Gå til innhold

Valg av NAS for hjemmebruk (media, back-up, cloud)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lenge tenkt på å skaffe meg en NAS, og nå begynner jeg å kjenne at det ikke er mye igjen på avtrekkeren. Dermed søker jeg litt stalltips fra folk som gjerne har litt mer peil enn meg :)

 

Den skal være til hjemmebruk. Lagring av filer, både private back-ups og som medieserver, slik at jeg kan eliminere HDD fra den stasjonære.

 

Spørsmålet er da om jeg skal bygge selv eller kjøpe ferdigbygg. Jeg har prøvd å sette sammen noen på Komplett, men kommer fort opp i 10 000 kroner da. Det er litt utenfor budsjettet, som egentlig er nærmere 4000 kr, uten disker.

Jeg tenker at i en ferdig-NAS bør jeg ha mulighet for å sette inn fire disker. Men da er spørsmålet om jeg MÅ sette inn fire disker med en gang for at den skal fungere? Om jeg kommer til å fylle opp 4 svære disker med plass er jo også en faktor... Tankegangen er i retning "heller safe enn sorry", men det kan jo fort være sløsning. Om det er RAID, så blir vel mye av diskplassen spist opp av dette. 4 disker blir til "én", right?

 

Jeg har lest litt tester hist og pist, men kommer ikke helt frem til en konklusjon. Det er mye av det vanlige med produsenter som ikke gjør noen av modellene "fullstendige". Ethernet og HDMI på modell X, men mangler USB3. Modell Y dermimot har flust av USB3, men ikke Ethernet. Skjønner tegninga.

Det står også mye om "transcoding" og hvorvid den og den modellen er gode på det. Konklusjonen der ser ut til å være at ingen av dem er spesielt gode. Med mindre den suger på noe annet, da er transcodinga god. Og det skal sies at jeg er usikker på hva transcoding egentlig er og hva det her går ut på x) Video-streaming?

 

De jeg har sett på av ferdig-NAS er følgende:

Asustor 5004T

Synology 415+

Synology 415play

 

 

Hjemmebygg vs. ferdigbygg er:

  • Noe ekstra dill å holde på med.
  • Fleksibilitet mtp. utbygging av plass, software, etc.
  • Mye bedre specs.
  • Litt morro å mekke egen "server", tenker jeg.

vs.

  • Enkelt og greit, ferdig satt opp.
  • Plug and play.
  • Specs´a høres så små ut. "1GB RAM", "Celeron", "Atom" er ikke akkurat noe som roper ytelse, afaik.
  • Pris.

 

En annen ting er om det er mulig å installere f.eks Jottacloud på en NAS? Eller er det kun de store Amerikanske tjenestene som Dropbox som er støttet (regner med det krever offisielle plugins fra NAS-produsenten).

 

Litt av poenget med NAS-en er at den skal kunne stå på ganske 24/7, slik at jeg kan ha tilgang til filene mine selv om jeg er avgårde på jobb.

 

 

Håper det ikke ble for mye rot her nå, får bare skrike ut om noe er uklart :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan fint ha bare en disk på en nas, noen nas vil legge boot partisjon på disken, andre har det som flash.

Min erfaring er at ekstrasoftware til nas er ineffektivt. Det er bedre å streame over smb enn dlna, upnp osv.

Jeg ville kjøpt en som har et minst mulig custom fiwmware, noe som ligner på debian etc. Evt at du kan installere en ren debian eller archlinux distro, da kan man installere alt av pakker.

Istedenfor å kjøpe nas med hdmi osv osv ville jeg heller brukt pengene på en nas med bedre hardware. En raspberry pi fungerer fint som mediaserver, med mobil som fjernkontroll, (rpi kan også brukes som nas den og med usb disker).

Jeg bruker streamer fint musikk og video over FTP app på ipad iphone eller ipod, da får jeg musikken min uansett hvor jeg er i verden. Finnes en haug av apps og pakker til å gjøre nettop dette, men de bruker ofte masse datakraft og båndbredde, og er alltdid tregt.

På noen nas kan man installere dropbox, men ikke jottacloud da det ikke finnes linux versjon der enda. Du kan også sjekke opp btsync eller syncthing, det fungerer som din egen dropbox med lagring på nasen din.

 

Mine krav til nas:

SMB / cfis /appleshare

FTP (til streaming osv osv)

SSH login, da kan du bruke win scp til å håndtere filer på windows.

 

Min generelle erfaring er at det er alltid best å bruke tradisjonelle verktøy/pakker til å administrere backup, treaming osv osv. Det bruker minst ram, systemressurser, mer responsivt osv osv.

 

Du kan jo prøve å sette opp nas selv, jeg har en Pogoplug v4 (20 $) som jeg har installert debian på, bruker en usb wd passport disk. Et anet alternativ kan være banana pi (35$ og 1Gb ram), har sata kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...