Gå til innhold

Starter på Dataingeniør Y-veien til høsten, trenger 10 ekstra studiepoeng første semester..


nems

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til hvordan jeg kan få til dette?

 

Fikk beskjed fra Lånekassen idag om at jeg ikke får studielån da jeg har -90 poeng i systemet deres.

Dette skyldes en avbrutt utdannelse på tekniskfagskole for ca 10 år siden.

 

Jeg spurte om det ikke hjalp at jeg faktisk har betalt studielån siden det og har veldig lite igjen men det hadde ingen ting å si. Reglene sier at hvis man ikke står eksamen så regnes dette som forsinkede studier og har man mer enn to semestre i minus (60) så får man ikke støtte.

 

Første semester på Ingeniør gir meg 20 poeng så vidt jeg kan se så jeg er nødt til å prøve å få 10 poeng til.

 

Det bør jo fortrinnsvis være noe jeg ikke trenger å jobbe så mye med hvis noe sånt finnes, noen som har noen tips til dette? Eller tips til hvordan jeg kan komme meg forbi dette fjaset med minuspoeng? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et semester fulltid er vel 30 studiepoeng så du skulle normalt ha tatt igjen det du mangler til jul. Det er verdt å ta et ekstra fag i din situasjon slik at du ikke fortsatt står uten studiestøtte om du skulle stryke i et fag eller bli syk på eksamensdatoen. Lånekassen har null forståelse hvis noe slikt skulle intreffe (sykdom).

Lenke til kommentar

Nei siden jeg går Y-veien har jeg, etter hva jeg kan se ut fra HIOF sine sider, kun 20 studiepoeng til Jul (og 40 neste semester)..

Derfor hadde det vært fint om jeg kunne tatt ett ekstra fag på 10 poeng for å få 30 første semester.. :)

 

EDIT: Jeg har en haug med fag som gir 0 poeng (tress/y-vei fagene)

Endret av nemo81
Lenke til kommentar

Noen som har tips til hvordan jeg kan få til dette?

 

Fikk beskjed fra Lånekassen idag om at jeg ikke får studielån da jeg har -90 poeng i systemet deres.

Dette skyldes en avbrutt utdannelse på tekniskfagskole for ca 10 år siden.

 

Jeg spurte om det ikke hjalp at jeg faktisk har betalt studielån siden det og har veldig lite igjen men det hadde ingen ting å si. Reglene sier at hvis man ikke står eksamen så regnes dette som forsinkede studier og har man mer enn to semestre i minus (60) så får man ikke støtte.

 

Første semester på Ingeniør gir meg 20 poeng så vidt jeg kan se så jeg er nødt til å prøve å få 10 poeng til.

 

Det bør jo fortrinnsvis være noe jeg ikke trenger å jobbe så mye med hvis noe sånt finnes, noen som har noen tips til dette? Eller tips til hvordan jeg kan komme meg forbi dette fjaset med minuspoeng? :)

Spørsmål da jeg ikke helt vet hvordan dette systemet fungerer:

Men er det ikke slik at man skal ha et hvis antall studiepoeng pr. skoleår pga. lånekassen.

Så hvis du nå tar 30 studiepoeng høst semester, for så og ta 40 vår semester, som er tilsammen 70 studiepoeng, 10 studiepoeng mer enn et vanlig år. Sitter du da ikke igjen med -80 studiepoeng, og vil forsatt være under grensen for å få lån?

 

Dermed hvis du ønsker i første semester å få så mye studiepoeng at du kommer over -60 studiepoeng må du ta 20+30 = 50 studiepoeng?

 

Eksempel: Du ligger nå 90 studiepoeng bak studieprogresjonen, du går et nytt år på høyere utdanning, og skal da etter dette året i teorien ha tilsammen 150 studiepoeng. Selve studiet gir deg 60 studiepoeng, og du er tilbake til 90 studiepoeng bak. Dermed må du ta 30 studiepoeng utenfor disse obligatoriske 60 studiepoengene for å faktisk inntjene tapt studieprogresjonen/studiepoeng.

 

TLDR: Må du ikke ta 50 studiepoeng første semester, og ikke 30, for å faktisk komme deg under -60sp?

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Nei jeg har -90, får jeg +30 første semester ligger jeg på -60 og det er grensen for å få støtte. Dvs, man får på -60 men ikke på -61.. :)

Og det er ikke slik at du får minus poeng i det du starter på semesteret men du får det hvis du ikke fullfører, det var iallefall slik jeg fikk det forklart når jeg ringte de på fredag.. 

Problemet med Y-veien inn på Ingeniørstudiet er at første semester er 20 poeng og andre semester er 40, det er ikke den vanlige gangen i det med 30 per semester :(

Lenke til kommentar

Ja du har rett, beklager, googlet litt ekstra. De jeg snakket med hadde -60 sp, og var akkurat i en slik situasjon at de fikk lån, dermed var det sånn at for inntjening av studiepoeng måtte skje utenfor de obligatoriske 60 poengene hvert år.

 

Står følgende på lånekassens sider:

"Slik får du rett til ny støtte:

Dersom du tek utdanning utan støtte frå Lånekassen, kan du hente inn forseinkinga og dermed få rett til ny støtte. Når forseinkinga er redusert til maksimalt 60 studiepoeng eller tilsvarande, kan du få støtte frå semesteret etter at du har henta inn forseinkinga."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...