Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedkurs-hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på mopedkurs siste fredagen i juli, og jeg lurer på et par ting som keg håper jeg kan få litt hjelp til.

Er det mangen "voksne" som tar mopedlappen? Eller kommer jeg (24 år) til å være den eldste blant 15-16 åringene?

Jeg velger scooter i stedenfor bil, pga det er billigere og mer praktisk for meg.

Må jeg ha med hjelm og utstyr selv, eller får man låne?

Hvor lenge varer kurset, første dagen var fra 13.00-17.00, men regner med det går over flere dager?

Og må man vite mye før man starter på kurset?

Tar man teorien før eller etter kurset?

 

Til slutt, er det noe spesielle tips jeg kan ta med meg, noe jeg bør gjøre/ikke gjøre?

Pleier slike kurs gå bra, eller være vanskelige?

Jeg har forresten ikke mulighet til å øvelsekjøre med noen. Kjenner ikke noen som har MC-sertifikat, og i tillegg tenkte jeg å kjøpe scooter etter at kurset og teori var bestått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teorien tar du først fordi du må vite regler før du kommer på veien. Det er ikke veldig vanlig at voksne tar mopedlappen da de fleste får det i 16 års alderen.

 

Det er ikke "flaut" eller no å ta lappen når du er 24 år, økonomiske og praktiske grunner er viktig å tenke på. Bensinkostnader, forsikring, veiavgift etc, du sparer mange tusen i måneden på å ha scooter, smart valg. Mer penger til ØL! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror det med hjem varierer fra skole til skole. Men du skal jo uansett ha hjelm, så det er nok like greit å bare skaffe en med en gang.

De fleste kursene varer over før kvelder ja, og avsluttes med langkjøring. Kurset er ikke vanskelig, og krever ingen ferdigheter. Folk har kjørt ut, vraket scooterene og fortsatt fullført. Det vanskeligste er teorien som du tar etter kurset, men det går fint om du leser og øver skikkelig. Anbefaler teoritentamen.no, da disse testene er veldig like prøven du får hos vegvesenet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tusen takk for begge svar :)

Hørte med kjøreskolen angående utstyr osv, og det kostet 1000,- ekstra for å låne scooter til undervisningen, er dette dumt?

Hjelm kunne jeg låne, men det er nok greit å kjøpe sin egen ja.

1000 kroner høres mye ut. Hadde ringt litt rundt.
Lenke til kommentar

Du blir nok den eneste over 17 år på kurset (nå vet ikke jeg hvor populært det er for voksne å ta mopedlappen der du tar). Du trenger absolutt ingen ferdigheter eller å vite noe om å kjøre på forhånd. Men jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på trafikkregler så du ikke må lære alt fra scratch. Kuset er 14 timer (ikke klokketimer, men skoletimer på 45 min). Kjøp din egen hjelm, men utover det er det ikke noe annet utstyr du trenger så lenge du kler deg etter vær og kjøreforhold. Så lenge du er med på kurset så får du lappen. Teorien er heller ikke veldig vanskelig så lenge du tar deg litt til på å forberede deg.

 

Og en anbefaling til når du skal kjøre etter du får lappen så ikke la biler presse seg forbi deg. Jeg ser alt for ofte at mopeder kjører for langt til siden som gjør det veldig lett for biler å presse seg forbi og det skaper farlige situasjoner. De fleste i trafikken er alt for dårlig til å gi oss mopedister nok plass. Vi er tross alt de ferskeste trafikantene. Dette opplever jeg stor sett hver dag selv om jeg kjører trimmet moped som klarer å holde øvre fartsgrense og jeg kan gi meg selv litt mer plass om biler blir for nærgående. Jeg pleier å plassere meg slik at bilene ikke kan presse seg forbi og ikke slippe dem forbi før det er forsvarlig.

 

En annen ting jeg vil anbefale deg er å fjærne variatorringen. Da vil du klare å holde høyere fart i bakker og du vil få bedre aks slik at du kommer deg fortere ut av veikryss og opp i fart. Og farten øker ikke med mer enn ca. 5 km/t så du vil ikke få noe problemer med politi om du skulle bli kontrollert. Jeg hjalp en kompis med å gjøre dette og han sier han opplevde mye færre farlige situasjoner. Toppfarten ble 55 km/t etter vi fjernet den.

 

Ellers så er det bare å bruke hode når du kjører og ikke gjøre noe dumt og holde mopeden i stand så bør det gå bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips og råd!

Setter stor pris på dette.

 

Tenkte å kjøpe meg scooter etter fullført opplæring og lappen i hånda.

 

Har veldig sansen for Vespa, liker utseende dems, men er åpen for andre anbefalinger i merker.

Lønner det seg å kjøpe brukt eller nytt? Har rundt 18-19 000 til scooter kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...