Gå til innhold

Wifi printer virker ikke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt meg en wifi skriver i håp om å kunne skrive ut fra diverse enheter, men det var ikke lett..

 

Printeren er en Canon mg 3550

 

Har forsøkt alle muligheter som Canon foreslår, men får det ikke til..

 

http://www.canon.no/support/consumer_products/pixma_printer_wireless_connection_setup/mg3550_printer_wireless_connection_setup/

 

Det ser ut til at skriveren er meldt inn i nettverket, men den får ikke ip.

 

Jeg tror det er noe med ruteren, men aner ikke hva.. Ruteren er en dlink dir-615 med vps knapp og mulighet for søk inne på ruteren med pin og push button.

 

Konfigurasjon siden til Printeren.:

 

https://drive.google.com/file/d/0B7kOUGxxfpmDY3ZuOFNPSjhoaDQ/edit?usp=docslist_api

Noen med peil?

Endret av Alfrid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Slet med samme problem og ga opp til slutt. Den brukes så sjelden at jeg benytter kabel de få gangene.

 

Tenkte jeg skulle prøve en ulåst ruter for å se om det blir enklere da.

Har en d-link i boden og tenkte å prøve denne ukryptert - men ble så irritert at det ikke frister å prøve en gang til.

Lenke til kommentar

Har du mulighet for å strekke kabel fra routeren til printeren?

Jeg har begrenset erfaring på området, men har satt opp skrivere av merke Brother og HP.

Felles for disse i Windows er at de noen ganger "faller ut", og skriveren må restartes, evt. drivere må reinstalleres i Windows.

Har aldri skjønt hvorfor.

Det var aldri problemer i Linux da jeg hadde det, og heller ikke med min Mac som jeg bruker nå.

 

Du kan bli kvitt en potensiell feilkilde ved å strekke en nettverkskabel fra routeren til skriveren. Men det er kun mulig hvis de står så nært hverandre at kabelen rekker frem. Jeg har aldri vært i huset ditt, og vet ikke hvordan det er innredet.

 

 

Har du forsøkt å kjøre softwaren som følger med på CD, evt. nyeste versjon lastet den fra nettet? Det skal være en steg for steg manual hvis du trykker på Standard tilkoblingsmetode i den øverste linken du gav.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke forsøkt kabel da skriveren står i ett annet rom enn ruteren. Leste akkurat på nett at noen ikke støtter n-standarden, men jeg mener jeg forsøkte dette også. Bruker man n-standarden må man slå inn ip-adresse?! Jeg forsøkte ikke wps-knappen.

 

Drivere og slikt oppdaterte seg selv da jeg la inn Canons software.

 

Problemet er at pc ikke finner skriver, uansett hva som blir gjort. Så det neste er å prøve en annen ruter. 

 

Jeg må vel ha på skriverdeling osv. noe jeg kvier meg for da andre på nettet ikke skal ha tilgang til min computer - her er det lett å trå feil slik at hele pcn plutselig ligger åpent på nettverket. Forresten, hvordan får man en enkel oversikt over delte filer på Microsoft 8.1?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke efaring, men er ikke skriverdeling når du kobler skriveren til PCen via USB, og lar resten av nettet bruke den?

Du ønsker jo ikke det, du ønsker at skriveren kobler seg til routeren akkurat slik som PCen gjør.

Min HP skriver er koblet til min Asus router slik som en vanlig PC, med wifi eller kabel.

Den dukker opp som en vanlig PC i oversikten over enheter på nettverket. Ikke under fanen Skrivere.

 

De skriverne som jeg har prøvd har display og knapper, så jeg kan gjøre oppsettet direkte på skriveren.

Da går jeg inn i skriverens menysystem, og søker etter wifi. Finner routeren min, og tykker inn passordet på den kronglete lille skjermen.

 

Har ikke din skriver skjerm?

 

 

EDIT: Routeren din er ikke særlig bra, men burde fungere greit. Du har selvsagt forsøkt å starte alt utstyret på nytt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, skriveren har ikke skjerm, men nå fikk jeg det til...

 

Ett av alternativene for oppsett var å velge trådløst via ruter - men førstegangsoppsett via usbkabel.

Da gikk det så det susa :)

 

Ingen av de andre alternativene funket etter oppskriften, så kanskje dette bare var flaks.

Men iallefall en kabel mindre nå - hurra :)))

 

:)

Lenke til kommentar

Hei dere! Nidar2: førstegangsoppsett med USB til pc are jeg også prøvd, men den påstår at den ikke kan kommunisere med skriveren via USB, noe som resulterer i noen feilmeldinger når jeg installerer, men den skriver da ut via USB..

 

Det er ikke skjerm på den shiten jeg har heller.. Jeg må trykke på en knapp å få blink på en lampe x antall ganger for å starte de forskjellige valgene. Jeg tror ikke min skriver har tilkobling via tp kabel, har ikke funnet en port hvertfall. Jeg prøvde å sette den opp med den ruter fra altibox, og da funka det finfint, men den vil ikke på med d link shiten!

 

Fryktelig irriterende greier asså..

 

Nidar 2: kunne du tatt en utskrift av oppsettet ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utskrift av oppsettet?

 

Jeg bruker ikke d-link - høres nesten ut som om problemet ligger i den siden det funker for deg gjennom Altibox.

 

Hva med å nullstille den D-linken og evt. ringe supporten deres?!

 

Alternativt kjøp en ny ruter. En kompis fikk tak i ny hos Expert til under en hundrings, og den funker visstnok også :)

Lenke til kommentar

Ja jeg tenkte utskrift av printer oppsettet lik den jeg har bilde av i første post. Ja er ganske sikker på at det er ruteren som lager krøll, men det hadde vært fint å visst hvorfor den ikke virker og hva den nye må ha som den gamle tydeligvis ikke har..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...