Gå til innhold

Bygge Gaming pc selv- Budsjett: 11000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For 11K inkl. OS og skjerm så må du kjipe inn litt her og der. Men det skal gå.

 

Du bør nok basere bygget på en billig ikke-overklokkbar socket 1150 i5 prosessor, et rimelig hovedkort med B85 eller evt H81 brikkesett, 2*4GB med rimelig DDR3 ram. Forsøk å klemme inn GTX 970 skjermkort i budsjettet. Ved å ha en intel 4-kjerner og dette nevnte skjermkort vil du dra spill fint på en rimelig 60hz monitor. 120 GB SSD og 1TB HDD må du få med i budsjettet, samt en rimelig 80 Plus Bronze 500W+ PSU.

 

Her er en liste som viser hvilken "ballpark" du havner i. Merk at dette er hentet fra prisjakt - så porto kommer i tillegg. Forsøk å lete litt etter tilsvarende komponenter på f.eks netonnet som har gratis frakt. Noen ganger lønner det seg å lete på 2-3 nettbutikker, fordi selv om fraktkost blir en hundrelapp eller to mer, så lønner det seg totalt sett. Fractal Design Core serien er rimelige og greie kabinetter, derfor har jeg satt det opp som eksempel.

 

Når du bestiller hovedkort med B85 eller H81 brikkesett så pass på å sjekke hvilken BIOS dette leveres med. Det skal selger kunne oppgi. Og så sjekker du mot hjemmesiden til produsenten av hovedkortet hvilken versjon av BIOS som prosessoren du går for støttes fra. I eksempelet nedfor (Asrock B85 Anniversary + Intel i5 4460) så støtter ALLE bioser av hovedkortet denne CPU. Da er det ingen problem. Normalt er ikke dette noe problem, men det kan være det. Derfor lurt å sjekke i forkant så du ikke står med skjegget i postkassa).

 

http://www.asrock.com/mb/Intel/B85%20Anniversary/?cat=CPU

 

eksempel.jpg

 

Merk at med et slikt bygg vil du ikke kunne overklokke eller ha støtte for SLI. Du vil heller ikke kunne koble til fult så mange SSD/HDD. Alt er liksom "litt kjipere", men ytelsen er ikke værst.

 

Edit: Eller du kan gjøre det enkelt å gå for noe slikt

http://www.netonnet.no/art/datakomponenter/dataideler/intel/gigabyte-ga-z97i546902500128gb500w/210686.11102/

 

Blir dyrere da, med OS og skjerm ...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke hva du mente med det så jeg sa ja bare. Jeg har os hjemme.

 

Jeg har aldri bygget pc før, har ingen peiling i det hele tatt på deler osv. Jeg er rett og slett noob:) jeg vil ha en pc som holder i noen år , og vil slippe å bytte kjølepasta hvert halv år. Jeg vil bare bygge det(får hjelp) og spille på den uten å gjøre mere .

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du måtte bytte termisk pasta så ofte, og hvilke maskiner må man det på?  :hmm:

 

For å holde budsjettet på 11K, inkl. skjerm eksl. OS, mus og tastatur så er dette det beste jeg får frem nå. Orker ikke lete for deg i evigheter :p

 

Fra NetonNet

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/73129

 

Og så dette fra Dustin

DUSTIN.jpg

 

 

Da er du på 10868 inkl frakt. Usikker på leveringstid på dette. Går nok fort en uke.

Strekker du deg til 11,5K får du 4690K + Z97, altså prosessor og hovedkort som du kan overklokke.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...