Gå til innhold

Hvor mange sett?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har opprettet en tråd tidligere her også med noen spørsmål vedrørende styrkeprogram.

 

Det jeg ikke helt skjønner er hvor mange sett jeg bør ha?

 

For ben har jeg 7 ulike øvelser, men jeg er redd for at altfor få sett vil gi liten effekt?

Altså hvor mange sett bør jeg ta?
Hvor mye tid i timer er det "normalt" at folk bruker på styrkeøktene sine? Jeg er redd jeg trener for lite. Men hvis jeg drar ut øktene lenge så er det ikke lenger noe tid å gjøre noe annet på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb :/

 

Hva anbefales?

1-2 timer nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er jente, litt lubben av meg og ønsker å miste overflødig fett som jeg har primært på bena og armene. Målet er å passe inn i slim fit bukse og kunne ha tynne armer når jeg bruker ermeløse topper.

Ønsker rett og slett å se tynn og spinkel ut, og har fra tidligere tråder her på forumet fått lære at styrketrening er veien å gå, og cardio ikke så mye.

Lenke til kommentar

Jeg er jente, litt lubben av meg og ønsker å miste overflødig fett som jeg har primært på bena og armene. Målet er å passe inn i slim fit bukse og kunne ha tynne armer når jeg bruker ermeløse topper.

Ønsker rett og slett å se tynn og spinkel ut, og har fra tidligere tråder her på forumet fått lære at styrketrening er veien å gå, og cardio ikke så mye.

 

Om du vil se "tynn og spinkel ut" som du nevner her, er nok et kaloriunderskudd og mye cardio veien å gå.

 

Om du vil miste fett på kroppen er det en ting å gjøre, og det er å ligge i et kaloriunderskudd. Dette betyr at du forbenner flere kalorier enn du spiser. Her vil en dietplan eller en kaloritellerapp som myfitnesspal (anbefales!) eller lifesum. Her vil du enkelt kunne loggføre maten du spiser for å passe på at du ikke spiser for mange kalorier. Det kan også være lurt og lese seg opp på makroernæringer også, men dette kan være vanskelig for enkelte som aldri har drevet med det. 

 

Hovedpoenget mitt er egentlig det at du må ha kontroll over matinntaket ditt da det vil gjøre mest for deg i form av fettforbrenning, verken cardio eller styrketrening er nødvendig for å miste fett. Vil dog anbefale å trene styrke da en til slutt til få en mer atletisk figur.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har fra tidligere poster på forumet fått i beskjed om å trene mest styrke ettersom det gir mer muskler, og muskler brenner mer fett eller noe lignende. Og at jeg da skulle ta mest styrke og så mindre cardio.

 

Men det jeg sliter med å forstå er hvor mye styrke jeg skal trene per økt for at det skal bli noe resultater i det hele tatt? Altså hor mange sett/hvor mange timer per dag?

 

Det var mye enklere å planlegge tidligere da jeg trente kun utholdenhet. Men det menes altså at jeg ikke kommer til å få så bra resultater med cardio som jeg kommer til å få med styrke?

Lenke til kommentar

Eg ville ha prøvd å kombinere både utholdenhet og styrke. Feks. Mandag - styrke, Tirsdag - utholdenhet, Onsdag - styrke osv.

 

Eg pleier å ta 8-12 reps og 3-4 sett per øvelse.

Skal du ha volum så tar ein mange reps, få sett. Skal ein trene styrke så tar ein få reps, mange sett.

 

Kor lenge du bør trene per økt kjem jo an på kor effektiv treninga di er. Eg personlig pleier å trene rundt 1 time og 15 min (+-), med små pausar mellom per sett/øvelse.

Men om målet er å slanke seg, er det jo like viktig å tenke på kosthold :)

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Jeg prøvde myfitnesspal. Fin app, så takk for tipset!

 

Men jeg kjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Altså jeg prøvde med lunsjen min alene, og da fikk jeg 430 kalorier på kun tre skiver med wasa knekkebrød med tunfisk som pålegg og to glass skummet melk. Jeg trodde det var et lett måltid, men det er jo mer enn 1/3 av anbefalt daglig inntak!! Og så er det snakk om at jeg skal ha en middag og frokost også i tillegg til noe snacks. Hvordan klarer folk å holde seg på 1200 uten å sulte seg totalt?

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ut som utrolig mye kalorier for det måltidet, sikker på ikke appen er feil?

 

Vel, ellers tenker jeg vel at cardio er veien å gå.

Likegreit å forbrenne fett som å bygge muskler for så å på sikt kanskje forbrenne litt fett.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Jeg prøvde myfitnesspal. Fin app, så takk for tipset!

 

Men jeg kjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Altså jeg prøvde med lunsjen min alene, og da fikk jeg 430 kalorier på kun tre skiver med wasa knekkebrød med tunfisk som pålegg og to glass skummet melk. Jeg trodde det var et lett måltid, men det er jo mer enn 1/3 av anbefalt daglig inntak!! Og så er det snakk om at jeg skal ha en middag og frokost også i tillegg til noe snacks. Hvordan klarer folk å holde seg på 1200 uten å sulte seg totalt?

 

1 knekkebrød (Wasa Husmann) - 35kcal

1/4 boks tunfisk i vann - 36kcal

 

71kcal x 3 = 213kcal

Klasker du på et par feite tomatskiver oppe på hvert knekkebrød i tillegg til litt salt&pepper klarer du kanskje å svelge også.

 

Skummet melk har et kcal-innhold rett i underkant av øl - vann har null :)

Mange av næringsstoffene du går glipp av ved å kutte ut melka kan du få gjennom div. kcal-frie løsninger - multivitamin osvosv..

Jeg drikker en del melk men ikke når jeg er på underskudd da det stjeler for mye av kcal jeg skal ha i meg uten å gi meg noen som helst metthetsfølelse.

 

Salat telles ikke når man er på underskudd - dvs mais, gulrot, erter/kikerter må telles men ikke tomat,salatblader,løk osv. om du ikke spiser enorme mengder av det. Skal du være helt ekstrem er det 17kcal pr. 100g cherrytomat.

1 halv løk, 250g cherrytomat (1 boks) og 1/2 boks mager cottage cheese = 165kcal. (ikke glem salt og pepper)

Det grønne hakket opp og blandet med cottage cheesen er et meget fint snack-måltid her på kveldene.

 

Ha i bakhodet at det er 100kcal i en spiseskje olivenolje - skal du steke noe, dropp olja og kjøp deg heller en bedre stekepanne slik at ting ikke setter seg fast.

 

Skal du gjøre dette skikkelig bør du "sette opp" alt selv, dvs legge inn "egen mat" i appen eller programmet du bruker. Det er altfor mange gjøker som ikke vet hva de driver med her og du risikerer at kcal-innholdet er helt feil i følge appen.

Selv bruker jeg MyNetDiary

Her har jeg over tiden veid opp og lagt inn rundt 200 "ting" jeg spiser (hahaha...) og nå er det såre enkelt å sette opp et matbudsjett hver morgen og følge det. Tror jeg bommer på i underkant av 3kcal hver dag.

Gå til "Food", det er her det skjer, glem alt det andre greiene da det er feil - kan være greit å gå inn på fanen "PLAN" og legge inn macroene dine og om du ønsker å være såpass nøye.

Finnes også en app som er kjekk å ha da man fort glemmer hva man har på matbudsjettet for dagen :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...