Gå til innhold

Gå enda en linje etter fullført VGS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal nå gå mitt siste år med VGS (VG3 påbygg). Når jeg er ferdig med det så må jeg ta 3, kanskje 4 år før jeg kan studere det jeg har lyst til.

 

Tenker å jobbe da, men samtidig så har jeg alltid hatt lyst til å gå TIP, siden jeg er glad i å drive med bil, så tenkte at jeg kanskje kunne tatt TIP på VGS samtidig. Hvis jeg har fullført 3 år videregående opplæring, kan jeg da ta 1 år TIP også et år med et bilfag, og da være ferdig med den linjen også? Har jeg fortsatt rett til skoleplass da (selv om dette ikke er noe linje med høyt snitt for inntak)?

 

Er hovedsakelig fordi jeg synes det kan være morro, men hvis jeg da får mulighet til å kanskje ta en lærlingplass om jeg ikke får studert det jeg vil, så er det midt i blinken. Da kan jeg eventuelt drive med en jobb innenfor bil i noen år, og hvis jeg ikke liker det etterhvert, så har jeg jo generell studiekompetanse til å studere hva jeg vil. 

 

ewis1.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kun rett til å fullføre videregående opplæring én gang. Du vil altså ikke ha rett på skoleplass når du er ferdig med et utdanningsprogram. (Ung.no: Ungdomsrett.) Yrkesfagelever kan dog ha rett til 4 års opplæring dersom det er fastsatt i faget. Ta deg en tur til fagrådgiver på skolen din og spør hvilke regler som gjelder for deg/for utdanningsprogrammet du tar.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

 

Hvis man eventuelt ikke har rett, betyr det at man ikke får lov, eller at du bare ikke blir prioritert ved inntak?

Det betyr selvfølgelig at du har lov, men at du på ingen måte blir prioritert i forhold til de som går fra starten av, og ikke har fullført.

 

 

Er du sikker på dette? Jeg er ikke sikker men mener å ha hørt at en ikke får dekket mer enn en videregående utdanning, altså man får ikke gå en til om man allerede har fullført en retning. Evt må man betale selv, men tror ikke det finnes løsninger på dette uten om ved private skoler. 

 

Sakset fra unginfo.oslo:

 

Hvis jeg har fullført studieforberedende på vgs og angrer, kan jeg da ta en yrkesfaglig utdanning etterpå?

Kort oppsummert er svaret: I utgangspunktet nei, men det finnes alternative muligheter og veier til yrkeskompetansen allikevel.

Hvis man har fullført videregående opplæring har man ikke rett til voksenopplæring og videre ikke rett til å ta videregående på nytt. Men kontakt allikevel Voksenopplæringen der du bor og spør om du kan søke. Kanskje det finnes en ordning der du kan søke om plass (uten å ha rett til plass) og kan komme inn hvis det er plass.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Venter du på å få alderspoeng for enklere å komme inn på studiet? Det finnes uendelig raskere måter å komme inn på et studie enn ved å sanke alderspoeng. Du kan forbedre vitnemål, og du kan få to ekstrapoeng for ett av disse alternativene: Militæret, folkehøgskole eller ett år på høyere utdanning (f. eks. et årsstudium på 60 studiepoeng).

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å søke Politihøgskogen, og da må jeg vente til jeg har fylt 20. Jeg fyller for sent til å komme inn samme år som jeg fyller 20, så da blir det et ekstra år. Men har også noen prikker på førerkortet mitt som går vekk når jeg fyller 22, og hvis det ødelegger for vandelssjekk, så får jeg ikke søkt før jeg da er 22. 

 

Men uansett om det er riktig eller ikke, så har jeg alltid angret litt på at jeg ikke gikk TIP, siden jeg er veldig glad i å drive med bil, og gjerne skulle ha gått det og lært meg mye. Kanskje jeg finner meg komfortabel i bilyrke likevel?

 

Er heller ikke sikkert jeg kommer inn på PHS grunnet litt dårlig fargesyn på visse farger, så da må jeg ha en plan B.

 

Men jeg kan jo vente til jeg begynner på skolen i høst og spørre rådgiver. Er ikke akkurat noe hastverk å få vite dette, har fortsatt fram til mars om jeg eventuelt skulle søkt det.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å søke Politihøgskogen, og da må jeg vente til jeg har fylt 20. Jeg fyller for sent til å komme inn samme år som jeg fyller 20, så da blir det et ekstra år. Men har også noen prikker på førerkortet mitt som går vekk når jeg fyller 22, og hvis det ødelegger for vandelssjekk, så får jeg ikke søkt før jeg da er 22. 

 

Men uansett om det er riktig eller ikke, så har jeg alltid angret litt på at jeg ikke gikk TIP, siden jeg er veldig glad i å drive med bil, og gjerne skulle ha gått det og lært meg mye. Kanskje jeg finner meg komfortabel i bilyrke likevel?

 

Er heller ikke sikkert jeg kommer inn på PHS grunnet litt dårlig fargesyn på visse farger, så da må jeg ha en plan B.

 

Men jeg kan jo vente til jeg begynner på skolen i høst og spørre rådgiver. Er ikke akkurat noe hastverk å få vite dette, har fortsatt fram til mars om jeg eventuelt skulle søkt det.

 

Det lureste du kan gjøre er å henvende deg til lokale bedrifter som driver med bil, forklare situasjonen din og at du ønsker å skru og teste ut yrket for da å prøve å komme inn som hjelpearbeider. Etter 5 år kan du ta fagbrevet som praksiskandidat. 

 

Ift alder så kan du søke det året du fyller 20. Sakset fra opptakskrav:

 

  • Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
Lenke til kommentar

Men så er jeg ferdig på VGS det året jeg fyller 20 da, så burde nok vente et år uansett. 

 

Er det noe sjans å spørre bedrifter om sånt? De fleste gidder vel ikke med mindre du er kompetent nok eller har utdanning. Men når jeg blir ferdig med skolen er jeg jo "helt fri" så da kan jeg jobbe når som helst, noe som hvertfall hjelper.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Men så er jeg ferdig på VGS det året jeg fyller 20 da, så burde nok vente et år uansett. 

Hvorfor skal du vente? Greit nok at politigeneralist ikke er verdens tryggeste utdannelse, så du kan risikere å gå uten jobb en stund etter studiene, men det er da virkelig bortkastet tid å gå yrkesfag på videregående når du allerede har fullført 3-årig videregående skole. Da er det mer fornuftig å få seg en jobb med ok lønn, for eksempel på et lager, så du sparer opp litt penger. Særlig andre året på PHS vil du trenge litt ekstra penger, og det vil være vanskelig å kombinere praksis med en deltidsjobb – spesielt med tanke på at du som politistudent ikke vil kunne ta hvilken som helst jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...