Gå til innhold

[Løst] Søkefunksjon i excel


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bruke ei celle for søk etter et ord/en karakter i det bestemte Excel arket.

 

Akkurat som Ctrl+b

 

Håper noen kan forklare meg hvordan dette kan gjøres :-)

 

Lagt til:

Baklager dårlig forklaring! Men i dette tilfellet gjelder det pakkliste for ferie en måned hvor en skal prøve å huske på alt og ingenting. I excel-arket har jeg delt opp i ulike kategorier samt ulike personer. Noen av de som skal bruke excel-arket kan ikke noe om excel og jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig. 

 

Altså skrive inn søkeordet i ei bestemt celle og ved det få opp om det eksisterer i arket.

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hvis du vil ha noe a la Ctrl B (eller Ctrl F i engelsk versjon), her er en makroløsning. Du skriver inn søkeordet i celle A1, trykker Enter eller tab eller pil, og så hopper den til første funn hvis det er noen.

 

Høyreklikk arkfanen, velg "vis kode" (view code), og lim inn følgende i arket som dukker opp:

Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Dim Funn As Range

On Error Resume Next

If Target.Address = "$A$1" Then
    
    Set Funn = Me.Cells.Find(What:=Target(1).Value, _
        After:=Target(1), _
        LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, _
        SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False)
    If Not Funn Is Nothing Then Funn.Activate

End If

End Sub


Endre eventuelt "$A$1" til celleadressen du ønsker søkefeltet skal ha. Med dollartegn før både bokstav og tall.

 

Hvis du vil at den skal søke mens du skriver, kan du ikke bruke en celle, men en ActiveX tekstboks. Det er en ganske annen øvelse som jeg trenger detaljer rundt (bl.a. hva dette skal brukes til).

 

Dette er en makroløsning, så du må lagre enten i format xls eller xlsm.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Baklager dårlig forklaring! Men i dette tilfellet gjelder det pakkliste for ferie en måned hvor en skal prøve å huske på alt og ingenting. I excel-arket har jeg delt opp i ulike kategorier samt ulike personer. Noen av de som skal bruke excel-arket kan ikke noe om excel og jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig. 

 

Veldig bra Harald. Kjempe takk!! Det var dette jeg var ute etter :-) Men er det mulig å redigere denne slik at den også kan velge "neste treff" eller helst at alle plasser hvor ordet en søker etter blir markert samtidig? F.eks. "termos" vil komme opp for alle de ulike personene samtidig. Eller et ord kan ligge flere steder men ha ulik funksjon og derfor fint om alle treff ble markert.

 

Mvh. Fjelljegeren

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Ja, jo. Nå er vi der hvor vi velger mellom gode forskjellige løsninger. Å merke alle er ingen god løsning, brukeren klikker i en celle og poff, all merking er vekk. En mer brukervennlig (og mer komplisert) løsning er å vise en dialog med en liste over treff.

 

Men er dataene dine så strukturerte at vi kan bruke filter? Altså å bare vise radene som oppfyller søkekriteriet? Se denne

https://m.youtube.com/watch?v=EF9a5XuOu2w

eller google Excel Filter

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Det jeg vil er å kunne søke etter om et "ord" eksistere i disse listene. Se skjermbildet jeg har lagt ut. Hvis ordet finnes, så skal hver enkelt celle som inneholder dette bestemte ordet fremheves/markeres. Om ordet er en del av et annet ord (skisko, fjellsko, joggesko) spiller ingen rolle; cellene blir fremhevet/markert.

 

Kos deg med mye god musikk :-)!

 

mvh.

Fjelljegeren

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Takk for svaret H80 men det er jo rimelig komplisert da ingen klarer å fortelle meg hvordan jeg ved å skrive "sko" i C2 (se bildet) skal få opp alle cellene som da inneholder "sko"...!! VLOOKUP()? Hvilken makro, hvor finner jeg den? Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er jo fordi jeg ikke vet hvordan sjøl...!

 

mvh.

Fjelljegeren

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Hei,

Å markere alle treff samtidig (for eksempel 7 treff i 3 forskjellige ark) tror jeg du kan glemme. Det er ikke sånn Excel fungerer.

 

Derimot kan du gjøre et søk i en celle og få et svar i cellen ved siden av.

 

Hvis du for eksempel har skoene dine i kolonne F, kan du skrive inn søkebegrepet "sko" i A1. I B1 kan du ha formelen =VLOOKOUP(F:F;A1;FALSE). 

 

Jeg tror at Excel ikke er verktøyet du trenger for å organisere pakkingen. Kanskje en kvinne er tingen? ;-)

Lenke til kommentar

Ikke overdriv/gjør det for komplisert H80! 7 treff sko i et ark er nok (se bildet)! 

 

Men jeg vet jo ikke hvor skoene ligger H80! De kan ligge i hvilken som helst kolonne! Det er jo det som er det store problemet = POENGET. Skjønner du?

 

Nei, Excel er kanskje ikke verktøyet men forslaget ditt ligger veldig på kanten og blir for dumt! Skjerp deg!

 

mvh.

Fjelljegeren

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Takk. Roskilde Festival var veldig fint. Veldig.

 

Vi er alle venner her, folkens. Ingen misnøye eller formaninger i trådene værsåsnill.

 

Legger ved en alternativ løsning. Den bruker betinget formattering/conditional formatting, med en formel som kriterium. Kanskje dette er nærmere det du ser etter:

 

attachicon.gifSokeord.xlsx

 

Beste hilsen Harald

 

Nettopp :-)! Men hvordan...?

 

mvh.

Fjelljegern

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Stå i en av cellene med kommunenavn. Velg Betinget formattering på Hjem-fanen, deretter Behandle regler (tror jeg det heter) og så Rediger regel. Se om du skjønner hva jeg har gjort.

 

Start gjerne med å lese deg litt opp på Conditional formatting

http://www.contextures.com/xlCondFormat01.html

 

Før eventuell oppfølging må jeg vite hvilken Excelversjon du bruker (2007/2010/2013?) og om den snakker norsk eller engelsk.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Veldig bra Harald!

 

Jeg har markert de ulike cellene med farge for hva som skal pakkes sammen. Men får nå problemer ved at cellene blir "farget" ved "Betingete formateringen". Når det ikke er skrevet noe i "søk/mangler?" -feltet bør cellene ha den fargen jeg har bestemt. Hvordan får jeg det til? Se vedlegget. 

 

Jeg har norsk 2007-versjon.

 

 

mvh.

Fjelljegeren

Pakkliste.xlsx

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...