Gå til innhold

Crowdfunding som sparing for profitt


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppdaga at crowdfunding ikke bare handler om dataspill og veldedighet, men også kan brukes til å tjene penger, ved å låne ut penger eller kjøpe eierskap i - gjerne nyoppstarta - bedrifter. Såvidt jeg vet er dette ikke på banen i Norge enda. Flere av sidene jeg har kommet over er ikke åpne for internasjonale investorer.

 

Seedrs er ei britisk side jeg har sett på, man kan kjøpe eierskap i bedrifter for ned til 100 kr. Crowdcube er ei anna side.

 

I gjennomsnitt skal slike investeringer kunne gå i pluss, men jeg vil tro dette vil fort arte seg mer som et lotteri. Underholdningsverdien er også større enn null.

 

Er det noen som har prøvd seg på dette?

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror din påstand om at gjennomsnittlig går de i pluss er høyst usikker. Har du lest noe om det?

Dette er jo bedrifter som ikke har klart å få/ønsker å få funding på tradisjonelle metoder med seed-funding eller lignende. Jeg vil påstå de har høyere risiko enn mange alternativer. 

 

Problemet er at også at det er en illikvid investering. Det er umulig å vite når du kan få solgt eierandelene dine. Du må personlig tråle forum og lignende for å få solgt. 

 

Hvis selskapet tar av, så kan du ende opp med god gevinst. Tilsvarende, og garantert oftere, kan det feile og du ender opp med noe som er null verdt. Dette er et spill med high risk/high reward potensielt. 

 

Jeg anbefaler deg å være ekstremt forsiktig og kun sette av en liten andel av din totale portefølje til dette. Ikke sett av penger du skal ha behov for de nærmeste fem år, til f eks boligkjøp osv.

Det er gambling. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...