Gå til innhold

Hvor raskt starter PCen din *EGENTLIG* opp?


Blib

Anbefalte innlegg

Argh, jeg så akkurat en utrolig spennende post hvor folk kunne poste hvor lang tid de brukte på oppstart. Dessverre var den ødelagt av et helt LASS med idioter som spammet og ødela hele tråden følte jeg.

 

Men jeg syntes det var en god ide, og her vil jeg vite følgende:

- PC Specs, spesielt RAM, harddisk, hovedkort og CPU

- Oppstartstid, MÅLT, i sekunder. *Ingen* skal si ting som "ca 1 min", "mellom 1 og 2 min", "så lang tid som den trenger", "2 sek fra Hibernate" eller noe annet.

 

Jeg vil virkelig se om det er store forskjeller der ute, hovedsakelig på de som har f. eks Raptor eller Seagate-disker.

 

Skal måle min når jeg kommer hjem.

 

Forresten, målinger med å telle "1001, 1002, 1003" inni seg selv er lov. Er ikke alle som har en stoppeklokke liksom. Men prøv å bruke et armbåndsur eller noe da, så det blir iallefall smånøyaktig :)

 

Så gjør en skikkelig test og la konkurransen begynne! (PS: Ikke tweak på masse ting i BIOPS slik at masknen din starter ekstra raskt opp, for så å sette den tilbake etterpå. Jeg vil ha den tiden maskinen din bruker når den er slik du alltid har hatt den.)

 

Tiden som skal tas er fra du trykker på "Power"-knappen frempå kassen, en skikkelig kaldstart, til du er på skrivebordet og PCen din er brukelig.

 

Hadde en kamerat som måtte vente i ca. 1.5minutter etter han så skrivebordet til han kunne bruke et program. da må du også ta med de 1.5 minuttene ):)

 

Så, lykke til folkens. May the best nerd win!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse målingene er nesten meningsløse, ettersom tiden avhenger veldig av hvor mange programmer som starter idet windows starter. ( virusprogrammer, msn, pop-up stoppere, kazaa :-) osv.)

 

En bedre måling er å ta tiden til påloggingsboksen kommer opp, men den er det jo ikke alle som har.

Med mindre alle som poster her skriver opp alt som kjøres, så blir det meningsløst.

 

PCen min brukte 34 sekunder da jeg installerte Windows på nytt og alt var clean. Nå nærmer det seg 1 minutt...

Lenke til kommentar

jeg synes det er et helt greit spørsmål jeg.

 

Et stort problem her i forumet at etterhvert begynner folk å krangle mer seg i mellom og så er det definitivt ikke personen som stilte spørsmålet i utgangspunktet som blir besvart...folk burde bli flinkere til å holde seg til temaet...

 

Og NATURLIGVIS avhenger det veldig mye av hvor mange programmer etc en har oppe, men det er jo en del av spørsmålet selvsagt. Avhenger jo av hvor mange programmer, hvor mye ram/cpu etc...

 

poenget er at det er et helt ok spørsmål og stille, og ikke kritiser de som stiller et helt greit og fornuftig spørsmål...

 

ang min oppstartstid så var det 55 sekunder.

Lenke til kommentar

Noe annet som er svært viktig er operativsystemet.

Med win2000pro bruker PCen min 2min og 12 sekund.

Med winXP bruker den 33sekund.

 

CPU: XP2600+tb

HK : Asus A7N8X deluxe

RAM: 1GB TwinMos 333mhz

System HD: WD 80GB

slave HD : Seagate 120GB

 

 

Er det en måte å få tweaket litt med oppstarten i win2k? Den står veeeldig lenge på det windowsmerket.

Lenke til kommentar

Da er det på tide med å rydde opp i rotet, og det er ikke nødvendig med å formatere c og legge inn win på nytt. http://www.windows.no/art.php?artikkelid=3373

Les den, mye av det som står der har eg gjort i årevis. De nevner system mechanic, har brukt det i årevis. Har og norton utilities + fix-it utilities 5.

 

Min pc bruker ca 1min på starte opp alle disken viftene osv, men om win bruker 30s eller 60s på å starte, betyr jo veldig lite i grunnen. Noen som har det travelt :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...