da er det ingen dum ide å la oss betraktere å få del i dette gjennom bildet som viser her. Komposisjonsmessig synes jeg derfor dette "sitter" godt og jeg mener det er riktig å ta med kontur av dør/bilder på vegg på den ene side og karm/stolpe ? på den andre side som en ramme rundt hovedmotivene. Kameravinkel er også viktig her med tanke på hvor mye som skal vises og gjenkjennes i bildene. Synes du har lykkes godt med det, du ser akkurat så mye (eller lite) slik at nysgjerrigheten pirres.

 

Vennlig hilsen Ragnar

Lenke til kommentar

Fin måte å få vist litt mer av sin egen produksjon på også dette.

Her liker jeg både oppsettet og ideen uten at jeg skal gå no' større inn på tolkning.

Her som ellers i dine presentasjoner blir det vanskelig å blande seg borti komposisjon og lysbruk da jeg i dette tilfeller går ut fra at alt lys vi ser i bildet er det som kommer inn gjennom vinduet.

Nå kan man selvfølgelig spørre om det hadde blitt bedre om døra ikke hadde skåret over hjørnet på det nærmeste fotografiet? men tipper du du så noe i retning av at det kanskje laget en bedre spenning i bildet for det er slike små ting som skiller et bra bilde fra et som ikke er fullt så bra.

 

Roar

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Det var det han etterlot seg, minner fra huset. Bilder fra flere rom sirlig plassert, slik at de kommer frem i lyset når du åpner døra og går inn... Huset er forlatt, men minnene ligger igjen.

Ble kanskje litt høytflyvende og sært, men det var nå det som jeg tenkte om bildet....

Når det gjelder det tekniske, hiver jeg meg fint på de andre:-)

Lenke til kommentar

Et bilde som trekker min oppmerksomhet. Spinner også selv videre på hvordan event. en versjon 2 kunne fremstå. Hva med en avfotografering av vindus veggen for så å la det bilde ta plass nærmest kamera ? mvh Ibn

 

Helt klart en svært kreativ ide, og som er veldig genial Ingvald. Skal ha den i bakhodet for litt modning. Supert innspill - setter veldig pris på det :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Å ta bilder hvor lyset gjennom et vindu skal skape seeropplevelsen er fascinerende men ikke helt enkelt å få til. Prøver ofte på dette selv men blir sjelden helt fornøyd. Med din sans for komp og motiv samt gode kunnskaper når det gjelder etterbehandling burde alt ligge til rette for et godt resultat. Dette bildet har samme utgangspunkt som ditt forrige men med litt forskjellig uttrykk. Det er alltid et spørsmål hvor mye lys som skal skinne igjennom, valg av og plassering av motiver i rommet etc. Dette bilder ser jeg jeg slik er lagt der for at du i utgangspunktet skal betrakte de og gjøre deg inntrykk av ved hjelp av lyset fra vinduet. Og da er det ingen dum ide å la oss betraktere å få del i dette gjennom bildet som viser her. Komposisjonsmessig synes jeg derfor dette "sitter" godt og jeg mener det er riktig å ta med kontur av dør/bilder på vegg på den ene side og karm/stolpe ? på den andre side som en ramme rundt hovedmotivene. Kameravinkel er også viktig her med tanke på hvor mye som skal vises og gjenkjennes i bildene. Synes du har lykkes godt med det, du ser akkurat så mye (eller lite) slik at nysgjerrigheten pirres.

 

Vennlig hilsen Ragnar

 

Takk for en utførlig tilbakemelding Ragnar. Når jeg tar bildet, så har jeg som regel en liten ide om hva jeg vil prøve å formidle. Jeg kunne gått mye trangere, men ville ha 3 "rammer" i dette bildet - en for lyset (vinduet), en for selve bildene (døra innenfor karmene) og en for rommet (ramma gitt av bildet) - pluss at jeg omfavner kvadratiske formater hvis jeg kan. Det hele er ment å underbygge et ikke helt entydig "hva har jeg tenkt her" budskap - det er med på å skape litt undring. Jeg svarer Pentaxen på hva jeg egentlig hadde i bakhodet forut for fotoet - så du får titte litt på svaret til ham :)

Men igjen, mange takk Ragnar!

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Ragnar sier dette på en utmerket måte. :thumbs:

Ellers kunne det vært artig å sett en variant der døra var mer lukket, der vi fikk følelsen av skikkelig å smugtitte på bildene som lå der, da måtte du nok tatt et steg til til høyre før du knipsa kanskje.. You see?

 

Ja, enig hvis det var sentralt å få frem et smugtitter uttrykk - da hadde det vært en god ide :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Fin måte å få vist litt mer av sin egen produksjon på også dette.

Her liker jeg både oppsettet og ideen uten at jeg skal gå no' større inn på tolkning.

Her som ellers i dine presentasjoner blir det vanskelig å blande seg borti komposisjon og lysbruk da jeg i dette tilfeller går ut fra at alt lys vi ser i bildet er det som kommer inn gjennom vinduet.

Nå kan man selvfølgelig spørre om det hadde blitt bedre om døra ikke hadde skåret over hjørnet på det nærmeste fotografiet? men tipper du du så noe i retning av at det kanskje laget en bedre spenning i bildet for det er slike små ting som skiller et bra bilde fra et som ikke er fullt så bra.

 

Roar

 

Det er nok ikke min produksjon, men bilder som jeg fant på location. Jeg prøvde først en utgave hvor alle bildene var synlig og mer i en rett linje, men som du helt riktig påpeker - det gir mer spenning å lage det litt mer uryddig. Samt at det nærmeste bildet er et slags forsøk på å visualisere en ikke helt fullført historie (derfor en liten flik igjen). Gode observasjoner Roar som jeg takker for :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Det var det han etterlot seg, minner fra huset. Bilder fra flere rom sirlig plassert, slik at de kommer frem i lyset når du åpner døra og går inn... Huset er forlatt, men minnene ligger igjen.

Ble kanskje litt høytflyvende og sært, men det var nå det som jeg tenkte om bildet....

Når det gjelder det tekniske, hiver jeg meg fint på de andre:-)

 

Veldig interessant å høre hvordan du leser bildet - det er ufattelig kjekt å lese dette Pentaxen. Og du er svært nær grunntanken bak bildet.

Tittelen er jo ikke direkte ledende, så her må det litt grubling til. Men jeg ville prøve å formidle en slags tidsportefølje av selve rommet - en slags visuell tidsmaskin. Hvert bilde er ment å illustrere en epoke for rommet, hvor det nærmeste er den siste. Det nærmeste bildet er ikke fullt synlig - en liten flik står igjen, noe som tyder på at tiden er i ferd med å løpe ut for rommet, men man vet jo ikke helt konkret hva slutten vil bli. I håp om at rommet og bygget aldri vil bli revet og nye bilder kan legges til i porteføljen :)

Takker så mye Pentaxen, og håper at jeg kan komme med flere slike "nøtter".

mvh

Jan

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...