Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solkrem/olje


Leo21

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann som snart skal dra på syden til Kroatia, og bade, og ikke minst sole meg for å få en veldig dyp og fin brunfarge.

 

Men er usikker på hvilke solkremen/oljer jeg burde gå for? Leter hovedsakelig etter en som gir deg dypere farge og raskere. Noen med tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piz Buin har et par aktuelle produkter: Tan & Protect SPF15, Tan & Protect Dry Oil SPF30, og After Sun Tan Intesifying Lotion. Solkremene skal gi lettere/raskere brunfarge, mens after sun-kremen skal gi en mer intens brunfarge. Hvis du synes 15 og 30 er for lav faktor, går det eventuelt an å kjøpe en normal solkrem med høyere faktor, og bruke Aften Sun Tan Intensifying Lotion etter soling. Jeg har dog ikke prøvd produktene selv, så jeg kan ikke gå god for dem.

 

Jeg ville ha oppsøkt f.eks. Vita eller et apotek og spurt om hjelp. De burde kunne anbefale andre produkter på markedet som gjør samme jobben, og er dessuten sikkert mer fagkyndige enn meg. :wee: Ellers har jeg hørt at det er bra å skrubbe kroppen for å få en jevnere og finere brunfarge som varer lenger. Du kan velge selv om du vil skrubbe før eller etter soling.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

Piz Buin har et par aktuelle produkter: Tan & Protect SPF15, Tan & Protect Dry Oil SPF30, og After Sun Tan Intesifying Lotion. Solkremene skal gi lettere/raskere brunfarge, mens after sun-kremen skal gi en mer intens brunfarge. Hvis du synes 15 og 30 er for lav faktor, går det eventuelt an å kjøpe en normal solkrem med høyere faktor, og bruke Aften Sun Tan Intensifying Lotion etter soling. Jeg har dog ikke prøvd produktene selv, så jeg kan ikke gå god for dem.

 

Jeg ville ha oppsøkt f.eks. Vita eller et apotek og spurt om hjelp. De burde kunne anbefale andre produkter på markedet som gjør samme jobben, og er dessuten sikkert mer fagkyndige enn meg. :wee: Ellers har jeg hørt at det er bra å skrubbe kroppen for å få en jevnere og finere brunfarge som varer lenger. Du kan velge selv om du vil skrubbe før eller etter soling.

Så det er hovedsakelig disse solkremene som gir raskest brunfarge?

Lenke til kommentar

Så det er hovedsakelig disse solkremene som gir raskest brunfarge?

Jeg skal som sagt ikke si at akkurat de produktene er best på hele markedet, men Piz Buin er et kjent og mye brukt merke. Jeg ville gått til apotek eller butikker som selger solkrem og spurt hva som finnes, hva de anbefaler, og eventuelt hva andre kunder er mest fornøyd med.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

Er det noen forskjell på om jeg bruker f eks babolje? Blir man fort brun?

 

Eller er sololje med høy faktor best?

Man kan bli fortere brun med babyolje, men det er generelt ikke anbefalt siden det ikke beskytter huden mot UVA- og UVB-stråler. Du risikere å bli veldig solbrent. Jeg ville gått for noe med middels høy eller høy faktor (SPF15 eller SPF30) som både beskytter huden og gjør den lettere brun, som f.eks. produktene til Piz Buin som jeg lenket til tidligere. Jeg personlig ville valgt sololjen med faktor 30 siden jeg er veldig lys i huden, men hvis du har mørkere hud/gode pigmenter og ikke blir lett solbrent holder det sikkert med faktor 15.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

 

Er det noen forskjell på om jeg bruker f eks babolje? Blir man fort brun?

 

Eller er sololje med høy faktor best?

Man kan bli fortere brun med babyolje, men det er generelt ikke anbefalt siden det ikke beskytter huden mot UVA- og UVB-stråler. Du risikere å bli veldig solbrent. Jeg ville gått for noe med middels høy eller høy faktor (SPF15 eller SPF30) som både beskytter huden og gjør den lettere brun, som f.eks. produktene til Piz Buin som jeg lenket til tidligere. Jeg personlig ville valgt sololjen med faktor 30 siden jeg er veldig lys i huden, men hvis du har mørkere hud/gode pigmenter og ikke blir lett solbrent holder det sikkert med faktor 15.

Jeg har en middels brunfarge ja. Blir fort brun ja. Men de Piz Buin kranene du linket til et visstnok veldig dårlig. Se her: http://www.nrk.no/livsstil/--de-beste-solkremene-1.7162225

 

Se nederst på siden, da kommer den visstnok dårligst ut i testene..

Lenke til kommentar

Jeg har en middels brunfarge ja. Blir fort brun ja. Men de Piz Buin kranene du linket til et visstnok veldig dårlig. Se her: http://www.nrk.no/livsstil/--de-beste-solkremene-1.7162225

 

Se nederst på siden, da kommer den visstnok dårligst ut i testene..

Nå var det Piz Buin Allergy Lotion testen omtalte, men det kan selvfølgelig hende at produktene til Piz Buin er dårlige generelt. Som jeg nevnte har jeg ikke prøvd de selv — det var bare forslag basert på det du spurte etter (solkremer som kan gi raskere og dypere brunfarge). Jeg ville som sagt ha gått til apotek eller andre forhandlere av solkrem som har kompetanse, og rådført meg om produkter som gjør det du er ute etter. Ellers nevner jeg igjen at skrubbing før eller etter soling gir en finere og mer langvarig farge.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

 

Jeg har en middels brunfarge ja. Blir fort brun ja. Men de Piz Buin kranene du linket til et visstnok veldig dårlig. Se her: http://www.nrk.no/livsstil/--de-beste-solkremene-1.7162225

 

Se nederst på siden, da kommer den visstnok dårligst ut i testene..

Nå var det Piz Buin Allergy Lotion testen omtalte, men det kan selvfølgelig hende at produktene til Piz Buin er dårlige generelt. Som jeg nevnte har jeg ikke prøvd de selv — det var bare forslag basert på det du spurte etter (solkremer som kan gi raskere og dypere brunfarge). Jeg ville som sagt ha gått til apotek eller andre forhandlere av solkrem som har kompetanse, og rådført meg om produkter som gjør det du er ute etter. Ellers nevner jeg igjen at skrubbing før eller etter soling gir en finere og mer langvarig farge.

 

Takker.

 

Skrubbing? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...