Gå til innhold

Tørket mat; erfaringer, tips, spørsmål


Anbefalte innlegg

Tørking/ dehydrering av matvarer er en bra hobby som man kan lage masse bra mat av. Det mest nyttige er vel sunn snacks av tørked frukt og grønnsaker og turmat med lav vekt og all næringen i behold.

 

Jeg har eksperimentert mye med "jerky" som det kalles over dammen. Man kan tørke det meste av kjøtt, men jeg har bare brukt oksekjøtt så langt. Man kan marinere kjøttet for å få smaken man ønsker, men det går utover holdbarheten. Tørket kjøtt beholder det aller meste av næringen og proteinene som gjør det til fantastisk overlevelsesmat.

 

Det er noe som kalles pemmikan som er meget bra som overlevelsesmat, jeg kommer definitivt til å lage dette.

 

Da har jeg bestillt en Excalibur http://www.sunnere.no/no/artiklar/excalibur-9-bretts-dehydrator-m_klokke-sort-clear-door.html fra http://www.sunnere.no/ så får vi se hvordan den er når den kommer.

 

Første prosjekt blir litt tørket frukt som vil bli sammenliknet med de greiene man får kjøpt på butikken. Kommer også til å prøve å lage noe ala de turmatposene man får kjøpt. De koster jo 50-100,- så vi får se hvor billig jeg klarer å få lagd en tilsvarende porsjon for.

 

Det er oppskrifter på alt fra kjeks til eggpulver på nett så jeg er vel nesten pliktig til å lage "alt" jeg finner.

 

En viktig ting når det gjelder tørket mat er holdbarhet som er grunnen til at man har gjort dette i mange tusen år. Jeg kommer til å prøve å teste det, men kan muligens bli vanskelig å ikke spise alt med en gang :p

 

Det her kan jo plutselig bli "den store tørket mat tråden" også :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørket frukt er bra, har kjøpt en del av det på butikken men bare som snacks/ lørdagsgodt :) Vet du om noe man kan lage av det når man er på tur så man slipper å spise det som snacks?

 

Det er muligens ikke ofte folk rehydrerer tørket mat. Virker som tørking har blitt glemt, spesielt nå som det finnes så mye ferdiglagede poser med tørkede retter  Er jo ikke lenge siden det var veldig vanlig å tørke mat pga holdbarhet, de lagde nok masse rart med det også siden det er litt kjedelig å bare spise alt tørt.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe den tørkeren og poste oppskrifter og erfaringer her etterhvert :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Det er et bra tips, min søster har gjort det en del ganger, med veldig varierende resultat :p Jeg kommer til å prøve å lage en del turmat nå i sommer så det er litt upraktisk å drasse med seg melk rundt omkring :) Tenker egentlig kun vann og tørkede ingredienser.

 

Kjøper jeg den maskinen så kommer det nok til å bli en del musli også! Kan jo selge det til min søster, hehe :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...