Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øret/Hørsel


Anbefalte innlegg

Hvor enkelt er det å skade øret på noen måte?

En gang gikk jeg litt for langt med en q-tip, om lurer på om jeg berørte trommehinna littegrann. Kan det ha tatt noen skade av det? også; er det noen måte å fikse/helbrede skadet hørsel? Har lest litt om stamcelleteknologi på nettet, og det kan visst se ut som det kan være løsningen i en ikke så fjern fremtid :)

Endret av Demon_Cleaner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite sannsynlig du skadet trommehinna med q-tipen da det gjør veldig vondt å punktere eller lage rifter i den. Du skal ikke se vekk i fra de kan fikse hørsel i fremtiden men om vi vill oppleve det har jeg mine tvil om. 

Kjøp deg en øre skylle ballong og renseveske på apoteket istedenfor å bruke q-tips, q-tips bør ikke brukes inne i øret.

Lenke til kommentar

Små skader på trommehinnen reparerer seg selv relativt greit, skal skade den ganske bra for å få problem med hørsel så lenge det helbredes greit.

Jeg har nå fått hull på trommehinnen et par ganger i oppveksten pga. øreverk og fått operert inn dren et par ganger (liten plastsirkel som opereres inn på trommehinnen for å drenere ut væske) uten at det har påvirket hørselen.

 

Problemet med q-tips er jo det at man hele tiden irriterer trommehinnen, gjerne over lengre tid, som kan føre til større skader.

Lenke til kommentar

Noen som har noen som helst erfaring med det å "fikse" på hørselen? Ser det er noen videoer på youtube med lydspor som påstås å gjøre dette ved hjelp av lydfrekvenser. Noen som vet noe om dette?

 

Det kommer helt an på hva som er årsaken til hørselsskader. Ørevoks, Otosklerose, væske i mellomøret er noen eksempler på hva som gir nedsatt hørsel, men dette kan gjøres noe med. 

 

Har man hørselsskade forårsaket av f.eks, antibiotika, støy, fysisk skade eller at man har en genfeil, så er det værre, da kommer stamcelleterapien inn i bildet som du nevnte tidligere i tråden. Det er allerede utført genterapi men uten effekt; dette ble gjort i November i fjor. Men det gjøres mye forskning på dette feltet, og forskere tror at genterapi kan bli tilgjengelig  allerede i 2020, men det gjenstår i se, og er selv skeptisk til om de får til dette på så kort tid. Men store firmaer satser millioner på forskningen, og det ville de neppe gjort hvis de var i tvil om at dette kan fungere, men sannsynlighvis tar det 10-20 år til, men ting kan skje, kan også være kortere. 

 

Jeg må nok skuffe og si at det er ingenting i dag som kan bedre hørselen ved å høre på lydspor, ta medisiner etc., det eneste jeg har hørt om er at noen tar visse kosttilskudd for tinnitus og har en subjektiv oppfatning om at det blir bedre. For å "fikse" hørselen, så må man faktisk regenerere de strukturene i øret som er skadet. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Denne forskningen er fortsatt på forskningsstadie og ikke helt på det kliniske stadiet, og jeg har vel ikke enda lest noen vellykede prosjekt på mennesker, men mye vellyket på mus. Det er flere måter; enten i form av piller man kan ta, eller at man får en tyktflytende væske i mellomøret. Det er bare et tidsspørsmål før dette blir noe av, for nå har flere store farmasi-giganter invisertert så mange millinoer - noe de sannsynlghvis ikke ville gjort om det ikke var noe å tjene på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...