Gå til innhold

[Løst] Leter etter Dokumentaren "Tatere" av Vibeke Løkkeberg fra 1973


Anbefalte innlegg

Er på leting etter denne dokumentaren da den tar for seg en del tragisk lokalhistorie om stedet jeg bor på nå.

 

Sendte mail til NRK om de kunne informere meg om hvem som hadde distrubesjonsrettigheter, siden de var de første som sendte dokumentaren i 1973, men det hadde de ikke noe annet svar på enn at de ikke satt med rettighetene..

 

Har googlet litt frem og tilbake, finner den heller ikke listet opp som en av produksjonene til Vibeke Løkkeberg på hennes IMDB profil heller.. Prøvde også Youtube, da litt slike eldre dokumentarer til tider kan havne der. Men liten lykke der eller på andre diverse nettsider..

 

Så gjør ett siste forsøk her inne, noen som klarer å finne ut hvor jeg kan få sett eller få tak i den dokumentaren..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal vere ein kortfilm som omhandlar forholda på arbeidskolonien "Svanviken", der taterar frå heile landet (?) vart sende for at dei skulle gje slepp på kulturen sin. Temaet har dermed også nasjonal interesse. Filmen skapte stor debatt, som førte til at arbeidsleiren seinare vart avvikla. I følgje diverse sider vart filmen produsert for NRK.

 

I følgje denne sida har NRK avtale med rettigheitshavarane om å kunne publisere alt som NRK har produsert eller finansiert fram til 1997. Eg oppfattar det dermed slik at NRK er rett adresse for ein førespurnad om filmen. På den same NRK-sida finn du også ei epostlenke "send oss dine ønsker her".

 

Oppdater gjerne tråden dersom saka vert løyst.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ved kontakt med NRK kan det kanskje vere verdt å nemne at filmen vart vist i programmet "Vindu mot vår tid", som gjekk på lufta 13/12 1973 kl. 20:30. I Aftenposten Aften 13/12 s. 25 finn ein denne omtalen:

 

attachicon.gifUten navn.jpg

Takker så mye, tok kontakt med NRK igjen, som vidreformidlet spørsmålet til en rettighetsansvarlig i NRK, og fikk nå en mail som bekrefter at det er NRK som sitter med rettighetene til filmen.

 

Så skal høre om de kan legge ut filmen på nettsidene sine nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...